Inlägg från: Fridapida |Visa alla inlägg
  • Fridapida

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Åh... jag skrv lite fort, ursäkta min stavning.

• Fridapida
    LindasViggo06 skrev 2007-10-01 19:46:57 följande:
    Finnar av alkohol, å f*n! kan man få det??
    Alltså jag har ju ingen vetenskaplig forskning som säger det, utan det är bara att jag ALLTID får finnar efter jag har festat. Men om det beror på alkohol, mkt smink, svett, dålig luft på krogen eller vad det nu kan vara vet jag ej.
    Det är därför jag är så nogrann med att tvätta huden även när jag är onykter o bara vill slänga mig i sängen.
  • Fridapida
    Zemiramis skrev 2007-10-02 12:39:15 följande:
    Aha, här passar nog jag in (fast det borde eg inte göra mig glad). Men som någon skrev oven, hoppet håller en uppe, så jag hoppas att någon här kanske känner till något preparat som jag inte prövat och som faktiskt fungerar.Jag började få mycket finnar och onda sådana när jag var lite över 20. Sedan dess har jag provat allt, tror jag. Jag började med Tetracyklin och gick sedan vidare till Roacutan. Tetracyklin hjälpte först men sedan kom allt tillbaka igen. Roacutan hjälpte också först men sen har det kommit tillbaka igen. I 14 år har jag behandlat utan nå't större resultat, det har eg bara kostat en förbannat massa pengar...Efter dessa kurer har jag fått Tetralysal, differin, skinoren, dalacin osv. Ingen hjälper. Det enda som faktiskt fungerar på mig är att vara gravid. Då är min hy helt fantstisk. Fast det håller ju inte att vara på smällen jämt .Vad är er-max, har inte hört talas om tidigare? Och vad är det Aftonbladet skriver, fri från finnar för bara 47 Jesu, inte bara receptfritt och billigt utan helt finn-fri - berätta om detta mirakelmedel...
    Oj... och nej! Har du haft detta i 14 år!!! Din stackare! Jag kan tyvärr inte uttala mig om er-max. Har aldrig hört talas om det. Det enda jag vet är att jag inte tror på mirakelkrämer. Det är ju så individuellt hur produkter fungerar på ens hy.
  • Fridapida

Åsa M A skrev 2007-10-02 12:46:38 följande:

Fridapida: Häärligt med skillnad!!jag brukar också vara slarvig med att tvätta av sminket när jag varit ute. Sen jag började med i.d smink har jag inte fått finnar av det. Däremot innebär det ju att jag hoppar över differinet en kväll och det är ju inte bra. Måste skärpa mig med det!zemiramis: jag undrar också vad det är i aftonbladet. tyvärr har jag inte plus så jag kan inte kolla heller. har du provat diane? många här verkar bli hjälpta av det.
    ID o annat mineralsmink är kanon! Man blir inte lika fet o igentäppt. Jag tycker att flytande foundations ger en lite ofräsch känsla. Jag kommer nog aldrig gå tllbaka till det.
  • Fridapida

Åsa M A skrev 2007-10-03 11:38:01 följande:

Håller med! av tex MUS som jag avnvände förut fick jag en ny finne bredvid den jag försökte täcka varje gång så det tänker jag aldrig gå tillbaka till. zemiramis: ja, det är p-piller så det var ju synd!
    Det är för att de allra flesta foundations innehåller mineraloljor som täpper igen porerna. Det är det fina med mineralsmink, det gör inte det. (Blanda ej ihop mineraloljor o mineraler!!!)
  • Fridapida
    LindasViggo06 skrev 2007-10-08 08:59:19 följande:
    Alltså nu har jag använt differin i snart två veckor, märker ingen skillnad förutom att jag e snustorr i fejjan!! stramar ju när jag ler, inge skönt. man vill ju smörja in med något, känner för å doppa hela ansiktet i barnolja, hur tror ni huden reagerar då? någon lotion vågar jag inte använda för då får jag väl finnar utav den :(
    Jag smörjde alltid in mig med dagcreme efter. Det gick inte annars! Vet du, du borde tala med läkaren igen. Så här kan du inte ha det! Du ska ju inte både vara torr i ansiktet OCH ha kvar alla finnar!
  • Fridapida

Tråkigt att läsa att det går så dåligt för många av er! Jag tycker att det går framåt i min behandling.

• Fridapida
    Minxy skrev 2007-10-18 17:08:57 följande:
    Åh vad skönt att hitta hit!Jag har haft svår akne sedan jag var 11-12 år. Åt Roaccutan när jag var 16, men finnarna har kommit tillbaka med besked sedan dess. Blev dessutom otroooooligt torr av Roaccutan, men det kan jag ta. Som jag minns det blev inte min hy sådär tokbra under medicineringstiden heller, men klart bättre än innan.Har massa ärr (såklart), så även om finnarna försvinner så ser man ju knäpp ut.Att gå utan smink är otänkbart, iaf om man ska någon annanstans än ICA.Är gravid nu, så finnarna har ju defenitivt fått sig ett uppsving Finns det några mediciner man kan använda under graviditet?Så snart bebben är ute och jag har slutat amma ska jag ta tag i det! *morr*
    Du borde väl kunna använda krämer o lösningar? Vet ju att man inte ska äta tertacylin, (fosterskador).

Jobbigt med många ärr. Ha du provat dermalogicas "redness relief"
    www.dermalogica.se/nyheter/nyheter.asp&produkt=sheer+tint+redness+relief+spf15

det hjälper mot det värsta röda. Ha under sminket o det behövs inte så mkt smink.
  • Fridapida
    Minxy skrev 2007-10-18 17:46:32 följande:
    Just för tillfället lägger jag ner ohyggligt mycket pengar på hudvårdsprodukter, såsom AHA-syra mm. Går till en professionell hudterapeaut en gång i månaden samt kör med samma hudvårdsserie hemma. Varje behandling kostar ca 700:- och varje månad måste jag dessutom köpa hudvårdsserien för hemmabruk = 1800:-Så jag lägger lätt ner ca 2500:- /månad. Känns surt eftersom det inte blir bra. Och slutar jag med allt så blir det 7 resor värre, så jag måste ju fortsätta.Har provat Stioxyl och Basiron tidigare, det gav inget resultat alls.Mina finnar är av den inflammatoriska typen - det blir hårda, röda svullnader. Ser inte direkt käckt ut....
    Vet vad du menar... är själv en riktig hudvårdjunkie! Det är dyrt, och jag kanske lägger för mkt. Men det är ändå värt det! Vad ska man göra?

Det värsta är att man tvättar och behandlar och håler på. Varje morgon o kväll, 20 minuter i badrummet. Exfolierar och använder ansiktsmask. Ändå ser man ut som man gör. Jag tycker att det är sååå ofräsch med finnar o pormaskar. Jag vet att jag sköter min hy exemplariskt, men det känns som om folk tror jag knappt duschar eftersom min hy är oren. Jag vet... det är stört!

Men idag är jag glad. Det går åt rätt håll. Inte en enda gul finne idag, bara en som gör ont på käkbenet o en liten på varje kindben! Men ingen av dem är sådär otäck!
  • Fridapida

Marie J skrev 2007-10-18 18:24:41 följande:

Tycker ni ska prova Mary Kay´s produkter!!
    Alltså... vi lider inte av torr eller fet hy.

Det är skillnad på hudproblem som kan behandlas med rätt hudvård o på de som måste behandlas med läkemedel i kombinaton med rätt hudvård. Stor skillnad.
  • Fridapida
    Minxy skrev 2007-10-18 20:38:55 följande:
    Nej jag vet, man känner sig så ofräsh! Väldigt irriterande när folk säger saker som; "Ja, men om du slutar äta choklad och börjar använda dig av Clerasil så försvinner dom nog."NEJ! Det handlar inte om choklad (som jag för övrigt inte äter), det handlar inte om oren hy som folk tror - det är hormonellt och det behövs antibiotika!
    Men eller hur! Alla dessa "råd & tips"... gaaah! Man blir bara förbannad. Tror folk på rikigt att man inte läst allt som man kommer över om ens problem?? "Ät inte choklad"??? Eh... man får inte infekterade varbölder av choklad. Lika dumt som när barnlösa får tipset "sluta tänk på det bara, då släpper det".
  • Fridapida

Åsa M A skrev 2007-10-18 23:10:21 följande:

den "bästa" kommentaren jag har fått är: "jag använder niveas produkter; både rengöring och fuktkräm och de fungerar superbra för mig. de kanske du skulle testa" FRÅN NÅGON MED HELT PERFEKT HY. denhär tråden är ju tyvärr inte heller fri från kommentarer om kostråd etc och det tycker jag är skittrist! 
    Eller hur! Jag blir galen... vad fan tror de? Hade jag haft perfekt o felfri hy så hade jag nog inte "bråkat" med den så mkt!

Man får även höra ofta: Jag tror inte det är bra att hålla på med så mkt hudvård. Se på mig, inte en finne!
    Ehh... jaha? Hade du haft finnar hade du kanske också sysslat med hudvård... hjälp
  • Fridapida
    Zemiramis skrev 2007-10-20 19:59:27 följande:
    Btw, finns det någon här som har blivit hjälp av tex p-piller?
    Jag har funderat på det, men vill ogärna stoppa i mig hormoner. Tycker att det är lite otäckt...
  • Fridapida
    Splach skrev 2007-10-24 23:23:00 följande:
    ingen av er som har bilder?vore kul o se, före och efter bilder.. Sedan även o jämföra om jag själv kanske är ett fall för doktorn!Ska ta en bild så ni får se, lider med av akne och har så gjort i flera år, vilket resulterat i massor med fula ärr..
    Jag har en bild i mitt galleri där jag är osminkad. (De andra bilderna är på olika sminkningar som "tillhör" en annan tråd, det är inte så att jag älskar att se mig själv i olika vinklar ).

Jag kan nog lägga ut en ny bild snart.
  • Fridapida
    LindasViggo06 skrev 2007-10-25 10:07:45 följande:
    Differin hjälper ju inte ett skit :( Är SÅ besviken! har använt det i över tre veckor nu, men de bara ploppar upp finnr hit och dit!!
    Det hjälpte inte mig heller! Det torkae bara ut, vilket nog resulterade i värre ärr.
  • Fridapida
    Momento skrev 2007-10-30 16:31:00 följande:
    Indianica: TACK!!! Fast det var ju inte kul läsning.. Samma "skitråd" som vanligt!! Om man har provat allt det då?En hundtransplantation kanske ??
    Håller med... nya tips??? Skitråd!
  • Fridapida

Jag är ett stort fan av i.d. smink. Jag använder deras foundation o gärna även rouge. Mineralsmink är det absolut bästa man kan ha enligt mig. Huden kan andas o dessutom täcker det utan att det ser konstigtt ut. Absolut värt varenda krona. Jag har nu haft min foundation ett år! Så otroligt dryg och håller mkt längre än en flytande foundation.

• Fridapida
    Kaffemums skrev 2007-11-08 09:26:27 följande:
    Jag gillar också i.d.! Den bästa enligt mig. Tidigare hade jag Exuviance som även den är snäll mot huden och inte ger fler finnar. Men jag tyckte man blev lite blank i pannan mot slutet av dagen med den.I.d. funkar hela dagen för mig och dessutom så är det så lätt att få det jämt eftersom man borstar på det.
    Om man dessutom har en primer under så håller sminket hela dagen o man blir inte blank. Mineralsmink är min räddare!
  • Fridapida

Jag har nu slutat med lösning i ansiktet. Varför? Jo, flaskan är slut och jag har slarvat bort receptet... men jag är i vilket fall tvungen at ha et uppehåll nu (tre månaders regeln) så det gör inte så mkt. Nu är jag lite nervös...

• Fridapida
    Stargirl skrev 2007-12-05 14:14:52 följande:
    Jag har testat. Inget resultat alls. Äter nu roaccutan och nu efter 2 månader så är huden som den var när jag var barn. Några finnar runt munnen som inte är borta men snart så
    Hur länge testade du? Jag har hört från vissa som äter vitaminer (minns ej vad nu) att det inte visade resultat förrän efter över ett halvår. Men då märktes det ordentligt. Det jag vet var att det var för hud/hår/naglar. Tror att det är B-vitamin av något slag...
Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??