• sataya

Frågor ang förlossningsrädsla

1. VAD är du är mest rädda för?

jag är mest rädd för att spricka och sedan själva smärtan..

2. Varför är du rädd? Dålig förlossningsupplevelse sedan tidigare?, hört andras förlossningshistorier? m.m.

jag är rädd pga allt man hör och inte hör.. det är lite dålig information om vad som kan hända osv. sedan så sprack mamma när hon födde mig vilket gör att jag är rädd för det..

2. Vad gör du för att minska rädslan, tex. avslappning, samtal med barnmorskan, auroramottagningen osv.

jag sitter och läser på själv och går på vattengympa och sedan ska jag lära mig andas rätt osv så att man är mer avslappnad...

4. Hur skulle din drömförlossning se ut?

det skulle vara skönt om det gick snabbt och att det gick så smärtfritt som möjligt utan för mycket preparat...

Lilla
  • sataya
    Zhoe skrev 2007-11-23 15:25:09 följande:
    Tack för ditt svar! När man läser i böcker och på internet så verkar det vara det mest vanliga att man rädd för att spricka och såklart smärtan. Tror du inte media tex ofta skriver om negativa upplevelser och det är lätt att ta åt sig av det negativa som gravid. Visst är det svårare att hitta positiva förlossningsberättelser än negativa?Lider du av din förlossningsrädsla? Påverkar rädslan din vardag och dina tankar runt förlossningen?Va bra att du går på vattengympa och att du lär dig slappna av, det kommer att hjälpa dig! Tänk på att DU är bäst på att föda DITT barn, din kropp är skapad för det. Du kommer att klara det!
    jag läser inte så mycket i media men det är självklart svårare att få höra bra förlossningsberättelser än dåliga...

det enda som gör att jag lider av den är väl att jag ångrar mig ibland att jag blev gravid inte själva barnet utan bara själva förlossningsdelen osv...

tänker på det lite varje dag men det blir mer ju närmre förlossningen man kommer...
    Lilla
  • sataya
    Zhoe skrev 2007-11-23 15:32:49 följande:
    Sataya:Det är vanligt att man känner att man "ångrar" sig pga rädslan att föda, men inte ångrar barnet som du sa. Och det är synd när oron och ångern överskuggar glädjen för barnet. Har du skrivit ett förlossningsbrev där du talar om att du är rädd och beskriver din drömförlossning? Jag är övertygad om att du kommer att fixa det!
    nej vi ska göra det hos bm när det närmar sig sa hon.. men jag har tagit upp med henne vad jag är rädd för..

är som någon ovan skrev med rädd för sprutor.. stick i finger går bra men inget annat..

har tänkt att sätta mig och skriva ett själv med men jag vet inte riktigt vad det ska innehålla osv, jag har ju 60 dagar kvar men innan nyår ska jag ha skrivit ett:)
    Lilla
Svar på tråden Frågor ang förlossningsrädsla