• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Vi har en väldigt fin bil, så det har inget med det att göra.
    Och jag kan inte svara för min sambo, varför han har dimljusen på. Men dels blir vägen mer upplyst och sen tycker han säkert som så många andra att det ser bra ut med dimljuset på.

ejda skrev 2007-12-05 19:56:03 följande:
    Undras vad man har för ful bil när man måste ha dimljusen på för att den ska bli cool. Känns bara så patetiskt att behöva göra en sådan grej för att vara cool. Så onödiga risker..
  • alisandra

Precis, finns lagliga sätt att använda dom på.

Moon Child skrev 2007-12-05 20:06:41 följande:

onödiga risker? Du får ju köra med dimljus. i rätt kombinationer
  • alisandra

Nej, det har du inte.. :P

Niklas skrev 2007-12-05 20:10:28 följande:
    Har jag påstått något sånt?Jag vet varför och det var därför jag sa att man måste läsa tillbaka för att förstå varför du svarade med i***t.
  • alisandra

Jag gnäller dock fortfarande inte om att vi fick bötern, är det olagligt så är det ju det. Men jag blev bara förvånad när vi fick böter för frut har dom inte fått ge böter för det, så jag blev mest förvånad. Men men, det är ju olagligt så..

Sen tycker jag att det finns viktigare saker att prioritera i trafiken än bilar som har dimljusen påslagna när dom kör.
    Men men, dagens poliser är ju inte mycket att hurra för.. Och jag säger inte att det är deras fel.. Utan det finns ju folk över deras huvuden som bestämmer, så dom får inte göra så mycket som dom vill. Det är stort fel på hela polissystemet, enligt mig!

flowerLowa skrev 2007-12-05 20:17:17 följande:
    håller med mestadelen i tråden... Jag kan INTE för mitt liv förstå hur man kan göra saker man är medveten om att det är olagligt, och sedan gnälla när man får ett straff för detta! sedan spelar det inte någon som helst roll för mej vad det gäller! Är det olagligt ÄR det olagligt oavsett om det anses "larvigt" och att polisen inte ska prioritera detta. Nånstans måste man väl för tusan börja! Är man så "cool" att man vågar stå upp mot "makten" i samhället kan man väl för f*n ta konsekvenserna när de kommer?! Allt annat är bara larvigt!
  • alisandra

Ja, jag har läst. Men det är nog ingen idé och försöka få dom och förstå det heller eftersom alla verkar tro att jag tycker det är stentufft och köra med dimljus och att jag typ skiter i säkerheten för att huvudsaken är att jag kör med dimljus.
    Öh? Jag är väl också en människa med känslor precis som alla andra, jag använder dimljus på lagligt sätt när jag kör bil, därför jag ser bättre då vägen blir mer upplyst.
    Och varför min sambo använder det får han stå och svara för, för det vet jag inget om.

Moon Child skrev 2007-12-05 20:30:14 följande:

Har du läst nu de senaste sidorna? Folk verkar inte TRO att det finns lagliga sätt att köra med dimljus på...
  • alisandra

Haha, precis. Det är nog inte många det heller!

Det finns MYCKET farliga människor ute i trafiken och farliga bilar.. dimljus är ju INTE det farligaste!

Moon Child skrev 2007-12-05 20:38:17 följande:

Jag var ärlig o skrev att jag tyckte var coolt (Jag kunde också bara nämt "men det lyser ju upp bättre", men jag tycker det e coolare o snyggare så med.)Ja jag fick en idirekt pik att då skiter jag i att spänna fast ungar i bilen o liknande!Det råder ju att man ska kolla lufttrycket på däcken var 14:e dag. Jag undrar hur många moraltanter som gör detta, de flesta vet ju säkert inte ens hur man gör..
  • alisandra

För vi använder det oftast på lagligt vis.

Kakan83 skrev 2007-12-05 20:54:00 följande:
    Jag tycker det är skitbra att dom kan ge böter för dimljusen nu. Det är fruktansvärt jobbigt att bli bländad av dimljusen!Har inte läst hela tråden, men måste fråga dig TS. Om både du och din sambo har vetat om det i flera år att man inte får ha dimljus och halvljus, varför hade ni det då?
  • alisandra

Konstigt att det här var första gg han fått böter under dessa 5 år du pratar om då? Nej, vi hörde inte fel. ;)

älska livet skrev 2007-12-05 21:31:47 följande:

jag hatar dimljus då de bländar som fan å extra mycket eftersom jag har glasögon så jag tycker det är bra att de har blivit hårdare...har haft körkort i över 5 år å under den tiden har de alltid kunnat ge böter för felaktig andvändning av dimmljus..antingen är poliserna felaktigt uppdaterade eller så hörde ni fel
  • alisandra

Vi, eller vem menar du?

Gemini1 skrev 2007-12-06 01:04:15 följande:
    Får man fråga vad det är för sportbil ni har förresten?
  • alisandra

Haha, det var första gången på länge jag sett någon använda uttrycket LOL, haha.

WhiteTrash skrev 2007-12-06 07:30:20 följande:
    LOL!!Vad är det här för svammel?! Ha igång dimljusen för att bilen ser sååååå grym ut!Byt bil då om det är så himla ful utan dimljus, eller så får ni helt sonika köra enbart vid dimma då ni lagligt kan ha igång dem!Att köra med dimljus+halvljus är lika bländande som att ha helljusen på. Kan bara tänka mig hur det skulle låta om du mötte bil på bil som inte stängde av helljuset vid möte. Väldigt omoget att som bilförare tänka på det där sättet.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?