• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Dom 2 som stoppade oss sa iallafall att det var nytt.
    Och poliserna här hemma har också sagt så, eftersom dom har sagt till min sambo flera ggr att stänga av dom.

MadeleneJ skrev 2007-12-03 21:59:43 följande:
    Hej! Har inte läst hela tråden, så vet inte vad som skrivits!Jag har familjemedlemmar som arbetar som poliser, och de säger att det har gett böter för det där så länge som lagen har funnits! Så tror inte att det är nytt att de får ge böter!
  • alisandra

Det förstår jag ju, men jag tycker iallafall att det är dåligt prioterat! Finns viktigare saker att göra än att bötfälla bilar med dimljus.

Niklas skrev 2007-12-03 22:03:40 följande:
    Ja, det är klart. Om det inte kommer in något där de behöver poliserna så kommer de enbart kolla dimljus ja. Om det kommer in något annat där alla bilar behövs så kan jag lova dig att de omprioriterar. De har ibland trafikkontroller på bestämda tider men händer det något stort då så tar de patruller från kontrollen.
  • alisandra

Nehe, vaför säger då polisen det?

lollsanT skrev 2007-12-03 22:06:53 följande:
    Har inte läst igenom tråden men tycker inte att det är ett dugg löjligt att man blir bötfälld för att man åker runt med dimljusen utan att det ens är dimma.Det ser bara så jäkla töntigt ut när man möter folk som tror sig vara häftiga för att de har dimljusen på.Fattar ni inte varför det är olagligt så kanske man inte ska ha körkort heller!Det är liksom en trafikfara när man möter någon som har dimljusen på mitt i natten eftersom det i vissa fall är som att möta en bil med helljusen på.Och nej - det är ingen nyhet att bli bötfälld för en sån sak.
  • alisandra

Kanske det. ;)

lollsanT skrev 2007-12-03 22:08:38 följande:
    Men om man har blivit tillsagd ett flertal gånger så borde man väl fatta nån gång?
  • alisandra