• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Med det menar ju beslutet att dom får ge böter för det nu. Jag har skrivit fel.

Lolilla skrev 2007-12-09 18:42:41 följande:
    Jaså? Men det verkar ju så i din ts:"Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?"
  • alisandra

Håller helt klart med dig! Och det är konstigt att poliserna både där och här hemma säger så och att många andra säger sig ha fått böter för det frut, så jag vet inte vad man ska tro.
    Men skitsamma nu liksom! Bötern fick, betald är den och nu använder vi dimljusen lagligt, så nu finns det inget problem här längre, därför förstår jag inte varför denna tråd lever kvar?
    Älta i gammalt skit!

logg81 skrev 2007-12-09 18:44:31 följande:
    Hmm... blir lite fundersam här... Vet många som fått böter för det... Och det är flera år sedan jag hörde om den första. Vad gäller att "höra talas" om nya regler och lagar så är det väl upp till var och en att kolla på vägverkets hemsida med jämna mellanrum för att uppdatera sig. Med körkort kommer ansvar...
  • alisandra

Det handlar om BÖTERNA, INTE om lagen som säger att man inte får använda dimljus med halvljus.

Mia83 skrev 2007-12-09 19:09:05 följande:
    Hät skriver du att det inte handlar om böterna, medan du i inlägget efter skriver att det handlar om just det.Vilket är det?
  • alisandra

Hehe, okej. Synd att ingen annan sett det. :P

logg81 skrev 2007-12-09 21:00:07 följande:
    Jag såg tråden fara förbi i listan och blev nyfiken. Svarade rakt upp o ner på din ts... Såg inte att tråden var en vecka gammal...
  • alisandra

Vad ska jag ändra åsikt om? Den här diskussionen handlar inte om att ni ska få mig att ändra åsikt. ;)

Lolilla skrev 2007-12-09 21:08:56 följande:
    En vecka är väl inte gammalt? Du har ju fortfarande inte ändrat åsikt och de flesta tycker du har fel så diskussionen lär ju fortsätta
  • alisandra

Nej, men jag förstår inte vad som finns kvar att disskutera?
    Eller visst kan man disskutera, men varför tjaffsa om det vi gjorde? Bötern är betald och vi kör nu lagligt med dimljus.
    Så det finns inget problem från våran sida längre iallafall.

Lolilla skrev 2007-12-09 21:15:30 följande:
    Sa jag det då?Men diskussionen lär ju fortsätta
  • alisandra

Konstigt, är så många som säger som du. Varför sa poliserna till oss att det är nytt att dom får ge böter för det? Konstigt, men men.. Nu är det som det är. :)

Gosegums skrev 2007-12-09 21:31:33 följande:
    Min svåger bötfälldes redan -97 för detta, och min sons gudfader bötfälldes -99 för detta... Så NEJ det är ingen "ny" lag, eller företeelse... Båda hade nyss köpt sina bilar, dvs max haft dem i 3-4 dagar... De hade halvljus ihop med dimljuset och som jag sade de bötfälldes båda två...Mvh GG
  • alisandra

Ja, men jag vart ju såklart tveksam när både poliserna här hemma in stan och dom där nere i Växjö sa så. :S Förvirrande.
    Men men, skitsamma! Nu är det ju somsagt som det är. :)

Mia83 skrev 2007-12-09 21:48:20 följande:
    Jag tvivlar inte för en sekund på att ni blev tillsagda att det var så, men även poliser kan ju ha fel och även missförstå information.
  • alisandra

Orkar inte tjaffsa om sånt. Nu är den betald iallafall och vi använder dimljusen lagligt. Varför tjaffsa när man vet att man brytit mot lagen? Vi vet ju att vi körde med dimljus och halv ljus och dom hade oss på film, så jävla dum är jag inte så jag sitter där och blånekar när jag ser våran bil och reg plåt.

Pukk skrev 2007-12-10 21:19:56 följande:
    Den här tråden handlar nog mer om självömkan än att få medhåll....Iallfall, böterna har mig veterligen skrivits ut redan 1989 då jag åkte på min första, och enda, ordningsföreläggande.Så nånn ny"lag" handlar det inte om utan mer om att dom ökat kontrollen av just detta, en såkallad "drive" som poliserna gör ibland på olika typer av trafikbrott.Detta för att få upp ögonen på oss "laglydiga ögontjänare" till trafikanter.Det är dessutom helt rätt att poliserna skall beivra dessa såkallade skitbrott.Jag har personligen INGET emot poliser som sköter sitt jobb på ett trevligt sätt.Se till att föja lagar och regler så kommer nog trådskaparen att undkomma bötesföreläggandet, dessutom "tvingade" inte poliserna Er att skriva på utan Ni hade valet att låta detta gå till åklagaren och sedermera en ev. tingsrättsdom, som inte kostar mer än summan på det bötesföreläggande som ni skrev på.Jag skriver inte på längre utan låter numera allt gå till åklagaren, det kallas för rättssäkerhet.OT!! Vad har Ni för "häftig" sportbil då??
  • alisandra

Precis, vi visste ju somsagt att det var olagligt. Då är det ju bara och stå sitt kast. Orka tjaffsa om sånt? Jag är ju inte dum i huvudet precis.

Niklas skrev 2007-12-10 22:48:35 följande:
    Varför låta det gå till åklagaren om man är fullt medveten om att man gjort fel? Onödigt slöseri med resurser.
  • alisandra

Jo, det gjorde de. För när vi stog där och skrev papper så åkte en mötande bil förbi med dimljus och halvljus, då filmade dom den och ropade till en annan bil att ta den. Så jo, dom var ute efter bilar som körde med en kombinationen.

ming skrev 2007-12-11 21:21:01 följande:
    Nu har jag inte läst mer än ts, men vad menas med att de lägger ner resurser på sånt? Det gör de väl ändå inte? Det var väl förmodligen så att de råkade se er med dimljusen på och spelade in det.Det var väl knappast så att de åkte runt och letade efter folk som bröt mot dimljuslagen...
  • alisandra

Dom sa ju till oss att dom var ute efter sånna. Dom hade bötfällt 12 bilar innan oss. Så jag vet vad dom sa till mig, inget jag hittar på. Men vad spelar det för roll nu?

ming skrev 2007-12-11 21:27:18 följande:
    Ja, då såg de ju att någon bröt lagen, självklart skulle de filma och ge dem böter också. Det betyder inte att de letade efter såna fel. Precis som om de hade sett någon som körde för fort eller inte hade säkerhetsbälte på sig.Och om de gjorde det så är det väl inte mer fel att lägga resurser på det än på hastighetskontroller och flygande besiktningar?Och nu snackar vi alltså om bilar och trafik, det handlar om liv och död, och då är jag bara glad att poliserna är extra nogranna när det handlar om sånt.
  • alisandra

Hallå? Det är slut tjaffsat om detta. Vi har betalat bötern och nu kör vi lagligt med dimljusen, så det finns inget problem mer.

ming skrev 2007-12-11 21:31:01 följande:
    www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspxHär står det klart och tydligt: "Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt."Och om det kan rädda liv att få folk att förstå att man inte ska använda dimljus på det viset du, ts, gjorde, så tycker jag att man ska bötfälla så många som möjligt.
  • alisandra

Ja, och säkert fler efter oss eftersom vi mötte massa bilar med den kombinationen. :P

Niklas skrev 2007-12-11 21:35:46 följande:
    12 bilar för dimljus?! ja, då var det en bra drive de körde då! Bra jobbat.
  • alisandra

Haha, hej då.

ming skrev 2007-12-11 21:48:52 följande:
    Ja, enligt vv så kör ju så många som 10(!)% med den kombinationen. Tänk om så många skulle köra utan bälte! Eller 30km/h för snabbt. Eller med för slitna däck.Det finns ju anledningar till varför trafiklagarna är som de är, de ska rädda liv. Att man inte får köra med dimljus och halvljus är ju inte för att jävlas.
  • alisandra

Javisst! :)

ming skrev 2007-12-11 21:55:34 följande:
    Ja, hejdå på dig då.Jag kommer att vara kvar här och diskutera iaf.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?