Skillnad mellan nykterist och absolutist?
Hej klyban,
Nykterism - max 2.25% som skrivs ovan
Absolutism - sv.wikipedia.org/wiki/Absolutism_(alkohol)
Absolutister handlar mer än om alkohol, det faller även tillbaka till mediciner som tex alvedon och såna här enkla mediciner.
Och absolutister tror att det är det enda sättet att leva på, och gärna berättar detta för alla.
Jag tror, men vet inte, att absolutister oftare har en bakgrund av missbruk och därför en anledning till att verkligen avstå från även minimala mängder alkohol. ......
Jag tro inte absolutister är större hycklare än andra -ist'er, bara för att de är absolutister - utveckla gärna.
Två läsvärda länkar.
www.arsinoe.se/tag/nykterism/
www.expressen.se/noje/darfor-har-avicii-valt-att-bli-nykterist/
Personligen är jag varken nykterist eller absolutist, däremot dricker jag varken sprit, vin, cider eller ens lättöl - av den anledningen att jag vuxit upp i en familj/släkt där alkohol och alkoholism (notera -ism'en här) varit romantiserad och problematisk. Jag är inte bättre än de var, tvärtom, jag är minst lika sårbar och utsatt för dessa risker och bär på samma problematik , så för mig är det enda alternativet att avstå helt. Men det är mitt personliga val, som gäller mig. Det gör mig till inte bara nykter utan helnykter, men det är inte samma sak som att vara nykterist eller helnykterist(absolutist)