• Fru U

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Har hittat hit. Har skrivit brev till Matildateamet o ska skicka det i morgon (om jag får tummarna loss)

Live and let live
  • Fru U

Nu har jag postat brevet. Är rätt stolt över mig själv

Live and let live
  • Fru U

Jag vill inte tala imot snitt (vill ju själv ha det) men även med snitt kan man få en hel del problem efteråt MEN det är ovanligare att man får  problem jämfört med en vaginal förlossning (tror jag i alla fall, har för mig det)

Live and let live
  • Fru U

Alla upplever smärta olika. Du kanske inte alls har ont efteråt, det är inget ovanligt

Live and let live
  • Fru U

Jag har tack o lov en helt underbar man som förstår exakt varför jag vill ha snitt och han tycker t.o.m att det är det bästa för mig/oss. Han har ju varit med under många av mina opererationer och vet mer än ens älskling borde göra om min insida *S*

Jag hoppas så att matilda-teamet vill ta imot mig innan jag blir gravid.

Det som stört mig lite är att när jag pratat med mina olika läkare om att jag med all sannolikhet har sammanväxningar i buken så har de mer eller mindre bara tyckt att en graviditet är ju jättebra mot det och att det är ofarligt. När jag har menat på att det borde ju göra  ont när sammanväxningarna sprängs bort (deras ordval) så har de bara öh:at o um:at och njae, njoe....

Vad gäller själva snittet så är jag livrädd för att vara vaken och känna hur de rotar  + att sjukhus och särskilt op-salar ger mig jätteångest efter alla dessa turer på sjukhus. Samtidigt är jag så rädd för att missa de första timmarna av mitt barns liv. Att jag ska ha svårt att känna att det är mitt barn....

Sen funderar jag på hur snittet ska läggas. Jag har redan ett ärr från navlen o ner och skulle helst vilja bli snittad där (får jag ett ärr till kommer det att se ut som ett ankare *s*) men de säger att ett snitt rakt över (bikinisnitt) gör mindre ont efteråt

Ack o ve.... hur man än vrider sig har man rumpan bak

Live and let live
  • Fru U

jag har ju inte gjort ks innan utan flera bukoperationer pga min tarmsjukdom

Live and let live
  • Fru U

Jag har inte pratat med min nuvarande kirurg (på tarmsidan då) men min gamla var inne på ks.

Antar att en liten (yttepytte liten) del till att jag vill ha ks är jag då i alla fall vet vad som väntar. För opererad har jag ju som sagt blivit innan, vet vad jag har att förvänta mig (inga obehagliga överraskningar)

Live and let live
  • Fru U

Jag tycker det är helt okej att alla pratar om sina förlossningsupplevelser. Det görs utan att försöka skrämma upp någon ju (vilket ju annars är så vanligt bland kvinnor. På nåt vis verkar det ibland vara en tävling om vem som haft det värst)

Jag tycker det är intressant att läsa hur ni upplevt det. Samhället (läs BM o läkare) vill ju gärna bara prata om allt det positiva med vaginal förlossning och allt det negativa om snitt och världen är ju inte svartvit

Live and let live
  • Fru U

Håller tummarna för crex

Live and let live
  • Fru U

crex, så underbart att höra att allt gick bra och att de tog väl hand om dig. Bra att de läst igenom alla papper, det visar att det finns hopp för sjukvården

Live and let live
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning