Inlägg från: Cogito ergo sum |Visa alla inlägg
  • Cogito ergo sum

Alkoholism ÄR en sjukdom.

Håller inte med. Det är ett val av missbruk och har man ett känsligt nöjescentrum så åker man dit.
    Kunde valt något annat men det var ditt val TS att ta upp flaskan.

• Cogito ergo sum
    Litet My skrev 2014-02-01 14:49:32 följande:
    Eller så var det TS enda utväg just där och då och hon kunde inte dämpa vad som skulle dämpas på annat sätt?
    Men ändå ett val..jag köper att det är en sista utväg. Självmedicinering eller vad som helst men det är ett val. 
    Vissa väljer medicin andra narkotika, mat, shopping. Alla är missbruk när det går för långt och man tappar kontrollen och det blir effekter av det som inte är önskvärda.
  • Cogito ergo sum
    Litet My skrev 2014-02-01 14:58:21 följande:
    Och du tror på allvar att folk sitter och tänker att "Ja, men idag skall bli alkoholist, det blir sköj"

Det tror jag inte, men en sjukdom nej. Det är ett val av drog och en självmedicinering i många fall.
    Genom att säga att det är en sjukdom så behöver de inte ta ansvar för deras beteende.
    En sjukdom händer dig..alkoholism händer inte dig..man väljer alltid att plocka upp flaskan själv.
    Den åkte inte in i munnen helt utan personens vetskap.
  • Cogito ergo sum
    Border skrev 2014-02-01 15:21:27 följande:
    Mitt ex hade cancer. Jag vet att man fysiskt sett inte kan välja att bli frisk från cancer, och jag beklagar verkligen din sorg, verkligen! Det måste ha varit fruktansvärt <3

Jag tycker dock att kunskapen kring psykiska hinder måste öka. Kunskapen kring psykisk ohälsa, beroenden, alkoholism och annat måste öka!
    Jag fick gå i terapi för att kunna sluta röka, då hade jag velat sluta i många, många år. Men jag kunde inte. 
    Psykisk ohälsa och missbruk går hand i hand. Jag tycker Sverige har en vård som är under all kritik när det gäller detta.
    I USA frågar de alltid vad ditt val av drog är och det behandlas samtidigt som ev psykiska besvär. 
    Men att kalla det en sjukdom är inte korrekt heller. En sjukdom händer en, man kan kalla det en gentisk desposition för en känsligt nöjescentrum i hjärnan. ( genetisk defekt kanske) Det är detta som går igång och skaparbehovet.
    Oavsett om det är röking, sprit, mat eller vad det är.
  • Cogito ergo sum
    frappa skrev 2014-02-01 16:45:58 följande:
    Hur många personer har aldrig konsumerat alkohol innan partners död eller skilsmässa?

Varför vill man förminska de val man gör, och nästan säga man är en viljelös docka som bara är med på färden.
    För det är enklast så man behöver inte se sanningen i vitögat och se sig själv i spegeln.
    Lättare att skylla på sjukdom,utanför ens kontroll.
  • Cogito ergo sum
    puss skrev 2014-02-01 16:51:41 följande:
    Fast det finns nåt dom heter sjukdomsansvar. Det är hela poängen med att klassa det som sjukdom öht.
    Fast hur många ggr har man hört att man inte kan hjälpa det för det är en sjukdom. De som verkligen går till botten med problemen och tar tag i det säger jag inget om. Men det blir väldigt lätt något att skylla på.
  • Cogito ergo sum
    puss skrev 2014-02-01 16:53:58 följande:
    Man är inte fri från ansvar bara för att det är en sjukdom. Tvärt om. Man kan avkrävas ansvar och tvingas till behandling om man vägrar.
    Men hur går det med behandling av tex alkholister som inte är redo?
    Första steget är väl erkännande annars faller de oftast dit igen. En del får medicinsk hjälp men för hur länge?
Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.