Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-10-22 19:53:00 följande:

minoriteten er jo no du kan drøme om..
    Jag behöver inte drömma om någonting. Statistiken talar sitt tydliga språk. Jag vet inte hur saker är i Norge, men här i Sverige är stödet för samkönade äktenskap väl förankrat, och sakta men stadigt växande. Men det är klart, statistik kan ha fel. Jag tar inget för givet.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-22 20:08:08 följande:

...Men det är som att säga, att "Jag betalar kyrkoskatt, och därför KRÄVER jag att Biskopen ska viga mig vid en groda inne i Domkyrkan". Det funkar liksom inte så. Man kan inte KÖPA sig förbi moraliska och etiska normer - inte i Sverige, i alla fall...
    Johodå. Rika får gifta sig, fast Jesus inte ville ha med dem att göra. Och man säljer böcker och vykort i kyrkor, fast Jesus kastade ut månglarna ur templet.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-22 20:24:45 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 20:11:40 följande:
    Nja, nu blandar vi äpplen med päron, va. "Felet" hos de rika var ju inte att de gifte sig, utan att de var så snåla och egoistiska. Och vinsten av det som säljs i kyrkorummet går ju till kyrkans egen verksamhet inklusive välgörande ändamål.
    Exakt. De var syndare. Så om syndare inte ska få gifta sig, varför gör man undantag för rika men inte för homosexuella? Jesus uttalade sig mycket mer och mycket starkare mot rikedom och rika än mot homosexuella, som mer var Paulus "pet project".
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-22 20:24:45 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 20:11:40 följande:
    Nja, nu blandar vi äpplen med päron, va. "Felet" hos de rika var ju inte att de gifte sig, utan att de var så snåla och egoistiska. Och vinsten av det som säljs i kyrkorummet går ju till kyrkans egen verksamhet inklusive välgörande ändamål.
    Det gjorde månglarnas inkomster också, de betalade ju till templet för att få sälja där. Jag tror inte Jesus skulle bli gladare av det. Inte ett minsta lilla dugg.
  • Dorian Ertymexx

Mikkel räv skrev 2007-10-22 21:45:41 följande:

3 - Paulus förordar att man helst inte skall ha några sexuella förhållanden eftersom Jesus ändå snart skall komma tillbaka. Är man så kåt att man inte kan hålla på sig är det bättre att gifta sig än att ligga med vem som helst. Men helst borde alla leva ogifta. Så skall vi gå helt efter Paulsu linje, skulle det inte "bli många barn gjorda".Dessutom förordar Paulus andra saker som vi inte tror är bindande för kristna idag, som slaveri och dödstraff, förbud för kvinnor att tala offentligt och ha kort hår m.m. Så varför skulle hans åsikter om sex vara avgörande för vår frälsning?DÄRFÖR säger jag att två människor som vill ha Guds välsignelse över sitt livslånga förhållande skall få det. Amen.
    Tack. Jag har upprepat det där tjoget gånger utan vidare respons.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-22 22:04:51 följande:

de har lyckats fortsätta att styra sin skuta rakt, hur vindarna än har blåst fram-och-tillbaka, fram-och-tillbaka, i samhället utanför.
    * Korstågen

* Inkvisitionen

* Accepterandet av kolonialism

* Accepterandet av slaveri och slavhandel

* En stark dogm om kvinnans underlägsenhet

* En stark dogm om att kungar var av gud valda = stöd för förtryck av bönder och andra fattiga

* Stöd till nazism och fascism (bland annat via Opus Dei)

* Idag jobbar Ratzinger och Opus Dei för att stärka kyrkans roll i EU, och återinföra "gamla värden", som tex stöds av den italienska politiker som menade att man skulle vara snäll mot bögar och ge dem eutanasi.

* Det motarbetar fri abort och andra preventivmedel trots befolkningsexplosion och växande problem

Du har alldeles rätt, de fortsätter att styra sin skuta åt samma håll som alltid.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-23 00:03:10 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 22:12:30 följande:
    Nu _gör_ du dig dum, tror jag. I fråga om de rika, så var det ju inte själva äktenskapet som VAR synden. Till skillnad från de homosexuella, där en vigsel skulle sanktionera just själva synden. (Men det här tror jag att du förstår egentligen.)
    Det är skit samma - du sa själv att gud inte ville ha syndare som fortsätter synda vigda i sitt hus. DINA ORD!

Så varför är det OK för rika, som enligt Jesus är syndare, att gifta sig utan att ge bort alla sina pengar (för att så sluta synda), men inte OK för homosexuella som kanske väljer att leva i total sexuell abstinens?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-23 00:03:52 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 22:14:26 följande:
    ...Och jag är fullt säker på, att Jesus ser med blida ögon på våra ljus och vykort...
    Ja, det var därför han kastade ut månglarna ur templet, de hade fula vykort och ljus av dålig kvalitet?!?

Eller var det för att MAN INTE SKA IDKA HANDEL I GUDS HUS OAVSETT ANLEDNING.

Jisses, måste jag LÄRA dig bibeln?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-23 00:10:03 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 22:22:15 följande:
    Ja, men FATTA då, att Paulus brev gällde de allra första kristna. Det var nytt och spirande, och alla händer, hjärtan och hjärnor behövdes i kampen för att sprida kristendomen - mitt ibland de mäktiga fienderna. De kristna levde ju till och med BOKSTAVLIGT talat under jorden (i katakomberna) ett tag. Det var inte LÄGE för parbildning, svartsjuka, kärlek, sex och barnavård..! Tvärtom, så var det viktigt att församlingen hölls ihop av en kärlek som omfattade alla i församlingen lika mycket.Självklart menade inte Paulus, att mänskligheten skulle dö ut för att inga människor mer skulle gifta sig och få barn..! (Han var ju liksom inte DUM - han var oerhört begåvad på många områden.)
    Paulus trodde att världens ände var nära. Och skrev uttryckligen att man inte ska ha sex. Alls. Ever.

Men om man var svag skulle man gifta sig för att ha sex; det var dock en mindre dålig lösning, inte en bra lösning.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-23 12:45:21 följande:

Mikkel räv: och hur ser du på att hela den stora Katolska Kyrkan, den Grekisk-Ortodoxa kyrkan, samtliga frikyrkor (i alla fall i Sverige), den anglikanska kyrkan, samt de protestantiska/lutherska kyrkorna praktiskt taget överallt i världen, ser annorlunda på frågan om homosexualitet är en synd eller inte..?
    Jag kan inte svara för Mikkel, men jag ser det på samma sätt som jag ser extrema muslimers syn på homosexualitet. Barbariskt, föråldrat och fobiskt.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?