• Madida

Snälla hjälp mig!

Vi har försökt bli gravida i över 5 år nu. Det tär så in i helvetes mycket på både oss som par och individuellt. Jag har skrikit, gråtit, svurit, skrattat, gett upp, varit likgiltig, fått hopp och faktiskt oxå skrattat åt hela skiten. Ni som oxå kämpat ett tag förstår säkert vad jag pratar om?! Hoppas jag.

Jag har PCO och alldeles för mycket av det manliga könshormonet androstendion. Vilket leder till att jag kanske har 1 äl per år typ. Min sambo har lite för lite spermier och de som finns är inte av lysande kvalité direkt. Alltså har vi oddsen lite emot oss.
    Förra våren genomgick vi ett ICSI-försök som misslyckades. Jag var sååå säker på att vi lyckats men testade negativt på testdagen och 3 dagar senare kom mensen. Detta krossade oss och ett tag såg det ut som att vi inte ens skulle klara ta oss igenom detta tillsammans. Detta resulterade i att jag gick upp alla kg jag gått ner inför försöket och nu står jag här - fet och barnlös.

Jag vill inget hellre än att bli mamma och jag vet att enda chansen till att ens få försöka bli det är att gå ner i vikt, så varför i helvete gör jag inte det? Vad är det för fel på mig?

Vet inte vad jag ville med detta inlägget. Kanske bli peppad att ta itu med min vikt? Kanske bara få skriva av mig? Kanske få höra ett vänligt ord? Kanske få prata med någon som förstår vad jag (vi) går igenom? Välj själva..

• Svar på tråden Snälla hjälp mig!
  • Madida

Tack så jätte mycket för era svar.

Självklart har vi funderat på adoption och så, men det är alldeles för tidigt att ge upp tycker jag. Måste gå ner i vikt och göra iaf 2 ICSI till (har 2 gratis försök kvar)

Det där med att slappna av tror jag inte riktigt på. Har haft halv års perioder då jag verkligen inte tänkt på att bli gravid utan fokucerat på annat och inte *pip* blir jag gravid. Möjligt att det kan hjälpa LITE för folk som faktiskt inte har något fel på sig. Men jag får inte mindre PCOS och mer ÄL för att jag slappnar av.

Nr.1 just nu är att jag MÅSTE ner i vikt annars är det verkligen kört. Funderar på att börja VV i veckan men det är något sjukt som hindrar mig. En terapeut jag snackade med en stund (gick inte som patient utan vi diskuterade ett arbete) sa att rädslan för att återigen misslyckas och få uppleva den smärtan kan undermedvetet hindra mig från att gå ner i vikt, för går jag ner i vikt så görs ett nytt försök. Det kan mycket väl vara så.

• Madida

Tack för ditt svar sabinaa. Har hört många historier om de som gett upp tanken på barn och sedan plötsligt blivit gravida. Jag tror dock att har man ett fel så har man, man blir inte frisk eller bättre genom att inte tänka på det. Däremot tror jag att det absolut underlättar om man är avslappnad.

Jag tar absolut inte illa upp för att du berättar din historia, varför skulle jag göra det? Förstår allt för väl att det är svårt när man inte lyckas.

Just nu finns det inte mycket mer att göra än att gå ner i vikt. När jag väl kommit ner till rätt vikt så blir det ett nytt ICSI.

• Madida

sabinaa: Jag har 25kg som jag måste ner innan ICSI. Får ingen hjälp till att gå ner i vikt.

Marie78: Jag har gärna en peppningspartner eller 100 i detta arbetet

SIN74: Tack för dina peppande kramar. Dom behövs!

Svar på tråden Snälla hjälp mig!