• milimina

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

vi som hade BF augusti 2006! gamla som nya är välkomna!

Äldre trådar:
    Del 1: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m5833194.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m7691494.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m9821365.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m11348493.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m13940491.html
    Del 6: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m16842954.html
    Del 7: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m20264831.html
    Del 8: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m23425452.html

fikatråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m22916764.html
    bebislistan: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m11837977.html
  • Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006
  • milimina

ja ont gjorde det bara när de satte edan, och mellan de två krystvärkarna när huvudet stod mitt i... the ring of fire jag hade trott att det skulle göra mkt ondare med värkarna.

kanske lika så bra det eftersom jag förmodligen kommer behöva föda nästa barn utan annan smärtlindring än tens och profylax

• Svirroo

Jag hade så ont att jag låg och skrek och gråt hemma vid varje värk innan vi ens fick komma in. Det var det ondaste jag någonsig upplevt, ryggskott är underbart i jämförelse.

• Anke

Ja jag tyckte nog faktiskt också att det gjorde ont.

även när jag hade eda så tyckte jag det gjorde jätteont, men det var antagligen liksom trycket nedåt som kändes. inte smärta, men ändå ont.

men samtidigt så känner jag mig ändå lite lugn inför nästa förlossning (är inte gravid!!) för jag vet lite mer vad jag ska be om för typ av smärtlindring. hehe, nästan så man vill ha eda förberedd vid inskrivningen på mvc

.?:*¨¨*:?.Nygift , 29 september 2007.?:*¨¨*:?.
  • Atlet

Grattis marfa till pojken. Hoppas att ni har det bra.

Själv blev jag igångsatt 14 och dan efter 15.34 kom Pontus.
    Så det tog lång tid.

• Twixie

Grattis till killen Marfa

Värkarna börjar räknas från första etablerade värken har jag förstått det som (det är vad som står i journalen min).

Nä, förlossningen var det värsta jag nånsin gjort (och häftigaste nu låååångt efter). Hade sjukt ont, ffa av trycket nedåt vilket inte EDA tog bort alls. Sedan var det mycket också att M inte kom ned ordentligt OCH hans hjärtljud föll flera gånger (Försvann helt två gånger) så det var lite halvkris. Han var för långt upp för dragkrok så det var lite i valet och kvalet hur de skulle göra. Men det fortsatte, sedan fattade jag aldrig när jag skulle börja krysta för som jag upplevde det så sade de i ena sekunden att jag skulle hålla emot sedan kommer jag ihåg någon som sade "Men du måste krysta...". Blev lite förvirrad och fortsatte att hålla emot (Var helt borta så det kanske var ett tag emellan men jag upplevde det som order och motorder hela tiden). Från första "etablerade" värken så tog förlossningen 36 timmar (från första vanliga värken 50 timmar). Så man var lite trött när han kom efter att inte ha fått sova en blund på ja... två och ett halvt dygn

• Anke
    Twixie skrev 2007-11-15 10:39:33 följande:
    Grattis till killen Marfa Värkarna börjar räknas från första etablerade värken har jag förstått det som (det är vad som står i journalen min). Nä, förlossningen var det värsta jag nånsin gjort (och häftigaste nu låååångt efter). Hade sjukt ont, ffa av trycket nedåt vilket inte EDA tog bort alls. Sedan var det mycket också att M inte kom ned ordentligt OCH hans hjärtljud föll flera gånger (Försvann helt två gånger) så det var lite halvkris. Han var för långt upp för dragkrok så det var lite i valet och kvalet hur de skulle göra. Men det fortsatte, sedan fattade jag aldrig när jag skulle börja krysta för som jag upplevde det så sade de i ena sekunden att jag skulle hålla emot sedan kommer jag ihåg någon som sade "Men du måste krysta...". Blev lite förvirrad och fortsatte att hålla emot (Var helt borta så det kanske var ett tag emellan men jag upplevde det som order och motorder hela tiden). Från första "etablerade" värken så tog förlossningen 36 timmar (från första vanliga värken 50 timmar). Så man var lite trött när han kom efter att inte ha fått sova en blund på ja... två och ett halvt dygn
    från första värk till hon var ute tog det 22,5 timmar ungefär.

Det jag tyckte var lite jobbigt var att jag aldrig kände några krystvärkar. eller kanske gjorde jag det, men jag tyckte bara att det var det där stora trycket nedåt, så jag gjorde helt enkelt bara som hon sa barnmorskan.

Man var ju helt slut, jag kommer ihåg att jag var så ledsen på bb mycket för att jag var HUNGRIIIIIIG. jag åt pastasallad till lunch på dan, sen åkte vi till bb vid 19 och jag fick ingenting att äta! nån fruktsoppa eller nåt sånt, men jag ville ha maaaat.

nästa gång det börjar med värkar, då jäklar ska jag sätta igång och käka pasta och grejer.
  • Twixie
    Anke skrev 2007-11-15 10:47:53 följande:
    från första värk till hon var ute tog det 22,5 timmar ungefär.Det jag tyckte var lite jobbigt var att jag aldrig kände några krystvärkar. eller kanske gjorde jag det, men jag tyckte bara att det var det där stora trycket nedåt, så jag gjorde helt enkelt bara som hon sa barnmorskan.Man var ju helt slut, jag kommer ihåg att jag var så ledsen på bb mycket för att jag var HUNGRIIIIIIG. jag åt pastasallad till lunch på dan, sen åkte vi till bb vid 19 och jag fick ingenting att äta! nån fruktsoppa eller nåt sånt, men jag ville ha maaaat.nästa gång det börjar med värkar, då jäklar ska jag sätta igång och käka pasta och grejer.
    Ja, jag upplevde också att trycket nedåt var det värsta! Jag vadr döhungrig men orkade inte äta något. De försökte få i mig lite energidryck (smoothi-sak) men allt kom upp efter ett tag. Efter var jag heller inte så hungrig, men det är så jag funkar (Får jag ingen mat känner jag ingen hunger och blir sällan sugen på mat då heller...).
  • Anke
    Twixie skrev 2007-11-15 10:56:48 följande:
    Ja, jag upplevde också att trycket nedåt var det värsta! Jag vadr döhungrig men orkade inte äta något. De försökte få i mig lite energidryck (smoothi-sak) men allt kom upp efter ett tag. Efter var jag heller inte så hungrig, men det är så jag funkar (Får jag ingen mat känner jag ingen hunger och blir sällan sugen på mat då heller...).
    hehe, när vi fick in smörgåsbrickan efteråt, så åt jag upp ALLT, även Villes mackor. han fick gå och handla något själv

don´t mess with a nyförlöst
  • Elisabethjz

Jag joinar gänget som tyckte förlossningen var plågsam. Tog ju såååååån tid och det gjorde ont. Iof så var det ju lite jobbigt för mig eftersom jag inte öppnade mig mer, trots mer ihärdiga värkar som kom väldigt tätt. Så dom fick, efter att ha gett mig morfin så jag kunde sova, spräcka hål på fosterhinnan och sen ge dropp för att skynda på det hela. Tog totalt 48 timmar. Krystvärkarna höll på i 50 min, bm sade att det var otroligt att det gick så bra som det gick och inte slutade i akutsnitt!

MEN när man tänker tillbaka på det så var det ändå hur coolt som helst!! Tänk var vi har åstadkommit allihop i tråden!! We Rock!!

• Svirroo

Jo det var både hemskt och coolt hehe... Vattnet och värkarna började 2 dygn innan jag födde... var på håret för sugklocka eller snitt. Kom en bm och tryckte på min mage för att Leo skulle komma ut. Jag var tvyngen att andas syrgas mellan krystvärkarna!

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006