Inlägg från: snöstjärna71 |Visa alla inlägg
  • snöstjärna71

Israel/Palestina

Free Spirit skrev 2007-10-13 20:58:00 följande:

Hva med kristne Palestinere?
    Jo, du pratar en hel del om att det är islam som enligt dig ligger bakom hatet. Men ursprungligen var ju åtminstone 10 % av palestinierna kristna. (Av palestinierna som bor i Mellanöstern är de ju nu en mindre andel på grund av lägre födelsetal och på grund av att de i större utsträckning flytt till andra världsdelar. De kristna palestinierna vill också de ha tillbaka sitt land, de vill få slut på ockupationen, de som är medborgare i Israel vill också ha samma rättigheter som de judiska medborgarna osv. De vill egentligen precis samma saker som de muslimska palestinierna. Alltså tycker jag det är fel att prata om att allt bara handlar om muslimsk fundamentalism. Det handlar om att människor vill slippa vara förtryckta och få tillbaka sitt land.
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-13 21:02:32 följande:

Men du ser ut til å gleme at palestiner sa glatt nei til en stat da landet ble delt, fordi dei gjekk ik med på å dele det med jødene..dei vil ha alt selv!! Dei ville ik ha noe fredsavtale..
    Kors i taket, palestinierna finns! Ser du vad du skriver Free Spirit?

Palestinierna ville inte dela upp sitt land. De hade inte bett om den massinvandring som föregick beslutet om att dela upp landet. Tänk dig själv om invandrarna som kommit till våra länder helt plötsligt skulle börja bygga upp "en stat i staten" och sen skulle det bli ett FN-beslut om att Norge skulle delas på mitten och hälften skulle tillfalla invandrarna? Jag lovar, jag hade tackat nej. Om sen nån kom och sa att dessa invandrares förfäder bott här för 2000 år sen eller att dessa stackars invandrares släktingar gasats ihjäl i deras hemländer hade jag fortfarande inte velat ge bort halva mitt land!
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-13 21:30:25 följande:

Israel tilhører Jødene egentlig..Og det er klart at dei ønsker å leve normalt på samme måte som ox jødene ønsker, men det sier du inget om!!Tingen er at Araberene må godta jødenes rett til å eksistere..men det er ned lagt i deres tro at dei er ik verdt noe. Det blir sett på som griser og aper (urene). Hva som gjelder for kristne palestinere så er det ik nødevendigvis at den innstillingen er blitt borte for det om at dei har tatt en annen tro.En må gå til roten i problemet som eg har sagt tidligere..
    Så du menar att judehat finns inbyggt i den arabiska folksjälen liksom? En genetisk åkomma kanske? För de kristna palestinierna har ju aldrig varit muslimer. Vissa kanske är ättlingar till de allra första kristna. En hissnande tanke, sorgligt att många kristna idag är så proisraeliska istället för att stödja sina kristna systrar och bröder i Mellanöstern som kläms mellan israeliskt förtryck och muslimsk extremism...

Det är väl snarare som så att många kristna i Mellanöstern konverterade till islam när den religionen spred sig århundradena efter Muhammeds död.

Sen är det ju så att i det kristna Europa har vi haft pogromer, Förintelsen och väldigt mycket förföljelse av judar. I Arabvärlden har judarna alltid haft det bättre. Problemen började med staten Israels grundande. En kolonial inkräktare som tog palestiniernas land, så såg man på Israel och därför protesterade man.
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-13 22:21:37 följande:

Muhammed som alle muslimer respekterer, sa på sin dødsseng:To religioner eksisterer aldri i Arabia!!
    Jag har vet inte vad Muhammed sa på sin dödsbädd. Men araberna var ursprungligen ett folk som fanns enbart på arabiska halvön, det var bara där man talade arabiska. Islam spred sig ju mycket snabbt efter Muhammeds död. Då spreds också språket arabiska och befolkningen kom att bli araber. Idag finns ägen kristna araber, de anammade antagligen språket men inte religionen. Jag vet inte hur långt erövringen kommit när Muhammed låg på sin dödsbädd men "Arabia" då var definitivt inte detsamma som Arabvärlden är idag.

Kristendom och judendom nämns med respekt i Koranen, de kallas "bokens folk" vill jag minnas.

Du inkluderade på något ställe Iran i Arabvärlden. Det är fel. Befolkningen i Iran är perser som talar persiska.

Jag är fortfarande nyfiken på hur du ser på de kristna palestinierna. Om allt ont kommer från islam, var då så vänlig och förklara hur det kan komma sig att de kristna palestinierna också vill återvända till sina hem, leva i sitt hemland och slippa förtyck och umbäranden. Eller var det en nyhet för dig att det finns kristna palestinier? De kristna palestinierna verkar på nåt märkligt sätt ha gått många kristna proisraeler spårlöst förbi.
  • snöstjärna71

teek taak skrev 2007-10-14 12:27:17 följande:

snöstjärna71 "Men araberna var ursprungligen ett folk som fanns enbart på arabiska halvön"Forsikningarna har bevisat att kanaaniterna hade ett arabiskt påbrå. I profetens tid fanns också araber i nuvarande länder som ligger runt arabiska halvön så som södra Syrien och Palestina.
    Okej, jag är inte expert på området så jag hade säkert fel i det jag skrev där. Ber om ursäkt.

Men jag tycker det är irrelevant egentligen för palestinakonflikten vad profeten Muhammed sa på sin dödsbädd, vad som står i Bibeln, vilka filistéerna var, släktskapen mellan folk som bodde i Israel/Palestina för hundratals och tusentals år sedan. Man kan inte ha koranen eller bibeln som utgångspunkt här eftersom det handlar om religion och folk tror olika. Det som är viktigt är vad som händer nu. Palestinierna har fördrivits från sitt land, detta gör dem arga, ja många riktar ett hat mot staten Israel som är det som är orsaken till att de är flyktingar, är det så konstigt? Jag förstår palestinierna. Om israelerna vill ha fred på riktigt måste de erkänna att födelsen av deras stat innebar en katastrof för palestinierna. De förtryckta judarna har blivit förtryckare. Detta är oerhört nedbrytande för Israel och israelerna, att tjänstgöra i armén i de ockuperade områdena förråar många unga israeler.

När israelerna släpper sitt monopol på lidande och ser palestinierna som jämnbördiga och erkänner deras historia och deras lidande, då först kan det börja hända saker.
  • snöstjärna71

Free Spirit! Ser att du verkar vara troende kristen. SNÄLLA, kan du inte berätta för mig hur ni ser på de kristna palestinierna, era kristna systrar och bröder, och deras situation, jag har länge undrat detta.

Har ni någon kontakt med dem? Har ni hört deras åsikt om konflikten? Vet ni över huvudtaget att de existerar? Det verkar nämligen som bekännande kristna från väst åker till Israel och ser de heliga platserna med judisk guide men aldrig har kontakt med de kristna som finns där nu. Ibland tänker jag att det måste finnas israeler som tycker ni är knäppa som bryr er så mycket om judarna men aldrig frågar efter de kristna, än mindre tar upp frågor om deras levnadsvillkor, deras fördrivning, att de minskar snabbt i antal, bland annat på grund av att de kläms från två håll (Israel och muslimska extremister) och känner att de bara inte kan stanna kvar (Tjoho tänker Israel, ännu en palestinier som gett sig av!)

Är deras kristendom mindre "värd" än er? Har de syndat på nåt sätt som de själva inte förstår och därför har Gud genom sitt folk (judarna) fördrivit dem från deras hem?

• snöstjärna71
    KristenTjej84 skrev 2007-10-14 16:48:06 följande:
    Jag tänker mycket på de kristna araberna i mellanöstern, och gör det som säkert många andra kristna gör: ber för dem!de är ju trots allt mina kristna bröder och systrar, och så länge de inte börjar hata och förbanna Israel då kommer de också att hamna i himmelen tillsammans med kristna från alla länder..Tyvärr kan jag inte åka dit och prata med dem eftersom jag har kass ekonomi, men lär göra det i framtiden då jag får det bättre ekonomiskt ställt..Jag som kristen bryr mig mycket om de kristna araberna i mellanöstern, och kommer att fortsätta be för dem.En tror jag är sant: den som förbannar Israel, kommer aldrig till himmelen..det är därför jag tycker synd om de som förbannar Israelerna istället för att hjälpa till ekonomiskt till de organisationer som skapar fred mellan judar o araber i mellanöstern..DET skulle göra förändringar... om man lade mer energi för att skapa fred, inte för att hata och demonstrera..
    Jättebra att du tänker på de kristna palestinierna. De är säkert glada för att du ber för dem (jag ironiserar inte), men jag vet att de gärna såg att vi gjorde annat också. De känner sig ofta övergivna av oss kristna i väst. Det finns massor man skulle kunna göra; skaffa sig en systerkyrka i Israel/Palestina, kontakta kristna i Mellanöstern, lyssna på vad de har att säga. De har en MYCKET tuff vardag, precis som de muslimska palestinierna. Men de har som jag tidgare en dubbel problematik.

Jag vet inte vad det innebär att förbanna Israel, men jag anser inte att jag gör något fel när jag påpekar att Israel bryter mot folkrätten och diskriminerar. Jag tror inte sånt ger enkelbiljett till helvetet. Däremot tänker jag på alla de ställen i bibeln där Jesus pratar om att vi ska hjälpa de svaga, "det ni gjort mot den minste av mina bröder, det har ni också gjort mot mig". Om det är några som behöver stöd i Palestinakonflikten för att inte utraderas från Mellanöstern så är det de kristna! Om Israel slutade att förtrycka, om de erkände de fel de begått och visade ärlig vilja att skapa fred på lika villkor kan jag lova att väldigt mycket av det ni betecknar som "Israelhat" och "förbanna Israel" skulle försvinna.
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-14 20:38:16 följande:

Eg personlig har tro på at Jøder og Arabere kan leve side om side i fred med hverandre om dei kan respektere hverandres rett til eksistens og Islam legges ned.
    Tja, med den utgångspunkten är det ju svårt att se att det nånsin skulle kunna bli fred!

Personligen tror jag detär betydligt vardagligare saker som ligger bakom konflikten; orättvisor, förtryck och fördrivande av ett folk.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga om de kristna palestinierna, hur du ser på dem och deras längtan efter sitt hemland och frihet från förtryck, som ju inte kan förklaras av islamskt judehat då de ju inte är muslimer. Tacksam för svar!

Här är några artiklar om Susan Nathan som nämnts här tidigare.

www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article377907.ab

www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_13772326.asp

Angående arabernas anknytning till Israel/Palestina tycker jag det räcker bra med att man bor och bott där i hundratals år för att man ska ha rätt att bo kvar. Det är ju löjligt att åberopa argument om vem som var först, när först handlar om flera tusen år tillbaka, dessutom är det ju lite vanskligt att får reda på sanningen om exakt vilka folk som fanns var då. Ska man kanske gentesta gamla skelett och jämföra med dagens invånare för att komma fram till "sanningen om vem som var först"? Då ska väl hela norra Skandinavien rensas på ickesamer också efter som samerna nog var först.
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-15 05:42:35 följande:

Som eg har sagt tidligere så er ik kristne palesitnere nødvendigvis fri det hatet som er nedlagt i dem, når det gjelder Jødene!!Om du leser Mark A. Gabriel sin bok Islam og Jødene så ser du nok litt mer hva eg mener.
    Vad menar du med att hatet är "nedlagt" i dem? Var skulle det komma ifrån? Genetiskt eller? För de tror ju i alla fall inte på Koranen

Är det nåt fel på deras kristendom eftersom de inte ödmjukt lämnar sina hem och ger sig av när Israel vill ha deras mark? Är det judehat att protestera när orättvisor begås mot en bara för att orättviorna begås av staten Israel? Hade det varit okej att protestera om det varit en annan stat som fötryckt dem??? Får Israel bete sig hur illa som helst bara för att det är en judisk stat?

Har det aldrig slagit dig att ilskan hos palestinierna (både kristna och muslimer) kan ha vuxit fram på grund av det som drabbat dem i form av flykt och förtryck under de senaste 60 åren?

Det vore JÄTTEINTRESSANT att höra hur du skulle agerat om du vore palestinier! Vad skulle du ha gjort?
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-15 14:43:13 följande:

For prøve å ruske opp i litt misforståelse her :)Du ser det at om en er oppdrad i Islam og i å hate jøder (som sagt tidligere så gjørs det på barnetrinn i skolen), så er det noe som sitter godt fast i sjelen og tankesystemet og ik noe som nødvendigvis forsvinner fordi en konventerer til en annen religion. Der er boken eg annbefalte et godt exempel på hva eg mener.
    Jag har inte läst boken du talar om. Men du verkar ju helt okunnig i detta med kristna palestinier. De har INTE konverterat från islam till kristendom!! De har varit kristna i århundraden. Det är mycket möjligt att några av dem är ättlingar till de allra första kristna.

Du vill göra detta till en religiös konflikt. Men detta är i grunden en politisk konflikt som handlar om levnadsvillkor.
Svar på tråden Israel/Palestina