• Anonym

Alkoholism ÄR en sjukdom.

jo det var ju en bra jämförelse om man föds med diabetes och väljer att bli alkholist är alltså samma sak ???

• Anonym

eftersom ts genaraliserar gör jag oxå det jag menade typ1. tycker att det är en konstig inställning att beroende är en sjukdom

• Anonym

Min far är alkolist.För några veckor sedan hittade vi honom i sin lägenhet,helt borta.Där hade han legat i en vecka,och om vi hittat honom några dagar senare hade han inte gått att rädda. Det jag undrar över är om han inte hade fått det bättre om han hade fått somna in. Pga all alkohol konsumtion i sitt liv ledde detta till skrump lever. Han har nu inget när minne kvar och lever sitt liv om igen. Vet ej vart han är,pratar om folk från förr mm. Han sitter nu på ett hem och han är 60 år.

Min kompis har alltid sagt att detta är en sjukdom men enligt mig nåt man väljer själv. Läkaren gjorde klart för mig att ingen annan kan styra detta förutom personen själv,men håller man på åtskilliga år och blir sjuk av det klassas det som en sjukdom,hon jämförde med cancer.

Tänk er för innan ni tittar i flaskan igen,vill ni sitta på ett hem och inte komma ihåg nåt och knapra tabletter?

Min far va så glad över att få bli morfar och han fick träffa sitt barnbarn 2ggr den 3:e gången han såg henne fråga han vem det va.

Jag lider med alla som dricker och har det svårt,vill ni verkligen sluta så ställer folk upp.

Lycka till

• Anonym
    Anonym skrev 2007-11-20 21:52:35 följande:
    Min far är alkolist.För några veckor sedan hittade vi honom i sin lägenhet,helt borta.Där hade han legat i en vecka,och om vi hittat honom några dagar senare hade han inte gått att rädda. Det jag undrar över är om han inte hade fått det bättre om han hade fått somna in. Pga all alkohol konsumtion i sitt liv ledde detta till skrump lever. Han har nu inget när minne kvar och lever sitt liv om igen. Vet ej vart han är,pratar om folk från förr mm. Han sitter nu på ett hem och han är 60 år.
    Min kompis har alltid sagt att detta är en sjukdom men enligt mig nåt man väljer själv. Läkaren gjorde klart för mig att ingen annan kan styra detta förutom personen själv,men håller man på åtskilliga år och blir sjuk av det klassas det som en sjukdom,hon jämförde med cancer. Tänk er för innan ni tittar i flaskan igen,vill ni sitta på ett hem och inte komma ihåg nåt och knapra tabletter?Min far va så glad över att få bli morfar och han fick träffa sitt barnbarn 2ggr den 3:e gången han såg henne fråga han vem det va.Jag lider med alla som dricker och har det svårt,vill ni verkligen sluta så ställer folk upp.Lycka till
    Du skriver "vill ni verkligen sluta så ställer folk upp."

Vilka "folk" är det du syftar på??? Fattar inte vad du menar med det uttalandet??

Beklagar verkligen det som hänt din far!

Ts: Vad är det för "test" du gjort som visade om man är överkonsument, missbrukare eller alkoholist?

Jag har själv gjort något test på beroendeenheten som jag tror hette ASIS eller nåt liknande.
    Men jag har aldrig fått veta svaret...... har alltid undrat varför soc behåller svaret utan att visa mig??

Har missbrukat alkohol, men bestämde mig för att sluta en dag. Blev tvingad eller kanske man kan kalla det hotad av soc till att sluta.
    Kanske något sånt vore bra för de flesta som har svårt att sluta??
    Behövde ingen avgiftning, AA eller annan alkoholbehandling för att sluta dock.
  • Anonym

Hej igen.

Skrev lite dumt kanske. Menar att vänner,släkt ställer upp och hjälper till om man verkligen bestämt sig för att sluta.  Får hoppas att alla får den hjälpen och stödet.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-11-21 09:21:46 följande:
    Hej igen.Skrev lite dumt kanske. Menar att vänner,släkt ställer upp och hjälper till om man verkligen bestämt sig för att sluta.  Får hoppas att alla får den hjälpen och stödet.
    Ja, jag misstänkte att det var så du menade och efterssom jag inte har någon som ställer upp och stöder mig så blev jag lite "småsur" på uttalandet. På att det lät så självklart att ALLA har någon som ställer upp. Så är det ju inte för alla.

Men inte sur på dig förståss !!! ..... utan på mig själv..... eller på folk runtomkring mig som inte bryr sig om mig och mitt barn..... aldrig har gjort det heller.
    Men men...... vi klarar oss helt själva istället!
  • Anonym

Jag tycker dock det inte är en sjukdom! Diabetes, cancer osv har man ju inte valt, man kan inte styra över sin kropp! Men ciggaretter, snus, droger, alkohol VET ALLA att det är beroende framkallande och farligt, så varför ens börja och om man märker att man börjar bli beroende varför fortsätta?

Absolut ingen sjukdom i så fall är alla droger (cigg, snus, osv) en sjukdom eller?

Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.