Alkoholism ÄR en sjukdom.
Poängen med att klassa det som sjukdom är att man kan kräva att patienten tar ansvar för sitt tillfrisknande.
Poängen med att klassa det som sjukdom är att man kan kräva att patienten tar ansvar för sitt tillfrisknande.
Du är du för att det inte är en sjukdom, men att man måste klassa det som en sådan?
Personligen är jag helt med på att när man väl är alkoholist, så får man behandla det som en sjukdom.
Lite mitt i mellan då.
Förstår inte folk som tror man är en viljelös nickedocka till att bli alkoholist.
Sen har man en del psykiska sjukdomar/åkommor som har en förmåga att göra folk till alkoholister.
Men ser inte alkoholismen som en sjukdom där, utan en symtom av en annan sjukdom i så fall.
Man behöver inte dricka sprit bara för att man är alkoholist.
Faktiskt. Lika lite som att man behöver gå runt på stan och spy på folk bara för att man har magsjuka.
Jösses, okunskapen om alkoholism är skrämmande, på riktigt.
Puss: Fast förenklar man det så mycket att man kan få det så svartvitt så man tycker att "skyll dig själv, du valde själv" så har man gjort det väldigt enkelt för sig.
Puss: Det beror väl på om man där och då hade en annan väg att gå/ andra metoder att ta till?
Man är inte fri från ansvar bara för att det är en sjukdom. Tvärt om. Man kan avkrävas ansvar och tvingas till behandling om man vägrar.
Men har vi inte rätten att avstå behandling i detta land?
Sen vet jag tvångsvård finns, men det är en helt annan sak och har inte med eventuellt sjukdomsansvar att göra.