Alkoholism ÄR en sjukdom.
Ni förstår inte att en alkoholist är sjuk i sin kropp och i sin hjärna? man kan faktiskt jämställa det med nån som är psykisktsjuk, de väljer tusan inte det själva utan de blir så pass sjuka utan det att det är för svårt att stå emot, jag lovar att 99% av alla som har dessa problem skulle vilja gå tillbaka i tiden och stoppa sig själva i från att börja använda alkohol i fall de kunde.
dessutom är det så lätt tillgängligt att det är svårt att undvika det helt, tänk att ha det suget de har hela tiden efter det och hela tiden bli utsatt för det, inte många skulle kunna avstå i från det om de kände det som de gör, det är jag helt övertygad om.
Om man resonerar så kan man ju likaväl tänka att
Den deprimerade-får rycka upp sig
Den Bipolära-får skärpa till sig
Den med Borderline-får sluta vara så jävla känslig och tänka en gång till när någon säger något
Den med tvång-får väl bara tänka på vad han/hon gör och lägga av osv
Den med social fobi-får väl tänka rätt och inse att omvärlden inte bits osv osv
Hade förmånen att få göra min praktik på en missbruksavdelning och fick följa många patienter, inte en enda av dem mådde bra över det som hänt dem, många hade psykisk ohälsa i bakgrunden, andra hade hått igenom svåra upplevelser och inte känt att de haft något stöd därför drack de för att "komma bort", någon hade blivit misshandlad och inlåst i hemmet och drack pga det för att sorgen skulle kännas mindre osv. Ingen av dessa hade valt att det skulle bli så som det blev, att familjen inte orkade, att folk tog avstånd, att de gjort bort sig för mycket på alla sätt. Alla var "fina människor" som en gång på något sätt hamnat snett och inte tagit sig ur det. Ingen hade heller innan tänkt sig att bli alkoholister eller haft det som mål. Och trots allt ingen annan kan säga att de i deras situation minsann haft insikt nog att minsann inte dricka. Många hade inte heller fått den hjälp de behövt i ett tidigt stadium varav många kom in snudd på halvdöda.