• Danielito

Varför förbjuder Sverige pappor att ta hand om sina barn?

Det sägs att Sverige är ett jämställt land. Vad många inte vet är att Sverige är väldigt diskriminerande när det kommer till pappor. Om en mamma inte vill att pappan ska få ha delad vårdnad om barnet, ja då får hon, i 95 fall av 100, rätt. Och det är oftast inte för att pappan beter sig illa. Nej, det är för att mamman vill ha det så. Och hon har rätten på sin sida. Idag släpps en bok om ämnet skriven av Michael Alonzo som heter "Ge aldrig upp". Den handlar om hans kamp att återfå rätten till sin son.

Läs hela länken nedan, finns även intervju från tv4 nyhetmorgon.

Vad tycker ni/ vi pappor om att det är så i Sverige, jag tycker att det är förjävligt, min brorsa får inte ta hand om sin egen dotter, hon säger att hon kan i princip flytta till en annan stad och hon behöver inte be om tillåtelse eller att hon kan riva faderskapstestet, han kan lika gärna vara död för han har inte nån rätt att träffa sin dotter i alla fall.
    Vet ni vad det läskigaste, det är att hennes mamma står bakom allt och säger åt min bror att han inte ska ta henne ifrån sin mormor, alltså hennes barnbarn, han ska inte gå till rättegång, för då jävlar, det är hennes ord till min bror.

• Svar på tråden Varför förbjuder Sverige pappor att ta hand om sina barn?
  • Neubert

Du har säker mycket rätt i det du skriver men måst kontra lite med hur bekanta och släkt har haft det.

Vid en vårdnadstvist där en förälder kämpar för HELA vårdnaden så har tingsrätten aldrig ställt ut vårdnaden till en av föräldrarna utan istället kommit överens om vilket förhållande föräldrarna ska ha till barnen med umgänge istället...

Att ställa ut 100% av vårdnaden till ena föräldern undviker som in i det sista för då blir det ett beslut som inte upphävs även om föräldrarna skulle komma överens om några år.

Tror att det du beskriver är ett typiskt sätt som applicerades för 10-15 år sedan som också tyvärr hänger kvar på vissa ställen.

• Danielito

Det mina bror är att få delad vårdnad, aldrig helt 100% egen vårdnad.
    Han kan tänka sig även umgängesrätt, alltså varannan helg och även på sommaren.
    Det är allt.

• Vipera

Med min förra fru så hamnade jag i det läget att hon tog med sig barnet och skulle fundera på hur mycket jag skulle få träffa honom (sonen alltså).
    Vi gick igenom familjerättens sessioner och mamman började ana att det inte var så lätt som hon trodde.
    I tingsrätten sedan så dömde man att jag skulle ha det huvudsakliga boendet och att han skulle träffa mamman så som jag ansåg lämpligt i princip, alltså tvärsom mot vad hon trodde. Detta är ett fall med en helt normal mamma egentligen som är utbildad till att sköta barn, har fast jobb med god ekonomi vilket jag inte hade då.
    Man ser till barnets behov av föräldern. Delad vårdnad är det dock i princip alltid och skall så vara enligt mig.

• DrKejs

Gå in på föreningen pappa-barns (pappa-barn.se) hemsida och läs mer om detta problem. Det är inte ett obetydligt problem, utan det är rätt många pappor i Sverige som fråntagits möjligheten att vara pappa för sitt/sina barn.

Statistik finns hos SCB och domstolsverket.

• Metal84

håller med..
    nu säger mitt ex att jag e typ dålig pappa och inte kan ta hand om min son.. Jag har taggit han om han sen han föddes, har massor med folk som kan intyga det. hon gick på krogen väldigt ofta gör det väll fortfarande, o vem fick va hemma (alltid ) om inte jag.
    så nu illafall så har detta gått vidare till dom där soc kärringarna. som tror dom vet o kan allt.. blir så jävla less på att höra att man inte duger till nått. Och det känns som att det är därför jag e man så därför kan jag inget o är extremt handfallen

Svar på tråden Varför förbjuder Sverige pappor att ta hand om sina barn?