Inlägg från: Anonym (jo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jo)

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Anonym (bullskit.) skrev 2014-02-01 08:54:47 följande:

Men vad har depression med saken att göra?

Man kan drabbas av depression hur som helst beroende vad som händer i ens liv, det är inget man styr över, man kan däremot inte drabbas av alkoholism, många medvetna beslut föregår och många medvetna beslut är nödvändiga för att upprätthålla "tillståndet".

Sedan har du delvis rätt, man kan "rycka upp sig" ur depression, då med medvetna beslut jobba sig genom tillståndet och bli bättre.

Man kan visst "drabbas" av alkoholism. Första gången jag drack alkohol drabbades jag och suget har alltid funnits efter det. Sedan att jag insåg det själv och har lyckats hålla det i schack känns mer som tur än karaktär.
  • Anonym (jo)
    Anonym (bullskit.) skrev 2014-02-01 10:13:59 följande:

Du gjorde nått du tyckte om, du ville göra det igen, det är en naturlig händelseförlopp.

Hur menar du att du drabbades av alkoholism som jag tolkar som beroende/missbruk?

Jag menar ett totalt onormalt sug efter något. Ett sug som gjort att jag varit tvungen att sätta upp regler för mig själv för att inte dricka alla dagar i veckan. Ett sug som gör att jag kan ägna timmar åt att planera hur jag ska dricka på lördag, vad jag ska dricka, när jag kan börja och sluta för att få i mig maximalt dricka inom mina tillåtna "drickatimmar". Från första fyllan när jag var 16 tills idag 25 år senare har det varit så. Det "drabbade" mig och försvann aldrig och kommer troligen aldrig att göra det heller. Något som för mig tyder på att alkoholism till viss del är ärftlig eftersom den drabbade mig redan från början.
  • Anonym (jo)
    puss skrev 2014-02-01 12:47:08 följande:
    Alkoholism är en form av beroendeproblematik. Det är för att hjärnan funkar så.
    Att supa, dock, är ett beteende.
    Håller med.
  • Anonym (jo)
    studentbruttan29 skrev 2014-02-01 15:18:39 följande:
    Är din pappa en cancerpatient?? Min mamma hade cancer och jag kan lova att hon hade gärna bytt med en alkoholist där man har VALET att bli frisk, valet att lyfta flaskan, valet att fortsätta, valet att få hjälp och bli frisk. Min mamma dog, i extrem smärta, där en 3-kilos tumör opererades bort, där cancern tryckte sönder hennes höfter så hon sprack inifrån..DU är okunnig som inte kan skilja på val och inte val. 
    Fast det är svårt att välja när hjärnan och kroppen skriker efter mer, varje dag. Man gör valet varje dag, inte en gång och sen är det klart. Och det är förbannat lätt att en enstaka dag göra ett felaktigt val och därmed trilla dit. Det förtar inte det egna ansvaret, men att säga att "det är bara låta bli" är väldigt fel.
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.