Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-10-24 12:57:36 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-24 06:26:06 följande:
    Nu är det ju ingen oberoende expert som har avgjort om dina "rättningar" är det rätta, eller hur..? Jag råkar kunna dom här sakerna...
    Nej - du har EN åsikt om vad som är rätt. Det finns många andra varianter.
  • Dorian Ertymexx

Mikkel räv skrev 2007-10-25 16:07:33 följande:

Det där är ju subjektivt från din sida - och vad hindrar dig förresten att göra det? - rätta prästen du! H*n blir säkert positivt överraskad!
    Ja, det tror jag också. Jag har själv blivit positivt överraskad när jag fått rätta Gabriellas fördommar, missförstånd och bristande bibelkunskaper (för att inte nämna andra kunskaper) genom den här tråden. Jag känner mig alltid så allmänbildad och accepterande när vi grälar. Jag tror definitivt att en präst, denna underbetalda, överarbetade arbetskår, uppskattar att känna sig kunniga ibland.

Apropå språk så, ja, min prästväninna kan också dessa språk.
  • Dorian Ertymexx

Det enda tydliga jag hittat i NT var Paulus som svor litet över de homosexuella; väl att notera att han också sade att det var hans egen åsikt, och inte guds. Han träffade ju aldrig Jesus, så hans åsikter är det litet si och så med va...

• Dorian Ertymexx
    mindless skrev 2007-10-26 22:12:32 följande:
    Det är lite trist, men samtidigt symptomatiskt, att de intressanta frågorna alltid avfärdas med att de redan är besvarade.
    Japp...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-26 23:33:45 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-26 19:30:29 följande:
    Jo, visst träffade han Jesus. Visserligen efter Jesu död och uppståndelse, men i alla fall..! På vägen till Damaskus, vet du väl - en underbar, och så psykologiskt trovärdig, Bebelberättelse..! :)
    Vilken utav varianterna? Den där bara Paulus ser Jesus eller den där alla ser Jesus?
  • Dorian Ertymexx

Hmm, är ni säkra? Jag hade för mig att Paulus nämnde något om lesbiska i samma veva som han ratade allt annat...

• Dorian Ertymexx

Mikkel räv skrev 2007-10-27 11:27:48 följande:

Dorian: "Hmm, är ni säkra? Jag hade för mig att Paulus nämnde något om lesbiska i samma veva som han ratade allt annat... " - Jomen är inte det det där stället i Rom 1:26 du tänker på då?
    Mycket möjligt. Jag och namn...
  • Dorian Ertymexx
    carita1974 skrev 2007-10-27 11:50:08 följande:
    Kärlek som kärlek...varför ska inte alla få gifta sig???Spelar det någon egentlig roll om det är mellan 2 av samma kön eller en av varje kön?Är kärleken mellan 2 av samma kön inte mycket värt kan man juh undra....
    *ler snett* Tydligen inte... Om du bor i Stockholm har du säkert sett "Rädda äktenskapet"-kampanjen. En söt liten kampanj om att äktenskapet minsann är mamma-pappa-barn (med felvänt r för att verka litet sött). Kampanjen stöds av gulliga namn som Paulo Roberto, Stanley Sjöberg och Ulf Ekman (ni vet Livets Ord).

Jag undrar litet vad det är för fel på folk... Är det så roande att dömma ut folk, fast ens religions stadgar säger att man just INTE ska göra det?
  • Dorian Ertymexx
    carita1974 skrev 2007-10-27 17:08:25 följande:
    Hej!Jag är sj bi.Är gift med en man.Som jag brukar säga när folk udrar om min bisexualitet...jag blir inte kär i ett kön (kille/tjej) jag blir kär i en person.Om jag anser att alla har rätten att bli älskad och älska vem dom vll.....Dorian Ertymexx skrev 2007-10-27 16:55:12 följande:
    Japp, håller med dig. Är själv straight men känner många bin.

Man får helt enkelt bestämma sig för om äktenskapet är en juridisk och social konstruktion eller en religiös dogm. I det senare fallet får man helt enkelt ta bort det, i det tidigare få det att omfamna alla. Går inte att försvara enbart heteroäktenskap utan att leka bokstavstrogen dogmatiker.
  • Dorian Ertymexx
    carita1974 skrev 2007-10-27 17:22:12 följande:
    Kloka ord!Håller med!KramDorian Ertymexx skrev 2007-10-27 17:11:19 följande:
    Kram kram. :D
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?