• lostsoul

Någon mer än jag som är rädd för fler barn?

Jag vill jättegärna ha fler barn. Jag är inte gravid men vill gärna ha en till. Men när jag tänker tillbaka på min förlossning blir jag jätterädd. Jag vill inte va med om det en gång till!

38 timmars värkar, värkstimulernade, sugklocka, klipp, smärta smärta smärta.

Ibland kan jag för en stund glömma hur det kändes men ser jag någon på tv som föder eller blider blir det värre igen. Jag tror inte jag skulle klara det igen. Eller man tvingas ju om man blir gravid men jag är så sjukt rädd för det.

Någon mer som känt så men ändå skaffat fler?

Gjorde ni något annorlunda andra gången? Jag funderar liksom på o att jag skulle klara det bättre med t.e.x epudral eller något mer än lustgas i alla fall.

Vågar jag bli gravid igen?

• Svar på tråden Någon mer än jag som är rädd för fler barn?
  • Madja82

Känner precis som du,, Får ångest gråter och mår superdåligt av allt vad förlossningar heter..

Samtidigt börjar man längta efter en liten till...
    Vet inte hur det ska gå,, vill helst ha snitt på papper innan jag ens försöker bli gravid...

*sparar tråden i favoriter*

• Heleri

Här är en till som känner likadant. Jag brukar halvt på skämt, halvt på allvar säga att "nästa gång köper vi en färdig"........trivdes inte särskilt bra med att vara gravid och förlossningen var hemsk!

• Nennis1
    lostsoul skrev 2007-09-05 22:04:27 följande:
    Jag vill jättegärna ha fler barn. Jag är inte gravid men vill gärna ha en till. Men när jag tänker tillbaka på min förlossning blir jag jätterädd. Jag vill inte va med om det en gång till!38 timmars värkar, värkstimulernade, sugklocka, klipp, smärta smärta smärta.Ibland kan jag för en stund glömma hur det kändes men ser jag någon på tv som föder eller blider blir det värre igen. Jag tror inte jag skulle klara det igen. Eller man tvingas ju om man blir gravid men jag är så sjukt rädd för det. Någon mer som känt så men ändå skaffat fler?Gjorde ni något annorlunda andra gången? Jag funderar liksom på o att jag skulle klara det bättre med t.e.x epudral eller något mer än lustgas i alla fall.Vågar jag bli gravid igen?
    Klart att du vågar bli gravid igen, trots allt så är allt det onda värt det. Jag låg i 36 timmar på förlossningsavd. ca 6 timmar hemma innan vi åkte in. Det blev sugklocka, värkstimulerande, alla smärtlindringar som finns (nästan) och nu är jag gravid igen. Och det har kännts okej med en förlossning till... tills igår när jag såg "sjukhuset" och insåg att jag behöver prata med någon om förlossningen innan. Jag är rädd... så är det bara, men det finns hjälp att få och jag tänker ta den. Gör det du också så kommer det att gå bra...
  • lostsoul

Jag hade bara lustgas förra gången. De som frågar om jag vill ha fler barn säger jag ja men inte föda dem men det ska ändå va mitt eget. Men jag har funderat på om det kanske hade gått bättre med massa smärtlindring? Men jag är rädd att ryggbedövningen ska göra ont att få med.

Undra om det tar lika lång tid nsta gång?

• Donia

min första förlossning tog tre hela dagar. jag förlorade ganska mycket blod, och jag var liggande på sängen i två dagar efter förlossning, kunde inte ens gå på toan eller duscha. en hemsk upplevelse.
    efter nästan tre år blev jag med barn igen, jag upptäckte efter tre månader. så jag pratade med min bm, fick träffa psykolog och gå på "klara samtal" där man pratar med en bm hur det var sist och hur man vill ha det nu. Jag valde att föda vaginalt den här gången ochså då jag är rädd för operationer.
    den här gången tog det två dagar att föda . Skillnaden var att jag återhämtade mig nästan på en gång efeter förlossning .
    Varken jag eller min man vill ha fler barn. men nu har vi två, och det räcker.
    jag vill inte skrämma dig, men andra gång gick mycket bättre, pga att jag fick hjälp från mvc. även om det var långdragen den här gången, men det är ju värt att ha minst ett till barn.
    Prata med MVC , det finns hjälp och få. Du och din partner kan gå på samtal innan ni blir gravida.
    Lycka till!!

• Donia

Om du har klarat dig med bara lustgas, det kommer att gå ännu bättre nästa gång.
    lycka till!!

lostsoul skrev 2007-09-06 11:05:39 följande:
    Jag hade bara lustgas förra gången. De som frågar om jag vill ha fler barn säger jag ja men inte föda dem men det ska ändå va mitt eget. Men jag har funderat på om det kanske hade gått bättre med massa smärtlindring? Men jag är rädd att ryggbedövningen ska göra ont att få med.Undra om det tar lika lång tid nsta gång?
  • Buus85

Samma här, kommer aldrig skaffa nåt mer barn, som det känns nu.
    Vill inte va gravid en gång till o absolut inte föda.

• taksi

Jag vågade igen efter några år. Nu är jag gravid och känner mig skräckslagen inför förlossningen! Fast nästa vecka har jag tid hos en aurora-bm. Jag gick också till henne tre gånger efter min första förlossning för att prata om den, och hon sa att ajg var välkommen att höra av mig redan innan vi planerade nästa barn och att en dålig förlossningsupplevelse inte ska få avgöra hur många barn vi skulle ha. Jag vågade ändå inte ta kontakt innan jag blev gravid utan valde att sätta på skygglapparna och försöka att låtsas som ingenting. Tänker ändå att det hade varit bra om jag hade tagit upp det där med en aurora-bm innan jag blev gravid igen. Om det finns någon auroramottagning eller motsvarande i närheten av där du bor så kan jag varmt rekommendera att du börjar med att kontakta dom för att prata om din tidigare förlossning och hur du ska våga blir gravid igen.

Sen kan jag tillägga att för mig var epiduralen underbar, min sambo såg ut att dö av lättnad när jag äntligen fick den lagd.

• ThereseochLinus

också livrädd men jag kör på ändå!!

• AnniPanni

Min första förlossning vart en igångsättning. Hade otur och mina egna värkar kom igång samtidogt så jag hade först mina egna o sen de kemiska - hade alltså värkar i ett och energin tog slut fort. Jag öppnade mig helt på 4 timmar *aj* sen fastande min dotter, det vart EDA för att få bort de kemiska värkarna, sen dropp för att hon var tvungen att komma ut (dåliga hjärtljud), slutade med hög sugklocka utan klipp men det gick ju bra sen när hon väl kom ut (hade navelsträngen hårt lindad två varv runt halsen).

Blev sen gravid trots p-piller när första var bara 1 år. Hela min andra graviditet skuggades av min rädsla för att föda igen. Men förlossning nr 2 vart verkligen helt annorlunda! Visst gjorde det lika ont men ifrån första värk tills hon var ute tog det 2½ timma! Jag födde med hjälp av massage, bovetekudde o lustgas och det gick hur bra som helst.
    Nu är det dags för dotter nr 3 om ungefär 3 månader. Kan inte påstå att jag ser fram emot förlossningen direkt men hoppas absolut att det blir likande som med dotter nr 2.

Jag som aaaaaldrig skulle ha några fler efter nr 1 blir ju snart 3 barnsmamma

• Edah

Enligt min erfarenhet stämmer det som brukar sägas: ingen förlossning är den andra lik! Första förlossningen var en utdragen 36 timmars historia med plågsamma verkar och ett EDA som satte stopp för värkarna, krystade till sist i ca 1½ - 2 timmar!
    Andra förlossningen räknade jag med att det skulle ta tid. Hade värkar tät men inte särksilt smärtsamt i några timmar, sen avstannade det hela i 3-4 timmarför att sedan komma igång med fullkraft. Jag var då öppen 5 cm och ville ha EDA, jag hann få dropp satt i handen och sen kom krystvärkarna. Från att vara öppen 5 cm till att han föddes tog det 20 minuter... Tänk så olika det kan bli. Med andra barnet stod jag på knä i sängen så tyngdlagen fick hjälpa till, med nr 1 låg jag i gynställning vilket snarare motverkar tyngdlagen men då var jag så trött så inget annat var möjligt.

Jag tycker absolut att du vågar bli gravid igen, om ni vill ha fler barn! Det var en så häftig känsla att få föda och vara pigg och kry efter förlossningen. Första barnet minns jag knappt någonting de första timmarna eftersom jag var så trött, med 2:an var jag helt närvarande och det gjorde en stor skillnad.

Om du blir gravid igen, diskutera dina tankar med din BM och se till att skriva ett utförligt förlossningsbrev med dina tankar kring den stundande förlossningen samt den förlossning som var så jobbig för dig.

• babyassistans

Hej alla ni rädda!!

Sök hjälp!!! Det finns underbara bm att få stöd och hjälp och samtal med!!!

Ingen förtjänar att bli "utan" fler barn pga att man är rädd eller att första förlossningen har varit bedrövlig. Ställ krav och kräv respekt för er rädsla, det finns många lösningar för att förändra och förbättra nästa förlossning!! Lycka till!!!

• Needy

Jag är livrädd, verkligen rädd...men är gravid igen, för att jag vet att det löser sej..men jag hoppas emellanåt att få snitt, men samtidigt vill  jag inte det heller... än så länge är det så nytt. Får ta en dag i taget...

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • Muuulin

Låter precis som att jag skulle ha skrivit det inlägget ! Är superrädd för förlossning.. å man undrar om man nånsin kommer att våda bli gravid igen !! :O
    Jag tod epidural under förlossningen ! Smärtan försvann.. man kände den bara lååååångt lååångt borta, å ja lyckades t.o.m somna, men vaknade då det va dags att krysta !
    Han ville inte komma ut så det blev sugklocka å klipp.. plus att ja sprack åxå !

Men eda va underbart iallafall !

Sen försöker ja intala mg själv att andra gången går snabbare !! :) Å alla förlossningar är olika ! Bara för att första inte va direkt underbar så kan ju den andra förlossningen va totalt annorlunda ! :) Åsså är man nog mer van, å vet mer hur det går till nu.. å Man kanske vet mer hur man ska hantera situtationen !... Men sen så ser man nån förlossning på tv, åsså står man på "noll" igen :p

Svar på tråden Någon mer än jag som är rädd för fler barn?