• frappa

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Andreas 421 skrev 2014-01-31 14:10:58 följande:
    Alkoholism i sig är inte en sjukdom, efter några års supande och levern tagit stryk då är man sjuk. Själva alkoholismen är inte en sjukdom, det är ett val

Inte ett val, utan många val på rad, som leder fram till alkoholism.

Men när man är alkoholist, så ska man se och behandla detta som ett sjukdomstillstånd.

• frappa
    Anonym (rere) skrev 2014-01-31 15:09:07 följande:
    Naturligtvis är det svårt att sluta att dricka om man är alkoholist, annars hade det inte funnits några.  Rent fysiskt är det naturligtvis bara att sluta dricka, utan det är det är ju det psykiska att hålla sig i från flaskan som är problemet. Att det är svårt borde väl alla inse.

Det är massvis med saker som är svårt att verkställa men lätt på pappret. Sluta röka för en rökare, sluta äta fel mat för en med fetma, börja träna för en stillasittande person o.s.v 

Vilka som blir beroende handlar också om självkännedom nog att att inte inte sätta sig i situationen, anlag att ta risker o.s.v.

Nä, du kan dö om du slutar tvärt som alkoholist.
  • frappa
    Selfish Geene skrev 2014-01-31 16:04:21 följande:
    Jag har inte tagit ställning i frågan ännu.

Vad skiljer alkoholmissbruk från andra tvångsbeteenden?
    (Och: är alkoholism och alkoholmissbruk samma sak?)

Med mycket välvilja kanske man kan säga en del är "offer".

Men faktumet är att en som blir alkoholist, har trots allt gjort en hel radda utav val som leder till alkoholismen.

• frappa
    Anonym (bullskit.) skrev 2014-01-31 16:12:42 följande:

Kort och gott så är det bullskit, alkoholism är ingen sjukdom per se men det kan orsaka en lång rada av verkliga sjukdomar.

Du har själv satt dig i den sitsen ocv endast du kan ta dig ut ur den, skylla däremot på sjukdom och skit tyder på att du inte riktigt har beslutat dig att sluta.

När man är i tillståndet alkoholism, så kan man säga det är en sjukdom och ska behandlas som en sådan.

Men alkoholism i sig är ingen sjukdom, utan en serie av val som ledde dom dit.

• frappa
    vampyria2 skrev 2014-02-01 01:00:40 följande:
    Hm ni som säger att det inte är en sjukdom tycker ni att om man är psykisktsjuk är man sjuk då eller inte?
    Ni förstår inte att en alkoholist är sjuk i sin kropp och i sin hjärna? man kan faktiskt jämställa det med nån som är psykisktsjuk, de väljer tusan inte det själva utan de blir så pass sjuka utan det att det är för svårt att stå emot, jag lovar att 99% av alla som har dessa problem skulle vilja gå tillbaka i tiden och stoppa sig själva i från att börja använda alkohol i fall de kunde.

dessutom är det så lätt tillgängligt att det är svårt att undvika det helt, tänk att ha det suget de har hela tiden efter det och hela tiden bli utsatt för det, inte många skulle kunna avstå i från det om de kände det som de gör, det är jag helt övertygad om. 

Psykiska sjukdomar är man predisponerad av.

Man är inte predisponerad att dricka alkohol, det är en serie av val som gör en till alkoholist.

Sen som jag säger, när man ÄR väl alkoholist, så ska man behandla det som en sjukdom.

Men det betyder inte att det är en sjukdom.

• frappa
    Anonym (tråkigt) skrev 2014-02-01 01:42:27 följande:
    Liksom en psykiskt sjuk människa har valt att arbeta för mycket, utsätta sig själv för traumatiska händelser som i många fall triggar sjukdomen, valt att äta mindre, kräkas efter maten, valt att sluta ta mediciner som hindrar skoven av sjukdomen? Nej, en person med en psyksjukdom väljer inte att bli sjuk, och det gör inte heller alkoholisten. Alkoholism är en psykisk sjukdom.

ROFL, det låter som någon som vill ursäkta sin alkoholism = det var inte mitt fel utan det var är en sjukdom som gör så att jag dricker alkohol.

Som heter alkoholism, denna föddes jag med ich mamma och pappa var så dumma att inte fatta.

Att jag inte behövde mjölks från mammas tuttar, utan ville ha en rejäl grogg.

• frappa
    Anonym (Val?) skrev 2014-02-01 02:22:07 följande:
    Visst kommer det av val men säg den sjukdom, eller egentligen vilken situation som helst som inte beror på val? Vi människor tar dagligen beslut. En del får egentligen ingen större påverkan på tillvaron men en del inverkar desto mer. Några exempel på val, utan någon rangordning:

- Du valde att röka - skyll dig själv om du får cancer
    - Du valde att stanna i en relation av det våldsammare slaget - skyll dig själv om du blir misshandlad
    - Du valde att åka med en person som kör för fort - skyll dig själv om du hamnar i en bilolycka
    - Du valde att gå ute kvällstid - skyll dig själv om du blir rånad eller våldtagen
    - Du valde att äta mindre nyttigt - skyll dig själv om du får diabetes
    - Du valde ett stressigt jobb - skyll dig själv om du blir utarbetad
    - Du valde en partner med någon form av problem - skyll dig själv om det inte är en dans på rosor
    - Du valde att skaffa barn utan stadig inkomst - skyll dig själv om du blir pank
    - Du valde att inte lämna din svårt sjuka partner - skyll dig själv om du inte klarar av ditt jobb när du tar hand om hen.
    - Du valde att köpa ett hus men inte kolla radonhalten - skyll dig själv om du får cancer
    - Du valde att köpa bostad och trodde att räntan skulle förbli låg - skyll dig själv om du inte får råd om räntan höjts drastiskt
    - Du valde ett arbete som var tungt för kroppen - skyll dig själv om knän och rygg blir utsliten.
    - Du valde att inte träna tillräckligt - Skyll dig själv om du får problem med rygg eller andra delar av kroppen.
    - Osv..

En mycket stor del av sjukvårdens medel går i dag till så kallade välfärdssjukdomar som till mindre grad uppkommit av genetiska svagheter. Så, vilka av dessa betraktar du som sjukdomar? Vilka är bara "val"?

OJOJOJ, så många fel som är uppradade där, hur lyckades du?
    -Vi vet idag att röka cigg, ökar cancerrisken med 20 gånger, det är ett val att ignorera.
    -Om man väljer stanna kvar hos en person som du vet kommer fortsätta att slå dig, vem ska man skylla på då?tomten?
    -Om någon annan kör för fort?Vad faan har det med saken att göra.

Jag personligen åker inte med när vissa kör, där ingår en som inte kör för fort också.

Jag väljer att låta folk köra mig, som jag anser bra bilförare, och om de kör fortare har ingen betydelse.
    -Om man blir rånad eller våldtagen är perfekta exempel på att man själv kan göra val för att undvika dessa.
    -Om du äter onyttigmat och vet om det, ska man skylla på tomten här också eller *face palm*
    -Du valde ju det stressiga jobbet, är det tomten igen vi ska skylla på'+Eller har man ett ansvar själv?

Du tänkte inte till en sekund när du skrev detta va???
    Du lyckades inte komma med en enda hyfsad ens.

För det finns riktigt bra exempel om du bara tänker efter, men jag tänker inte hjälpa dig.

• frappa
    puss skrev 2014-02-01 12:36:16 följande:
    Poängen med att klassa det som sjukdom är att man kan kräva att patienten tar ansvar för sitt tillfrisknande.

Du är du för att det inte är en sjukdom, men att man måste klassa det som en sådan?

Personligen är jag helt med på att när man väl är alkoholist, så får man behandla det som en sjukdom.

• frappa
    klasul skrev 2014-02-01 10:43:26 följande:
    Nej det är ingen sjukdom det är ett beroende!

Tyder på svaghet!
    Nä, behöver inte handla om svaghet.
  • frappa
    puss skrev 2014-02-01 12:47:08 följande:
    Alkoholism är en form av beroendeproblematik. Det är för att hjärnan funkar så.
    Att supa, dock, är ett beteende.
    Du svarade inte riktigt på min fråga, eller var svaret att du anser det är en sjukdom redan innan man är alkoholist?
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.