Free Spirit skrev 2007-11-03 21:31:33 följande:
Begge sider kommer sier det er deres land, difor bla prøver eg å legge frem fakta her. Mem histoire vil du ik ha. Det har du sagt før!!Eg er oxo lei av at du hele tiden er så ensidig i ditt engasjamag og kritik og ik vil høre sankk om at dine kjære har feil og er den del av grunnen til at tistanden er som den er.Memn hallo!! glemer du hvorfor det er vei sperringer der, det er ik for å dele ut julegaver..Hva skal man gjøre for å få slutt på krigen??Terror organisasjonene må akseptere at Israel er til for å bli og at landet ik skal utslettest..der har du en god beggynelse på fred. Du ser aldri Jødenes lidelse!! Hvorfor?? Er dei ik mennesker?? Bare undrer..
Historia? Jag tycker mest du hänvisar till Bibeln (judarnas land), det är inte historia för mig. Palestina har befolkats av en massa olika folkslag genom historien, det har aldrig bebotts av bara ett folkslag åt gången. Därför är det fel att tjata om att det är judarnas land mer än nåt annat folks land. Jag vet också att Palestina lovades bort till sionisterna av engelsmännen och delades av FN utan att palestinierna, alltså de som just då bodde i Palestina och hade bott där i generationer, tillfrågades.
Du säger att jag är ensidig i mitt engagemang och inte vill höra att "mina kära" har fel. Jag tycker det är precis tvärt om! Jag är mycket väl medveten om att palestinierna strider internt, att det förekommer korruption, att det skjuts Qasam-raketer och att det tidigare förekommit självmordsbombande. Det är du som aldrig på en enda konkret punkt kan erkänna att Israel gör något fel!! Om Israel vill bygga en mur för att de tror de skyddar sig med en sådan så får de bygga den inne i Israel, inte genom byar och samhällen på Västbanken. Kan du "erkänna" att Israel gör fel när de bygger som de gör nu? Om de vill skydda sig mot terror, varför bygger de rakt genom samhällen då? Har de tagit reda på att i den här delen av byn finns inga självmordsbombare? Kan du "erkänna" att Israel gör fel som bygger bosättningar på ockuperad mark och konfiskerar palestinska mark (förbjudet enligt internationell lag)? Har du varit på Västbanken? Har du sett de grönskande bosättningarna? Har du sett palestiniernas dåliga vattenförsörjning? Vet du vad skillnaderna beror på? Jo att Israel styr vattentillgångarna. På vilket sätt gynnar detta freden? Om Israel drog sig tillbaka från Västbanken hade det räckt med vägspärrar för inpassering till Israel, nu är hela Västbanken full av spärrar som omöjliggör normalt liv. Förstår du inte att sådant ger ilska och frustration?
Du pratar om judarnas lidande. Kan du konkretisera vad du menar med det? Det jag såg när jag var i Israel var möjligen en viss nervositet för självmordsbombare (detta var för några år sen). Men vet du, på den intensivvårdsavdelning jag tjänstgjorde på hade vi inte ett enda offer för självmordsattentat men däremot flera trafikskadade. I jämförelse med trafiken tror jag inte terrorn tagit många civila israeliska liv det senaste året. Fattigdomen ökar bland israeler för att regeringen lägger pengar på muren, bosättningarna och ockupationen. Men fattigdomen i Israel är försvinnande liten jämfört med den palestinierna upplever. Israelerna får inte sina hus rivna, de behöver inte föda barn vid vägspärrar, de får inte el och vatten avstängda stup i kvarten. Någon med israeliska vänner skrev här att de "levde normala liv och inte brydde sig om konflikten". Ja, så kan man göra om man är israel (möjligen med undantag för om man bor på gränsen till Gaza). Palestiniernas liv är däremot svårt, det vet alla som varit på Västbanken eller i Gaza. Så på vilket sätt lider israelerna enligt dig? På en tiogradig skala, var sätter du israelernas lidande? Var sätter du palestiniernas lidande?
Terrororganisationerna ska erkänna Israel säger du. Får Israel bete sig hur illa som helst i väntan på det då? Ska alla vanliga palestinier lida för att det finns terrororganisationer? Det finns faktiskt rätt många israeler också som vill att alla palestinier ska utvisas, men det är tydligen inte nåt problem för dig.