Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
Rebecca R: vilken fruktansvärd upplevelse! Förstår att det känns väldigt jobbig inför nästa förlossning. Eftersom du är omföderska ska en igångsättning vara mycket mer lättsam än vad det är för förstföderskor som ofta akutsnittas i och med misslyckade igångsättningar. Till mig har dom sagt att det ofta räcker att ta hål på hinnorna. I så fall behöver det ju inte heller göra mer ont, då det inte blir kemiska värkar utan kroppens spontana värkar som kommer igång pga vattenavgången.
Jag kommer troligtvis att välja det alternativet. Nu vet jag ju redan idag att det kommer att gå vägen, eftersom min tapp faktiskt redan är mogen och vad jag förstår så har den nu gått från normallängd till väldigt kort (är i början av v. 36). Men min aurora-bm sa som du själv trodde att här sätter dom inte igång om dom inte vet att tappen är mogen.
Jag tycker alltid att dom borde göra det som är bäst för den födande kvinnan i en sån här situation och särskilt med din historia. Fråga aurora-bm och be att få träffa läkaren för att få veta vad som är fördelar resp. nackdelar med en igångsättning vs. planerat snitt OM tappen inte skulle vara mogen. Det var en fråga jag hade tänkt ställa innan jag visste att min tapp nu faktiskt är mogen.
Skönt att din aurora-bm verkar vara ett bra stöd!