• Sin

Fredskalla är den GIFTIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Min dotter har just tagit en tugga av bladet från en fredskalla å tuggat på.  Är den giftig!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Fredskalla är den GIFTIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 061104
    Sin skrev 2007-09-28 12:51:14 följande:
    Min dotter har just tagit en tugga av bladet från en fredskalla å tuggat på.  Är den giftig!!!!!!!!!!
    Alla blommor är väl mer eller mindre giftig? Lr har jag helt fel då?
  • Micke

"Spathiphyllum floribundum-gruppen, fredskalla.
    Växten innehåller ämnen som är irriterande och kan ge sveda i mun och svalg samt magbesvär. Drick vatten eller mjölk vid besvär."

Föreslår att du pratar med giftinformationscentralen.

• 061104

Ja som sagt ingen blomma är ju till för att ätas...
    Ring som Micke här säger

• hejhejhejhejhejhej

Hur gick det? Blev hon dålig? Har en 3-åring här som stått och pillat av en massa bitar av fredskalla-blad. Vet inte om han stoppat i munnen och är nojig..

• callmepreggoornot
    hejhejhejhejhejhej skrev 2022-10-04 18:08:42 följande:

Hur gick det? Blev hon dålig? Har en 3-åring här som stått och pillat av en massa bitar av fredskalla-blad. Vet inte om han stoppat i munnen och är nojig..

112, begär giftinformation. Inte putta en 15 år gammal tråd.
  • Citronella
    hejhejhejhejhejhej skrev 2022-10-04 18:08:42 följande:

Jag blir mörkrädd när folk hellre puttar upp en 15 år gammal tråd än Googlar eller kontaktar vården. 

Man kan bli dålig i magen av Fredskalla men den är inte dödlig eller ger bestående men. 

https://giftinformation.se/vaxtregister/fredskalla/

Svar på tråden Fredskalla är den GIFTIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!