• ming

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Nu har jag inte läst mer än ts, men vad menas med att de lägger ner resurser på sånt? Det gör de väl ändå inte? Det var väl förmodligen så att de råkade se er med dimljusen på och spelade in det.
    Det var väl knappast så att de åkte runt och letade efter folk som bröt mot dimljuslagen...

• ming
    alisandra skrev 2007-12-11 21:23:47 följande:
    Jo, det gjorde de. För när vi stog där och skrev papper så åkte en mötande bil förbi med dimljus och halvljus, då filmade dom den och ropade till en annan bil att ta den. Så jo, dom var ute efter bilar som körde med en kombinationen.
    Ja, då såg de ju att någon bröt lagen, självklart skulle de filma och ge dem böter också. Det betyder inte att de letade efter såna fel. Precis som om de hade sett någon som körde för fort eller inte hade säkerhetsbälte på sig.
    Och om de gjorde det så är det väl inte mer fel att lägga resurser på det än på hastighetskontroller och flygande besiktningar?
    Och nu snackar vi alltså om bilar och trafik, det handlar om liv och död, och då är jag bara glad att poliserna är extra nogranna när det handlar om sånt.
  • ming

www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspx
    Här står det klart och tydligt: "Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt."
    Och om det kan rädda liv att få folk att förstå att man inte ska använda dimljus på det viset du, ts, gjorde, så tycker jag att man ska bötfälla så många som möjligt.

• ming
    alisandra skrev 2007-12-11 21:31:47 följande:
    Dom sa ju till oss att dom var ute efter sånna. Dom hade bötfällt 12 bilar innan oss. Så jag vet vad dom sa till mig, inget jag hittar på. Men vad spelar det för roll nu?
    Ja, och därför skrev jag så här också:
    "Och om de gjorde det så är det väl inte mer fel att lägga resurser på det än på hastighetskontroller och flygande besiktningar?
    Och nu snackar vi alltså om bilar och trafik, det handlar om liv och död, och då är jag bara glad att poliserna är extra nogranna när det handlar om sånt."
    alisandra skrev 2007-12-11 21:32:48 följande:
    Hallå? Det är slut tjaffsat om detta. Vi har betalat bötern och nu kör vi lagligt med dimljusen, så det finns inget problem mer.
    Eh, va? Du kanske inte vet att trådar är öppna i tre månader? Och då kan man diskutera så länge den är öppen.
    alisandra skrev 2007-12-11 21:38:14 följande:
    Ja, och säkert fler efter oss eftersom vi mötte massa bilar med den kombinationen. :P
    Ja, enligt vv så kör ju så många som 10(!)% med den kombinationen. Tänk om så många skulle köra utan bälte! Eller 30km/h för snabbt. Eller med för slitna däck.
    Det finns ju anledningar till varför trafiklagarna är som de är, de ska rädda liv. Att man inte får köra med dimljus och halvljus är ju inte för att jävlas.
  • ming
    alisandra skrev 2007-12-11 21:50:16 följande:
    Haha, hej då.
    Ja, hejdå på dig då.
    Jag kommer att vara kvar här och diskutera iaf.
  • ming
    HellviHumle skrev 2007-12-15 16:34:19 följande:
    PÅ VEM?
    På Siamusen.
    Fast egentligen tycker jag att jag skulle vara tomten, jag är ju redan klädd och allt, liksom.
  • ming

Virriga Vera skrev 2007-12-25 22:54:27 följande:

Så om jag förstår dig rätt, du vet att det är förbjudet enligt lag, men er bil ser grym ut när ni bryter mot lagen därför så kör ni med dimljusen på. När sedan Poliserna sköter s itt jobb, så är de blåsta? Du undrar samtidigt varför de inte lägger tid på annat. Jadu, hade ni följt lagen så hade de kunant lägga tid på annat.
    Om dina kriterier för vad som är ett skitland baseras på att ni blivit bötfällda för ett brott som ni dessutom varit medvetna om, ja då tycker jag ärligt att det är dags att flytta.
    Och det "roliga" är ju att även om man skriver ner det så här, svart på vitt, och verkligen ser hur löjligt det är, så tycker en del ändå att det är polisen som är dumma.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?