• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Nej, det var flera bilar ute och jagade bilar med dimljus på för dom hade hu till och med filmat oss i möte och sedan vänt för att åka ikapp oss och stanna oss och ge böter pga. det.
    Sedan när vi stog där efter vägen kom en mötande bil med dimljus på och då rapporterade dom till en annan bil som skulle ta den bilen med dimljus. Så dom var ute och letade sånna!

Lillstrumpa82 skrev 2007-12-02 20:46:51 följande:
    Polisernas jobb är att se till så att folk följer dom lagar som finns. Och jag tror ju knappast att dom valde att jaga er istället för att jaga en våldtäktsman, dom fanns helt enkelt där när ni bröt mot lagen. Jag vet att det är förbjudet att köra för fort, och skulle jag nu göra det och bli stoppad och få böter, då skulle jag bli arg på mig själv, inte på polisen för att dom gör sitt jobb.
  • alisandra

Ja, kanske det.. Sverige är ett riktigt skitland!
    Kanske borde ta och flytta istället. Usch!

IntravenösFylletös skrev 2007-12-02 20:51:51 följande:
    jo men just nu är du i sverige och då passar det sig kanske bäst att följa svensk lagstiftning
  • alisandra

Nu handlar denna tråd om dimljus och inte något annat skit.

luddigamaskrosen skrev 2007-12-02 20:52:31 följande:
    Jag tycker det är bra att dom kör såna "rider" med att kolla så att alla följer lagen i trafiken. Som andra sagt, vilka andra lagar är okey att bryta mot?
  • alisandra

Polisen själv sa ju att dom var ute och jagade bilar med dimljus.

Lillstrumpa82 skrev 2007-12-02 20:54:08 följande:
    Så det var inte så att det var poliser som var ute i trafiken för att se till så att folk följer lagarna. Att dom hade rapporterat oavsett vilket brott den andra mötande bilen hade pysslat med? Men förstår fortfarande inte, varför blir man arg när man får böter för något som man vet är förbjudet??
  • alisandra

Vi begriper hur dimljus ska användas, men vilken människa är helt lagriktig i detta land? Inte ens våra politiker är det.
    Så är det bara!

Mamma och Mor skrev 2007-12-02 21:11:29 följande:
    Tja, ni bröt mot en lag och fick böter - helt riktigt!Polisen finns till för att se till att lagar följs, så de agerade fullständigt korrekt.Det är inte kul att bli bländad av alla som inte begriper hur dimmljus ska användas. Det handlar inte om att "störa sig" på något - det är en säkerhetsfråga. Har en bilist blivit bländad så är sikten (synen) för en bråkdels sekund nedsatt, och under den tiden kan det hända något som krävt full sikt!Så enkelt är det......Herregud, ha dimmljusen på för att det är snyggt... jaja, säger då det *suckar*publikationswebbutik.vv.se/upload/1598/88519_...
  • alisandra

Nej, absolut inte. Men jag bara talade om att INGEN lever ett lagriktigt liv. Vi är inge annorlunda än någon annan. Vi kör med dimljus och någon annan kör för fort. Same shit!

IntravenösFylletös skrev 2007-12-02 21:17:23 följande:
    men generellt sett nu, ger det nån annan rätt att bryta mot lagen bara för att nån politker eller grannen Pettersson gör det?knepig syn må ja säga...
  • alisandra

Inte enligt dom poliserna som gav oss bötern igår och inte heller dom poliserna hemma här i stan som vi har pratat med om detta.

listoplisto skrev 2007-12-02 21:19:36 följande:
    Men allvarligt... man har kunnat få böter för felaktig dimljusanvändning länge...Kolla t.ex. här: bilmodeller.se/art/botesbelopp/, denna artikel är skriven för över ett år sedan.
  • alisandra

Haha, vända och vrida helatiden.

Lillstrumpa82 skrev 2007-12-02 21:22:12 följande:
    Då är poliserna svin för att dom ger böter för fortkörning också? Och det är barnsligt att det är böter för fortkörning också kanske, man borde egentligen få köra hur fort man vill?
  • alisandra

Precis, vi bryter mot lagen varje dag. ;)

luddigamaskrosen skrev 2007-12-02 21:29:25 följande:
    Glöm inte att det är en sportig bil...det gör det ju nästan till en lag att bryta mot lagen!
  • alisandra

Poliserna igår sa att det är en ny lag. Frut har man inte fått ge böter pga. dimljus/halvljus.

ErnieBernie skrev 2007-12-02 21:34:46 följande:
    Det är ingen ny lag, jag fick böter (400 kr var det då) för samma sak i januari 2005. Glömde stänga av dem efter att ha kört i dimma..... Kör aldrig annars med dimljusen på. Surt men det är bara att betala och se glad ut. Bryter man mot lagen så gör man!  Blir bländad ibland av såna som åker med dimljusen på så jag tycker polisen gör rätt. Även när jag åker dit
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?