• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Dom 2 som stoppade oss sa iallafall att det var nytt.
    Och poliserna här hemma har också sagt så, eftersom dom har sagt till min sambo flera ggr att stänga av dom.

MadeleneJ skrev 2007-12-03 21:59:43 följande:
    Hej! Har inte läst hela tråden, så vet inte vad som skrivits!Jag har familjemedlemmar som arbetar som poliser, och de säger att det har gett böter för det där så länge som lagen har funnits! Så tror inte att det är nytt att de får ge böter!
  • alisandra

Det förstår jag ju, men jag tycker iallafall att det är dåligt prioterat! Finns viktigare saker att göra än att bötfälla bilar med dimljus.

Niklas skrev 2007-12-03 22:03:40 följande:
    Ja, det är klart. Om det inte kommer in något där de behöver poliserna så kommer de enbart kolla dimljus ja. Om det kommer in något annat där alla bilar behövs så kan jag lova dig att de omprioriterar. De har ibland trafikkontroller på bestämda tider men händer det något stort då så tar de patruller från kontrollen.
  • alisandra

Nehe, vaför säger då polisen det?

lollsanT skrev 2007-12-03 22:06:53 följande:
    Har inte läst igenom tråden men tycker inte att det är ett dugg löjligt att man blir bötfälld för att man åker runt med dimljusen utan att det ens är dimma.Det ser bara så jäkla töntigt ut när man möter folk som tror sig vara häftiga för att de har dimljusen på.Fattar ni inte varför det är olagligt så kanske man inte ska ha körkort heller!Det är liksom en trafikfara när man möter någon som har dimljusen på mitt i natten eftersom det i vissa fall är som att möta en bil med helljusen på.Och nej - det är ingen nyhet att bli bötfälld för en sån sak.
  • alisandra

Kanske det. ;)

lollsanT skrev 2007-12-03 22:08:38 följande:
    Men om man har blivit tillsagd ett flertal gånger så borde man väl fatta nån gång?
  • alisandra

Fråga min sambo, antar att han som många andra tycker att det är snyggt. Dom flesta som kör sportiga bilar kör ju med dimljusen på. Inget ovanligt!

lollsanT skrev 2007-12-03 22:09:15 följande:
    Varför kör ni med dimljusen?
  • alisandra

Haha, där kan jag säga att du har fel. ;)

Niklas skrev 2007-12-03 22:14:29 följande:
    Ja, det är vanligt så det är väl på tiden att det börjar delas ut böter istället för snälla tillsägelser antar jag. Personligen så tycker jag det ser löjligt ut eftersom att jag vet att de gör det för att förlänga kuken.
  • alisandra

Jag har aldrig upplevt det som bländande iallafall.

BimBims Mamma skrev 2007-12-03 22:24:15 följande:

Helt jävla rätt att ni fick böter för dimljusen. Tycker det är så jävla löjligt att ha dem på när det inte behövs bara föratt det skulle va "coolt" eller?Dessutom bländar de nåt fördjävligt!!!Eller ja långtradarchaffisana blir bländade = trafikfarligt.Man ser INGET när man möter nån med dimljus när man kör tradare.
  • alisandra

Fjantbrudar? HAHA! Haha, nu är det inte jag som kör så utan min sambo. Och det var han som fick bötern, och jag vet att han inte kommer sluta köra med dimljus, nu vet han hur han ska använda dom ett lagligt sätt. ;)

Lolilla skrev 2007-12-04 18:04:06 följande:
    Läste inläggen i början av tråden. Det räckte bra för mig. En av mina bästa vänner omkom i en olycka där de blev bländade och körde år helvete. Så jag har inget som helst överseende med fjantbrudar som tycker de kan köra runt hur fan som helst för att det "ser tufft ut".
  • alisandra

Vad var det för konstigt med att jag svarade som jag gjorde där då menar ni?

Niklas skrev 2007-12-04 17:36:24 följande:
    Ja, man måste dock kolla tillbaka lite för att förstå varför TS skrev som hon gjorde som svar. ;)
  • alisandra

Haha, jag gnäller väl ändå inte? Jag tycker bara att svenskpolis prioriterar sina arbetsuppgifter konstigt. Finns liksom viktigare saker att göra än jaga bilister som kör med dimljus!
    Tycker jag iallafall.
    Och svenskar är ett gnälligt folk, gnäller om fan allt!

mintchocolate skrev 2007-12-05 12:38:16 följande:
    Kör man med dimljusen på och sedan blir stoppad av polisen, ska man knappast klaga på polisen. Ser man verkligen inte sitt eget fel i det?Sedan, det där med att svenskar gnäller. Va? Den som gnäller värst är väl ändå TS. Om man vill kalla det gnäll att vi inte tycker att man kör med olagliga ljus, ja men gör det då. Undra vad som är mest sunt bara.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?