• DrottGirl

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

0Love0 skrev 2007-11-10 13:58:18 följande:
    i går 19.00 kom vår pojke till världen ,4105 gram och 54 cm.öppen 5 cm 18.30 sen gick d snabbt!
    men grattis!! vad skönt att allt gick bra för dig även om du vvar öppen länge innan det verklgien satte igång! ha det så mysigt nu!!!
    gravid m BF 16 dec
  • DrottGirl

idag var jag på tillväxt UL. Jag har mkt fostervatten men inte farligt mkt. bebis kommer inte att fixera sig utan får plats att röra sig hur den vill till BF. Den väger nästan 12% mer än vad beräknat (3kg) i v.36 (oandra sidan är jag ju ev i v.37 så då stämmer det ju bättre)

m anledning av mängden fostervatten så är livmodern konstant uttänjd. detta gör oftast att man får ett mkt långt värkarbete då livmodern aldrig har fått vara avslappnad, när värkarbete kickar igång så orkar den inte (mina 17 timmar mellan 2-3 cm vittnar ju om det från förra förlossningen) när det inte är ngt fel på barnet så är mkt fostervatten enbart genetiskt betingat så att jag skulle få en smidig vaginal förlossning denna gång finner hon osannolikt...

vad skönt att jag har bestämt mig för snitt nu!! nu känns det ännu bättre! vidare så hade man fått göra ytterliggare UL om jag hade valt att föda vaginalt då det finns risk för att navelsträngen kommer ikläm när den vänder sig så mkt.

skönt att få ytterliggare en anledning till att välja snitt ( som jag oxå har valt nu)

gravid m BF 16 dec
  • DrottGirl

tack för kommentarerna! ja visst känns det skönt att jag har bestämt mig! snitt känns som ett bra alternativ för mig detta då de med största sannolikhet ändå skulle sluta där. vägen till beslutet har varit lång o ojämn men när jag satt o skrev ner för o emot och läste i olika fördel/nackdels trådar om såväl snitt som förlossningar samt tänkte igenom allt som sagts tills nu så var valet helt plötsligt enkelt!

ang min uttänja livmoder så påverkar det inte intensiteten i värkarna när de väl kommer men livmodern orka inte följa värkarna dvs de gör ingen nytta utan finns bara där o gör ont och därför öppnar man sig inte heller som man borde.

jag är nöjd m beslutet! idag kl 13 ska aurora Bm ringa och då ska jag meddela henne beslutet och hon bollar då tillbaka till förlossningsläkaren som sätter upp en snitt tid på mig. Så jag får väl vänta ngn dag tid innan jag vet

Sådär nu - är ni alla upplagda i min adressbok - välkomna in o kika runt

kattöga o crex - min förlossning tog ju tid och slutade inte "hastig o lustigt" men det spelade ingen roll - några moderskänslor infann sig inte alls! det tog ett bra tag innan jag knöt an till mitt barn, tyckte mest att det var hennes fel att allt var så jobbigt och att min kropp gjorde så ont (hemskt men så kan det vara) så jag har inga större förhoppningar inför denna gång utan jag är mer lugnt inställd till det och låter tiden ha sin gång.

gravid m BF 16 dec
  • DrottGirl

pratat m Aurora Bm nu (hin ringde verkligen prick kl 13.00) ... hon lät lite besviken men respekterade mitt beslut och sa att jag måste känna för det jag vill göra och hon hoppas att jag är möjd m mitt beslut nu.

hon hade kunnat boka in en tid för KS på en gång då hon har den befogenheten men då jag idag hade en bebis som var 11% större än beräknat så höll hon med om att även det tyder på att den första BF datumet ( 8 dec) som jag fick av mitt första UL mkt väl kan vara det korrekta och då vet vi ju inte riktigt när bebis kommer att födas iallafall.

hon ska kontakta en förlossningsläkare idag som får ringa upp mig imorgon och diskutera det hela m mig och så bestämmer han en tid efter det. på Danderyd är man mkt nogrann med att inte snitt aFÖRE v.39+0 och då det i mitt fall skulle kunna vara 40+0 alt 38+0 så måste läkaren väga informationen mot varandra för att bedöma.

om jag får gissa så tror jag att det blir 3,4 el 5 dec då man bara snittar mån- ons på DS.

gravid m BF 16 dec
  • DrottGirl
    MizzTez skrev 2007-11-16 13:17:28 följande:
    Jag har inte fått min tid ännu... Min BM bokade in mej på tid, men jag har inte fått besked ännu. När i grav brukar man få det?
    jag pratade m en jättebra Aurora Bm för 2 veckor sen (se bakåt i tråden) och då var jag i v.34. vi behövde bara ett samtal då jag hade ett tidgiare md förlossningsläkare oxå. vi har nu bestämt att det blir snitt (via tfn nu i onsdagd) och jag väntar nu på en tid för det samma men har inte hört ngt och nu när jag ringde hade Bm gått hem o kommer åter på onsdag! men på måndag ska jag prata m en annan Bm som jag berättade storyn för per tfn nu, hon sa att vi ska inte vänta längre nu utan jag måste få en tid snarast så hon fixar en kontakt m en läkare på måndag - skönt, men det innebär ytterliggare dagar då man inte vet hur pass snart jag ska snittas... tror själv på 3 dec eller så men får se...

så mitt tips är att vara ute i god tid och var tydlig med vad du känner och tveka inte att ta kontakt om du inte hör ngt etc.
    gravid m BF 8 alt 16 dec
  • DrottGirl

Nu har jag fått tid för snitt!! om en vecka!! dvs 26 nov! hej o hå, och jag som jobbar tom fredag - blev ingen ledighet här inte!

man kom fram till att min BF dag var 8 dec som man sagt tidigare och sen så sntitar de 10 dgr inna på DS. men då var det fullt så det blir 12 dgr innan BF istället.

på torsdag e det inksrivning och efter det vet jag lite mer...spännande! men nu blir det lite stressigt m allt!

nu ska jag fika, återkommer!

Kejsarsnitt 26 november
  • DrottGirl

jag är inte nervös alls faktiskt - tycker att det ska bli kul att träffa min lilla hyresgäst

men det kom lite plötsligt - känner mig lite oförberedd trodde ju att det skulle bli veckan efter dvs 3-5 dec men det tyckte de var för nära... så nus ka jag klämm ihop 2 veckors fixande på 1 och dessutom jobba samtidigt - det är DET om är det stressiga här... hur ska man hinna liksom?

oandra sidan har jag köpt det mesta så det känns som om att här hemma kommer det mesta att fungera - alltid ngt

Crex - ja nu e det nära för dig med! spännande! jobbigt m mannen som ska iväg men som sagt kan han barw nås på en gång om det skulle vara ngt så är det ju bättre att han åkker nu än efter den lilla är född.

Kejsarsnitt 26 november
  • DrottGirl

Crex - jag håller tummarna för att det går bra för dig imorgon! *skickar en stor cyberkram!* förstår om du är nervös - tycker att du är jättemodig! Lycka till!!!

Kejsarsnitt 26 november
  • DrottGirl

Crex - men herreguuuuud! vilken busunge! och åååh så jobbigt för dig! hoppas att den lägger sig rätt nu så att det b lir ngt av sig sjäv snart om inte annat! vad skönt att du kände dig ok i situationen då vet du det iaf att du akn vara lugn i skarpt läge så att säga   *kramar om*

Kattög - skönt m ett datum, och 37+ 4 e ju bra. hoppas nu att bebis vill komma då ni redan är på sjukhuset så att det inte blir mer att oroa sig över

Imorgon ska vi till DS för inskrivning, känns spännande och lite konstigt på samma gågn - nästan lite overkligt att vi - jag o min man ska ha barn, jag menar att vará gravid har jag vant mig vid nu men att vi faktiskt kommer att ha ett till barn på måndag känns lite konstigt på ngt sätt... men kul förstås!

när jag snittas kommer jag att vara i v.38+2 så det känns bra!

Kejsarsnitt 26 november
  • DrottGirl
    Krickeline skrev 2007-11-22 10:02:25 följande:
    HaJoMi - åhh vad bebisen är söt! Jo, jag står fortfarande och velar mellan snitt och vaginalt. Båda känns otänkbara och jag tar nog inget definitivt beslut förrrän jag träffat Aurora (har fått tid i början av december) och fått hjälp att bena upp för- och nackdelar.Skulle jag bara ta hänsyn till mig sjäv skulle jag otvivelaktigt välja snitt (trots operationsrädsla), då den första vaginala förlossnignen var så traumatisk. Men jag undrar hur bebisen upplever ett snitt? Jag tänker att det kanske blir traumatiskt för henne då stället, och vill ju inte hon ska få en dålig start i livet. Ett problem är att jag inte har tillräckligt mycket information för att avgöra HUR mycket sämre ett snitt är för bebisen kontra vanlig förlossning. Varje gång jag försöker läsa något om kejsarsnitt och hur de går till blir jag illamående och svimfärdig, pga av jag har sån operationsrädsla.Nån som har några tankar eller fakta om hur bebisen påverkas av ett planerat snitt? ÄR det så att det är mer riskfyllt för bebisen, detta att den inte hinner förberedas på samma sätt som inför en vag förlossning, kan få andningssvårigheter etc? Är dessa risker mycket större än de som förknippas med en vaginal förlossning, jag menar det kan ju hända massor då också: bebisen kan fastna och få syrebrist etc etcMånga frågor och tankar som surrar i huvudet just nu...
    här kan du få lite uppdaterad info.jag var nämligen på DS för inskrivning inför snitt nu idag (kl 9-14) 10% av de barn som föds m snitt KAN få problem m andningen de första dygnen och kommer då att tillsammans m pappan tas till NEO för lite syrgas och ev kuvös om nödvändigt. där brukar 80% av de 10% bli i ca 1 dygn o övriga i 2 el 3.
    problematiken beror på att barnens lungor inte töms på samma sätt vid snitt som vid en förlossning- det är inget farligt och har iaf på DS inte gett ngn bestående komplikation på ngt snitt de senaste 5 åren! En biverknign kan dock vara att dessa barn kan ha lite problem m amningen de första veckorna.

i övrigt mår snittade barn bra, de är inte lika stressade som barn som föds m vaginala förlossningar.

man går igenom jättenoga vilken bedövning som passar dig, vad mans ka tänka på såväl före som efter, man träffar sjukgymnaster, gynekolog, narkosläkare, Barnmorskor och labbpersonal såväl i grupp som för sig inför ett planerat snitt och man får massor m information!

jag är oavsett utgång jättenöjd m mitt val, har nog aldrig känt mig så trygg o säker!
    Kejsarsnitt 26 november
  • DrottGirl

Kattöga, crex mfl - Det gick jättebra idag! det var intressant och vilken underbar personal!!

idag kl 18 får vi den exakta tiden för snitt nu på  måndag, 6 st snittas/dag och såhär i nov/dev är det riktigt fullt faktiskt! vi får ett eget rum (det får alla snittade på DS) där vi kommer att husera i 2 dgr *japp, sen får man åka hem*

Det tråkiga är att det e totalt besöksförbud på ALLA bbavdelningar pga RS-virus risken så min dotter får inte se bebis förrän vi kommer hem. men men, det aknv ar skönt att det bara blir jag, maken och bebis i 2 dgr utan några måsten - omm inte annat så för maken som behöver få vänja sig vid tanken att han är pappa

vi var 18 par som var där idag och när man småpratade lite upptäckte man att alla har helt olika anledningar till snitt och att en del var där på rutin (4:e barnet, maken jobbar osv) medan andra kom m såväl partner som syster och häll i handen - stora skillnader alltså!

det jag tyckte bäst om var att man fick träffa alla dem som ska vara m under ingreppet och man fick även se en film där flera av dem medverkade - kul o tryggt!

Kejsarsnitt 26 november
  • DrottGirl
    Krickeline skrev 2007-11-23 19:26:46 följande:
    [citat]Jag klassas som en mad högrisk-allergier och har HK-kod på AFVad betyder det?
    mad ska nog vara med-  och HK-kod på AF betyder att hon pga allergin har en handikappkod i arbetsförmedlingens register vilket gör att om hon är arb-lös inte aviseras alla lediga jobb även om hon har kvaliikationerna för dem * har jobbat på AF en gång i tiden*
    Kejsarsnitt 26 november
  • DrottGirl

tack för alla lyckönskingar! och lycka till Crex! ja ett par cybertwins vore ju häftigt! vi har fått tid till kl 12 imorgon så det blir väl ngn timme efter det ( mans ka skriva in o så innan)

känns så overkligt men nu e det ändå dags! ska fixa iordning det sista här hemme o packa väska o duscha enl instruktion o sen får man se om man kan sov i öht

Kram tiller andra tils vi hörs igen!

Kejsarsnitt 26 november
  • DrottGirl

Men! jag har ju inte skrivit här o berättat om att jag har fått en liten flicka nu!

snittet lades lite efter 14 i måndags och 14.26 föddes Mathilda 3095gr och 47cm liten

hon är en liten princessa!! så otroligt näpen att beskyddarinstinkterna kickade igågn direkt.

allt har gått bra vi kom hem igår exakt 2 dygna efter snitttet, längre uppdatering kommer men nu måste jag anmma en vrål hungrig tjej,

tjingelign o GRATTIS Crex till din härliga uplevelse!

Kejsarsnitt 26 november
  • DrottGirl

kattöga - lycka till imorgon - jag håller tummarna!!!

apan - är det redan dags för dig eller e det ngn annan dag som du snittas kl 7? om så, lycka till du med!!!

Crex- hur går det för dig? e ngt på gång? tänker på dig!!!

jag har haft fullt upp som mamma åt två och samtidigt vara värdinna till halva sverige men jag lovar att jag ska blogga om det så snart som möjligt!!!

jag måste bara få tacka för allt er stöd o support o lyckönskningar härinne - ni är super!

*** Lägger upp 1 kort på lilla princessan nu - kommer du inte in på min sida så hojta till här -

kram till er alla!

Nu är Mathilda här - en 3095gr och 47 cm lång princessa
  • DrottGirl

men det vet jag ju - ang crex alltså! *suckar åt mig själv* skyller på att jag ammar

• DrottGirl

Kattöga och Apan - GRATTIS!!!

hoppas allt har gått bra m era förlossningar/snitt och välkomna till andra sidan graviditeten vad jobbigt m skrikigt barn , min lilla har mkt magknip och bajsar efer varej mål hon äter och därimellan så knökar o bökar hon och gråter lite pga av alla gaser. jag har uteslutit en hel del ur kosten (choklad, koffein/tein, kolsyra, mjölkprodukter bönor, lök etc etc) och så har jag börjat dricka fänkålste som ska var bra och så har jag köpt hem semperdroppar (dyra men bättre än miniform sägs det) allt e värt att prövas

visst e det härligt o snusa bebis igen?! jag älskar det!!! tänk att det har gått snart 12 år sen jag gjorde det senast.

• DrottGirl

Jag snittades ju på DS för 2 v sen och idag är jag lika rörlig i kroppen som jag var innan grav (om än att man inte rör sig på samma sätt då man måste ta det lugnt i några veckor till men poängen är den att jag nu KAN röra mig bra igen)

Jag skrattade och pratade under hela snittet, tyckte att det kändes lite sjukt liksom att ligg där bakom ett skynke medan några skar i min kropp. jag bad de säga vad de gjorde för ngt men det ville de inte (jag vet jag e lite knäpp men tror det e en arbetsskada)

ryggbedövningen var lätt att sätta då jag e överrörlig i kroppen och även som 9 mån grav kunde jag dra upp knäna mot bröstet så de var mkt nöjda m mig och det gick därmed jättesnabbt att lägga bedövningen, dock tog den inte så högt som den skulle så de fick sänka ned huvudändan av sängen så att den skulle ta högre upp - det kändes lite läskigt faktiskt och jag fick blotrycksfall och svårt att andas men de sa att det var ok en en kort period så då blev jag lugn igen...

på uppvaket så fick jag jättelågt blodtryck och fick ligga lite längre än brukligt, känd emig rätt så yr och flummig faktiskt men så fort det stabiliserats så var allt bra igen och vi fick komma upp på avd.

ja snittades efter kl 14 och kl 19 samma dag var jag uppe o gick samt satt och åt middag  - hel skumt att man klarar av det så snabbt! det gjorde ont det drog i snittet och magen värkte rejält som om man gjort alldeles för många situps/crunches (har du ngn gång som otränad anlitat en personlig tränare och kört ett pass så vet du vad jag talar om = tortyr)

på DS får man alvedon och dexofen i kombination att ta var 6:e timme och det behövdes, råkade sova över en timme och vaknade av smärta dag 2...

det bästa man kan göra för läkningen är att röra på sig så jag var uppe o gick mkt, dock gjorde det ondare av det men det är ju också en påfrestning på snittet eftersom att magen ff är så pass stor.

dag 2 när jag åkte hem så fick man inte med sig ngt recept på smärtstillande utan man uppmanades att köpa voltaren 25mg på apoteket - receptfritt och ta det m en alvedon vid behov. gjorde det riktigt ont fick mn dubbla dosen men inte mer än så. jag körde så i totalt 1 vecka sen slutade jag m smärtstillande.

i helgen så sprack mitt ärr upp på ena sidan så där läcker det nu lymfa (sårvätska) på andra sidan ärret så har jag en glipa sen snittdagen - de sydde dåligt - så jag går hos ditriktsköterskan och får det tvättat och omlagt var 3:e dag.  ingen infektion än så länge men man måste hålla ögonen på det så länge som det läcker (det känns inte, bara syns)

Det jobbiga m snittet tycker jag är det  häng man får över det på magen. nu är jag överviktig och det hjälper ju till förstås men ändå, det e inte snyggt och absolut inte bekvämt, tycker att det känns lite tungt och har gärna på mig stödjande mormorstrosor - de e underbart sköna! (och jag som annars alltid har string, haha)

det sköna m snittet är att jag mådde så mkt bättre efter det än vad jag gjorde vid min vaginala förlossning och har kunnat gå på toaletten dagen efter och kissat och nummer 2 bara några dagar senare - det e inte helt fel

jut nu ligger lilla princessan o sover - hon sover massor den lilla men självklart inkluderar det inte alltid natten... då ska man äta o gosa och ha full uppmärksamhet av mamma o pappa så vi är alla lite i ofas här.... men men - jag e ju mammaledig så vad klagar jag på???

• DrottGirl

ja gud ja, eftervärkarna ja... herreguuud vad ont de gjorde!!! jag fick ngn värmedyna mot värken och de vr jag glad för. när de kände på magen dag 2 sa de att nog sjutton hade jag haft eftervärkar alltid för så mkt som min livmoder hade dragit ihop sig var inte vanligt på så kort tid... men nu undra jag om den slutade dra ihop sig sen för bara 4-5 dgr efter snittet så slutade det göra ont i magen när jag ammade... jaja, vi får väl se på efterkollen sen.

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning