Inlägg från: Savannah07 |Visa alla inlägg
  • Savannah07

Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?

Hur hänger barnets storlek ihop med hur enkel/svår förlossningen blir? Jag antar att är det en mycket stor bebis kan förlossningen bli svårare än om det är en mycket liten bebis. Eller?? Min bebis är tydligen större än genomsnittet och nu är jag ännu mer nervös än innan jag visste detta.

• Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?
  • Savannah07

Tack för stöttande ord, blir ännu mer livrädd inför att trycka ut bebben om den är större än normalt. Hoppas att BM räknat fel....

• Savannah07

Mmmm, ska försöka inte ta detta så allvarligt nu. Har inte tänkt tidgare på att en större bebis skulle kunna komma ut fortare och lättare än en liten... har alltid trott att en liten är idealet.

• Savannah07

Ja, är ju lite rädd att ligga där och föda och samtidigt få panik, har lätt att få det även annars. Har gått profylaxkurs och övar på att andas. Ska försöka andas ut barnet :)
    Jag hoppas innerligen att den inte växer och blir jättemycket större bara.

• Savannah07

Bellevue: har 1 månad kvar till BF nu.

• Savannah07

Blir ännu mer fundersam nu - är det alltså vanligt att den uppskattade vikten vid tillväxt ul är mindre än den verkliga? Kära nån!!!

• Savannah07

Tiramisu: vi gjorde tillväxt ul som sa att vikten då (förra veckan)var 2900 gram (vecka 36) och att skattat värde är 8% större än genomsnittet. Därav mina funderingar.

• Savannah07

Tiramisu: nää, mitt SF mått stod stilla i flera veckor, därav kollen. Så det hade inte ökat alls. Därför blev jag ju självklart förvånad över hur det kunde vara en större än genomsnittet som låg i magen. Men att måttet stannat upp kan tydligen ha att göra med att den sjunkit ner. Tror inte mitt SF mått är ovanligt stort, 32 i vecka 36.

• Savannah07

Nä precis, vill man göra ett ul borde det ju inte nekas. Man ska inte behöva vara orolig i onödan. Men de gjorde ju tillväxt ul på mig och kom fram till att den är 8% större än genomsnittet. Om detta ändå inte stämmer utan det är vanligt att bebben ändå väger kanske 1 kg mer än vad de beräknat - då säger ju inte ul så mycket. Jag menar att man kan väl få en hint om huruvida barnet är större eller mindre än genomsnittet, men om beräkningen ändå blir så fel så är det ju ingen idé?

• Savannah07

Vet ni hur vanligt det är att moderns bäcken mäts innan förlossningen? Jag menar - om förlossningens "enkelhet" beror på värkarbete och storleken på moderns bäcken? Eller är det först på förlossningen men ser att det är för trångt?

Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?