• Zhoe

Frågor ang förlossningsrädsla

Jag håller på och skrivet ett arbete om förlossningsrädsla (läser till barnmorska) och funderar mycket på det nu, och inser att det är väldigt vanligt och ett mycket viktigt ämne. Jag har själv inga barn än så därför skulle jag gärna vilja veta lite hur ni tänker. (Ni behöver inte svara på alla frågor)

1. VAD är du är mest rädda för?

2. Varför är du rädd? Dålig förlossningsupplevelse sedan tidigare?, hört andras förlossningshistorier? m.m.

2. Vad gör du för att minska rädslan, tex. avslappning, samtal med barnmorskan, auroramottagningen osv.

4. Hur skulle din drömförlossning se ut?

Jag är jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-23 15:27:01:
    Vill lägga till en fråga:

Hur påverkar din rädsla dig när du tänker på förlossningen? Eller påverkar det dig i din vardag?

• Svar på tråden Frågor ang förlossningsrädsla
  • Zhoe

Tack för ditt svar!
    När man läser i böcker och på internet så verkar det vara det mest vanliga att man rädd för att spricka och såklart smärtan. Tror du inte media tex ofta skriver om negativa upplevelser och det är lätt att ta åt sig av det negativa som gravid. Visst är det svårare att hitta positiva förlossningsberättelser än negativa?

Lider du av din förlossningsrädsla? Påverkar rädslan din vardag och dina tankar runt förlossningen?

Va bra att du går på vattengympa och att du lär dig slappna av, det kommer att hjälpa dig! Tänk på att DU är bäst på att föda DITT barn, din kropp är skapad för det. Du kommer att klara det!

• Zhoe

Pirog:
    Bra med positivt tänkande, du kommer att klara av det! Tack för ditt svar!

• Zhoe

Sataya:

Det är vanligt att man känner att man "ångrar" sig pga rädslan att föda, men inte ångrar barnet som du sa. Och det är synd när oron och ångern överskuggar glädjen för barnet. Har du skrivit ett förlossningsbrev där du talar om att du är rädd och beskriver din drömförlossning?
    Jag är övertygad om att du kommer att fixa det!

• Zhoe

tatanja:

Va underbart att den andra förlossningen blev som din drömförlossning och att du fick en positiv förlossningsupplevelse! Skönt att din förberedelse hjälpte dig under förlossningen.
    Tack för ditt svar!

Förresten, har du kommit över din rädsla för nålar, sprutor och blod?

• Zhoe

Det är ju bra att barnmorskan hjälper dig med det, men bra om du har förberett lite innan. Det är viktigt att sätta ord på vad exakt det är du är rädd för så personalen på förlossningen kan hjälpa dig med det för att göra det så bra som möjligt.

Lycka till med allt! Jag håller tummarna för dig! =)

• Zhoe

Fia 30:

Så jobbigt att ha ständig smärta. Förstår att det var skrämande inför förlossningen då. Har din vestibulit blivit värre efter förlossningen?
    Skönt att höra att din rädsla och oro togs på allvar och att du fick en positiv förlossningsupplevelse trots det.
    Tack för att du svarade!

• Zhoe

Månsson:
    Tack för svaret!
    Va jobbigt du verkar ha haft det vid förra förlossningen. Det är jobbigt at bära med sig till nästa gång. Skönt att du får hjälp med att bearbeta det hela att du får hjälp inför den kommande förlossningen. Oftast brukar den andra förlossningen bli mycket bättre än den första när man har en dålig förlossningsupplevesle med sig i bagaget.
    Jag hoppas verkligen att allt kommer att gå bra och att du får en trygg och bra förlossning nästa gång!

• Zhoe

Angelzezzan:

Oj vad jobbigt du måste ha det! Du verkar lida av svår förlossningsskräck. Jag är verkligen glad att du får bra hjälp att bearbeta detta eftersom det är otroligt viktigt att du känner dig trygg och lugn inför förlossningen och att du litar på personalen. Du kommer att klara av det här. Din kropp är gjord för att föda ditt barn.
    Jag önskar dig lycka till med allt och hoppas att det kommer att gå bra och att du kommer känna dig trygg inför förlossningen.
    Tack för ditt ärliga svar!

• Zhoe

Månsson:

Det låter fantastiskt! Lycka till!

Svar på tråden Frågor ang förlossningsrädsla