• Mia83

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Väljer man att göra något som är förbjudet, bara föra att det i regel inte leder till böter, kan man gott ta böterna den dag det inträffar.
    Att sedan beklaga sig över det är ganska sorgligt.

• Mia83
    alisandra skrev 2007-12-08 00:59:50 följande:
    Läs inlägg: 345, tack!
    Och det ska säga mig vad?
  • Mia83

Att hålla på och dividera om huruvida det har varit praxis för polisen att dela ut böter för ovanstående förseelse känns omoget och nästan som ett krampaktigt (dock misslyckat) försök att hävda sin oskuld.
    Är man medveten om att man bryter mot lagen så har man själv valt påföljden om man blir påkommen.
    Var vuxen och stå för dina handlingar i stället TS.
    Du kanske märker att du inte får så mkt medhåll?

• Mia83
    alisandra skrev 2007-12-08 15:09:10 följande:
    Tydligen, folk fattar väl inte mitt inlägg jag skrev igår kväll.
    Charmen med ett internetforum är att trådarna hålls igång så länge någon har något att tillföra.
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-08 15:17:11 följande:
    Men vad finns att tillföra? Är det inte ganska klart allting nu, eller? Vad är det som inte är det?
    Jag kom in i tråden sent och anser mig ha lika stor rätt att uttrycka min åsikt som alla de som var med när tråden startades.
  • Mia83
    mintchocolate skrev 2007-12-09 01:37:13 följande:
    För mig är det positivt att polisen sköter sitt jobb. Varför ska en MC-åkare slippa undan? Glöm det! Jag vet att många åker ifrån polisen och jag tycker det är bedrövligt. Är det barn som är ute på vägarna? Om man nu ska bryta mot lagen så får man väl ta sitt straff som en vuxen människa och inte spela en massa spel eller leka polis och tjyv.
    Tyvärr så går ju inte den ekvationen ihop.
    Har man inte respekt för våra lagar till att börja med så är man nog inte så benägen att stanna upp och ta sitt straff heller.
  • Mia83
    mintchocolate skrev 2007-12-09 01:56:55 följande:
    Nej, det verkar ju inte bättre. Usch, jag blir faktiskt upprörd.Den värsta och mest omogna kommentaren är ju: "Polisen borde prioritera annat." Tror de att de struntar i våldtäktsmän och mördare för att de stoppar en cyklist utan lysen? Om polisen skulle prioritera annat hela tiden, skulle ju inte dessa "smålagar" behöva finnas till, men nu finns de till av en anledning. Att köra med dimljus är farligt, att cykla utan lysen är farligt, att köra i 200 med MC:n är farligt. DÄRFÖR stoppar polisen er. Så ni inte ska utsätta er själva och andra för fara. Ni borde prioritera att följa lagan istället för att skylla på polisen som sköter sitt jobb alldeles utmärkt.
    En annan aspekt är ju att om inte de även de "mindre viktiga" lagarna upprätthålls så kommer förseelserna utan tvekan att eskalera med tiden.
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-09 18:40:46 följande:
    Frågan var ju fortfarande INTE om det är förbjudet att köra med dimljus/halvljus!!!!!!!!!!!!!!!
    Nej, men för de flesta människor (vilket är ganska tydligt i den här tråden) så innebär ett lagbrott risk för böter.
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-09 18:45:28 följande:
    Det förstår väl jag också. Men det var inte det som var frågan och har aldrig varit.
    Hät skriver du att det inte handlar om böterna, medan du i inlägget efter skriver att det handlar om just det.
    Vilket är det?
  • Mia83
    Mia83 skrev 2007-12-09 18:41:59 följande:
    Nej, men för de flesta människor (vilket är ganska tydligt i den här tråden) så innebär ett lagbrott risk för böter.
    Ja, och precis det skrev jag här, att de flesta förstår att det kan leda till böter att bryta mot en lag.
    Att polisen inte skulle ge böter för olika lagbrott aom någon sorts policy låter ju rent löjeväckande.
  • Mia83
    Gosegums skrev 2007-12-09 21:31:33 följande:
    Min svåger bötfälldes redan -97 för detta, och min sons gudfader bötfälldes -99 för detta... Så NEJ det är ingen "ny" lag, eller företeelse... Båda hade nyss köpt sina bilar, dvs max haft dem i 3-4 dagar... De hade halvljus ihop med dimljuset och som jag sade de bötfälldes båda två...Mvh GG
    Det kan ju inte stämma, vi har ju fått tydlig information här i tråden om att det inte var tillåtet tidigare.

(Eller så kanske det stämmer? )
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-09 21:46:42 följande:
    Konstigt, är så många som säger som du. Varför sa poliserna till oss att det är nytt att dom får ge böter för det? Konstigt, men men.. Nu är det som det är. :)
    Jag tvivlar inte för en sekund på att ni blev tillsagda att det var så, men även poliser kan ju ha fel och även missförstå information.
  • Mia83
    alisandra skrev 2007-12-09 21:51:33 följande:
    Ja, men jag vart ju såklart tveksam när både poliserna här hemma in stan och dom där nere i Växjö sa så. :S Förvirrande.Men men, skitsamma! Nu är det ju somsagt som det är. :)
    Så sant, så sant.
  • Mia83

sara sofia skrev 2007-12-12 21:42:38 följande:

Jag har alltid vetat att det är förbjudet. Har därimot INTE vetat att det inte gått att få böter för det. Det har jag alltid trott att man kan få...
    Man har kunnat få böter för det lika länge som det har varit olagligt.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?