• Kaxmaja

Frågor ang förlossningsrädsla

1. VAD är du är mest rädda för?
    Jag e rädd för ALLT. Men sen har jag inte förlossningsrädsla utan ganska svår förlossningssskräck.  Föda prematur, gå över tiden, spricka, dö under förlossningen, att barnet ska dö under förlossningen, att kräkas, att bajsa ner mig, att spricka, att få komplikationer, att de ska bli urakutsnitt, att behöva göra en sån där axelvridning, smärtaan, att ej kunna hjälpa till ordentligt, att ej klara av att göra de som krävs av mig, att inte förstå vad jag ska göra, att få panik, få allergishock av bedövning.

2. Varför är du rädd? Dålig förlossningsupplevelse sedan tidigare?, hört andras förlossningshistorier? m.m.
    Jag vet inte varför jag har sån skräck. Har alltid f¨ått panik vid tanken på en förlossning. Trodde de skulle ge med sig när jag väl blev gravid men nej nje. De blev nästan värre.
    2. Vad gör du för att minska rädslan, tex. avslappning, samtal med barnmorskan, auroramottagningen osv.
    Jag går hos en special jordmor. Här kallas de Gaia Jordmor. De är typ som Sveriges svar på Aurora har jag förstått. Hon och jag har samtal vi går och kollar på förlossningssal. Diskuterar olika hjåalpmedel och olika sätt för att jag ska få de lättare. Sambon är även med på vissa samtal för att få veta hur han bäst kan stötta mig osv.

4. Hur skulle din drömförlossning se ut?
    Relativt snabb och enkel förlossning utan allt för mycke smärta och bedövning.

5. Hur påverkar din rädsla dig när du tänker på förlossningen? Eller påverkar det dig i din vardag?
    Jag går och tänker på de mer eller mindre vaarje dag. När jag tänker på den så får jag panik, kan börja hyperventilera, drabbas av panikångest osv.
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja
    Zhoe skrev 2007-11-23 16:17:04 följande:
    Angelzezzan:Oj vad jobbigt du måste ha det! Du verkar lida av svår förlossningsskräck. Jag är verkligen glad att du får bra hjälp att bearbeta detta eftersom det är otroligt viktigt att du känner dig trygg och lugn inför förlossningen och att du litar på personalen. Du kommer att klara av det här. Din kropp är gjord för att föda ditt barn. Jag önskar dig lycka till med allt och hoppas att det kommer att gå bra och att du kommer känna dig trygg inför förlossningen.Tack för ditt ärliga svar!
    Tack. Ja de e rätt jobbigt. Men de blir bättre och bättre men de e lång väg kvar. Går på möten ca var tredje vecka. Hör av dig och fråga mer om du vill
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja
    Zhoe skrev 2007-11-23 16:23:32 följande:
    Angelzezzan:Va bra att dina samtal hjälper, det glädjer mig. I vilken vecka är du?Jag håller tummarna för dig i alla fall!
    25
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja
    Zhoe skrev 2007-11-23 16:28:23 följande:
    Angelzezzan:Då har du ungefär 15 veckor på dig att förbereda dig, då är det ju gott om tid! =)
    Japp började gå hos Gaia Jordmor redan i v 15 så att vi skulle ha god tid att förbereda mig. Hon säger att ju tidigare man kommer dessto bättre
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
Svar på tråden Frågor ang förlossningsrädsla