Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-11-02 20:19:19 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 19:49:47 följande:
    ...och förnekar du att söner till ensamstående mödrar är överrepresenterade i våra fängelser..?
    Tills jag sett statistik på det - ja!
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-02 20:18:15 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 19:55:00 följande:
    Du har fortfarande inte fattat skillnaden där, va..?
    Nej, för det finns ingen skillnad. Jesus klassade inte synder i A och B-lag. Alla synder var lika illa. Kan man förlåta mord om mördaren slutar mörda, men förkastar den som fortsätter mörda, måste man väl göra samma sak med rika som fortsätter spekulera/skatteplanera/jobba för hög lön?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-02 20:22:48 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 19:52:23 följande:
    Fast det där är inte jag så jätteförvånad över, ändå. Underhållningsbranschen drar en hel del bögar, ja - det är väl inget nytt. Att spela macho är något helt annat än att vara det i verkligheten. I verkligheten följer ju inte motståndarna samma manus - det är svårare då! Flera av dem som spelade hjältar i krigsfilmerna som gjordes för att upprätthålla stridsmoralen i de stridande länderna under II:a världskriget, var ju till och med frikallade från värnplikt...
    Hur vet du att de inte var macho i verkligheten? Att vara bög är inte samma sak som att vara fjolla, vet du. Det finns väldigt Jan Guillou-lika bögar vet du.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-02 20:25:16 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 19:32:24 följande:
    Jag tror inte att det är NÅGON som styr det enskilda fostrets utveckling. Däremot så har Gud en gång skapat fosterutvecklingen i allmänhet. Men jag tycker inte att han kan ställas till svars för att det ibland går fel. Man får i stället förundras över miraklet att det nästan alltid går RÄTT!
    Eh... Nej, så lätt kommer du faktiskt inte undan. NÅGOT styr. Antingen gud eller darwinistisk naturkraft. Menar du att naturen/naturlagarna finns, så sätter du faktiskt en gud jämte Gud. Det är, om jag inte missminner mig, nummer ett på Gör För Fan Inte-listan.
  • Dorian Ertymexx
    stellina skrev 2007-11-02 20:42:49 följande:
    Det är konstigt att homosexuella inte får vigas av imamer-och att samma krav finns på dem som på präster. Rätt ska vara rätt. men det blir svårt då homosex är straffbart med döden i islam.
    Om vi inför samkönat äktenskap kan alla präster, imamer, rabbiner, lyktgubbar och tomtar som vill viga samkönade få göra det, och de som inte vill kan få slippa. Ingen vill tvinga någon att göra något mot sitt samvete.

Och, du... homosexualitet är straffbart i döden i judendom och GT-vänlig kristendom också. Så sluta kasta sten i glashus. Islam är INTE värre än andra religioner, hur mycket du än tjurar om det.

Det är dessutom rysligt OT i denna redan infekterade tråd.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-02 20:51:56 följande:

Men jag sa ju, att det är skillnad på att ha levt i ett förhållande som gift eller sambo, och sedan skilja sig och ha gemensam vårdnad och ett bra samarbete om barnen - och att ha avlat barnet i en så tillfällig förbindelse att pappan inte är intresserad av att vara pappa. Många av dessa kvinnor vet inte ens vem pappan är...
    Så, om man inte vet vem pappan är så är man förtappad? Du är helt emot adoptioner och insemination alltså?

Seriöst, det där har inget med saken att göra. Många av de vettigaste människor jag träffat kommer ur ensamstående hem med vaga eller inga pappor. Det har INGET med ens familjebakgrund att göra om man blir kriminell eller homosexuell. Det finns värre saker som kan ske i en familj än att folk skiljer sig eller inte vet vem fadern är. Lååååångt värre.
  • Dorian Ertymexx
    BunnyBrown skrev 2007-11-03 12:38:59 följande:
    Liten rad bara. De som tror att man väljer sin sexualitet. Tror ni djur gör det ocks+ För även inom djurriket finns avvikande sexuella beteenden.
    Nej, se, det är djävulen som gör det för att lura de onda forskarna ju, så att de talar om för folk att det är OK att vara gay! *dryper av ironi*
  • Dorian Ertymexx
    Pinja skrev 2007-11-03 12:45:16 följande:
    Free spirit; kyrkan är INTE emot homosexuella. Den kristna kyrkan är en trosgemenskap där vi alla har vårt centrum i Jesus Kristus - det är INTE en åsiktsgemenskap!Tussiluskan svarade ju redan på din fråga; det är en milsvid skillnad på övergrepp och kärlek i samförstånd. Jag är kristen och tycker absolut att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Att sätta sig till doms över andra människors kärlek och dessutom stöta ut en grupp människor som redan är utstötta i samhället... tror du, Free spirit, verkligen att Jesus hade handlat så?!Om det nu skulle vara så att Gud inte tänkt att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan så tror jag ändå att Han har mer överseende med de som i handlat i kärlek och 'tillåtit' än de som pekat finger...
    Exakt!

Antalet gånger det står i bibeln att du inte ska peka finger ("den utan synd kasta första stenen", "du ser stickan i din nästes öga men inte bjälken i ditt eget", "döm icke på det att du bli dömd"):

4 eller fler.

Antalet gånger det står i bibeln att samkönade inte får gifta sig:

0

Intressant att det då ändå pekas finger mot folk som vill gifta sig samkönat...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 16:46:54 följande:

Jo, jag tror att vi alla har fattat skillnaden mellan det som skadar andra och det som inte gör det. Men det betyder inte att allt som inte skadar någon annan är normalt. Om du hoppar omkring på ett ben i köpcentrat och gal som en tupp, så skadar du förmodligen ingen. Men det är likfullt inte normalt. Och Kyrkan har ingen skyldighet att inrätta en särskild ceremoni som välsignar folk som vill hoppa omkring och gala som tuppar heller. Fattar inte att "ni" inte kan fatta DEN skillnaden?Förresten är det där "homosexuella skadar ingen" en sanning med modifikation, för jag VET många fall där vuxna homosexuella - av båda könen - har utnyttjat sin ställning som t.ex. lärare till att förföra ungdomar till homosexuellt sex. Ungdomar som aldrig skulle ha kommit på tanken annars, men som tydde sig till den här läraren eller tränaren för att dom var ensamma och de egna föräldrarna inte brydde sig... Så nog sjutton kan de skada, om alla tabuföreställningar och regler kring vad som är rätt och fel släpper!
    Nej, du har rätt. Det är inte normalt (dvs det är inte enligt normen) att göra sådant. Men Jesus var inte den som diggade normalitet. Han gick inte till de hippa innesnubbarna i Jerusalems innekvarter och sa "wow, i skola vara inne, annars blir ni dissade vid pärleporten av de brutala dörrvakterna!"

Han botade sjuka (som inte är normalt), han drog runt med en hora i sitt sällskap (DEFINITIVT inte normalt, ens idag!), han återuppväckte en död (bara normalt om man jobbar på intensiven i dagsläget), han gick på vatten (OK, bland rika är jetskiing helt normalt, men för oss andra...)

Jesus var inte en normalitetens förespråkare, som du är. Hade du levt på hans tid hade du sannolikt dissat Jesus för just "onormalt beteende."

"Ja, se Jesus, hans pappa vet ingen vem det är, morsan skyller på änglar men vi vet nog alla vad det betyder, och den där arme Josef som tar på sig att skydda henne, en naiv horkarl! Ja, sen går unge Jesus och välter bord i kyrkan och drar runt stan med en hora och provocerar alla prästerna, är det NORMALT det!"
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?