• puss

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Poängen med att klassa det som sjukdom är att man kan kräva att patienten tar ansvar för sitt tillfrisknande.

• puss
    frappa skrev 2014-02-01 12:44:17 följande:

Du är du för att det inte är en sjukdom, men att man måste klassa det som en sådan?

Personligen är jag helt med på att när man väl är alkoholist, så får man behandla det som en sjukdom.

Alkoholism är en form av beroendeproblematik. Det är för att hjärnan funkar så.

Att supa, dock, är ett beteende.
  • puss
    frappa skrev 2014-02-01 13:20:11 följande:
    Du svarade inte riktigt på min fråga, eller var svaret att du anser det är en sjukdom redan innan man är alkoholist?
    Njä, min personliga åsikt är väl att det är nån form av "sjukdomspotential".
  • puss
    frappa skrev 2014-02-01 13:28:35 följande:

Lite mitt i mellan då.

Förstår inte folk som tror man är en viljelös nickedocka till att bli alkoholist.
    Sen har man en del psykiska sjukdomar/åkommor som har en förmåga att göra folk till alkoholister.

Men ser inte alkoholismen som en sjukdom där, utan en symtom av en annan sjukdom i så fall.

Självfallet har man ändå fullt ansvar.
  • puss

Man behöver inte dricka sprit bara för att man är alkoholist.

Faktiskt. Lika lite som att man behöver gå runt på stan och spy på folk bara för att man har magsjuka.

• puss
    Litet My skrev 2014-02-01 16:26:33 följande:

Jösses, okunskapen om alkoholism är skrämmande, på riktigt.

Det tror jag faktiskt inte. Folk ser bara olika grad av eget ansvar.
  • puss
    Litet My skrev 2014-02-01 16:31:22 följande:

Puss: Fast förenklar man det så mycket att man kan få det så svartvitt så man tycker att "skyll dig själv, du valde själv" så har man gjort det väldigt enkelt för sig.

Okej, kanske det, om det nu är nåt fel med det.

Även om omständigheter spelar in gör inte det påståendet osant, dock.
  • puss
    Litet My skrev 2014-02-01 16:36:41 följande:

Puss: Det beror väl på om man där och då hade en annan väg att gå/ andra metoder att ta till?

Det har man ofta. Alkoholism börjar ofta som ett nöje.
  • puss
    Cogito ergo sum skrev 2014-02-01 16:47:57 följande:
    För det är enklast så man behöver inte se sanningen i vitögat och se sig själv i spegeln.
    Lättare att skylla på sjukdom,utanför ens kontroll.
    Fast det finns nåt dom heter sjukdomsansvar. Det är hela poängen med att klassa det som sjukdom öht.
  • puss

Man är inte fri från ansvar bara för att det är en sjukdom. Tvärt om. Man kan avkrävas ansvar och tvingas till behandling om man vägrar.

• puss
    Cogito ergo sum skrev 2014-02-01 16:56:46 följande:
    Men hur går det med behandling av tex alkholister som inte är redo?
    Första steget är väl erkännande annars faller de oftast dit igen. En del får medicinsk hjälp men för hur länge?
    Det går väl inte bra antar jag.
  • puss
    frappa skrev 2014-02-01 16:58:28 följande:

Men har vi inte rätten att avstå behandling i detta land?

Sen vet jag tvångsvård finns, men det är en helt annan sak och har inte med eventuellt sjukdomsansvar att göra.

Inte i alla lägen nej.

Arbetsgivare kan också ställa ultimatum; ta ansvar för ditt tiifrisknande eller dra.
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.