Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-10-10 14:23:45 följande:

Med det mente eg ik at eg tro på spøkelse, men mente at det finst en åndeverden.. Har selv bekjendt som absolutt ik er kristne, men har opplevd "noe". Dette er noe som går i gjen!! Difor nevnte eg desse programer som ex.
    Tja, det går igen att folk blir bortrövade av aliens också. Och förr i tiden såg folk tomtar och troll. Och innan det häxor och vampyrer. Folk har alltid "sett" saker som de tagit för verkliga, fast det kan ha varit något helt annat eller rent av en mycket realistisk halvdröm.

Det kanske finns en andevärld, men om så så tycker jag att spöken och andar verkar genomgående korkade.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-10 20:11:55 följande:

Det funkar ju inte så, eftersom det har blivit PK att jamsa med. Därför vågar ingen driva frågan att inte tillåta det ena och det andra (äktenskap, adoptioner...) för homosarna, samtidigt som majoriteten av folket egentligen sitter och önskar att någon skulle göra det...Det är samma sak som med massinvandringen. Folk i stugorna vill inte ha den; de flesta politiker vill antagligen inte ha den heller. Men ingen vågar ta upp frågan, och under tiden fortsätter det...
    Ingen? Räknas inte Åke Green, Paulo Roberto et al?
  • Dorian Ertymexx
    mindless skrev 2007-10-10 22:19:33 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-10 22:08:28 följande:
    Jodå, visst kan jag förstå det. Ditt förakt för homosexualitet är dock enbart ett uttryck för respektlöshet. Att folk väljer att leva med någon av samma kön skadar inte dig på det minsta sätt. Att de får gifta sig och i övrigt har samma rätt som andra människor är inget som hindrar dig i ditt sätt att leva.Ändå ska du lägga dig i, ivrig att begränsa andras människor frihet, ständigt redo att kämpa för inskränktheten oavsett vilket lidande det leder till. Varför? Jo, för att du är repsektlös! För att du inte tolererar att andra tycker annorlunda än du. Medmänsklighet? Tjena!!
    Är böjd att hålla med. Så länge det handlar om vuxna, medvetna individer så ska man väl få göra som man behagar? En gris, ett barn, en kotte är inte vuxen eller medveten (i alla fall inte till samma nivå som förväntas av en myndig person), och ergo kan man aldrig gifta sig med dessa. Men vuxna individer ska väl själv kunna välja om de vill gifta sig samkönat eller inte, monogamt eller inte, efter vad de tycker passar dem. Sedan måste inte alla gilla det, men alla gillar inte ens äktenskapet som det ser ut idag heller, och det får finnas ändå.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-10-11 16:46:19 följande:

Synest du har ganske rett i det du sier, men hur mener du dei vikrer korkade?
    Enkelt. Jag menar att om de verkligen vill visa saker och säga oss saker så går de verkligen genom väldigt konstiga omvägar. Jag skulle aldrig i mitt oliv prata med en charlatan om jag kunde tala med de levande. Eller husera i dammiga gamla hus.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-11 18:07:20 följande:

Men då säger jag IGEN: varför dra gränsen just vid homosexuella??? Varför måste vi inte i lika hög grad respektera människor som vill leva som man-och-hustru med grisar..? Varför ska vi inte ge DOM frihet, möjlighet att leva ett gott liv och så vidare..? Frågan om gränsdragningen är inte så självklar som du vill påskina..! I de allra flesta av jordens länder, så drar man gränsen FÖRE homosexualitet (även mellan vuxna). D.v.s. det tillåts inte. Homosexuella i Sverige har ändå väldigt mycket frihet jämfört med i andra länder. De FÅR leva ihop, de straffas inte o.s.v.. De får till och med ingå partnerskap! Och DÄR tycker jag att det kan stanna. Mer än så får gränserna inte flyttas, för då blir det skadligt för den allmänna anständighets- och moralkänslan hos befolkningen i allmänhet.
    Därför att homosexuella är två vuxna, medvetna människor med uttalad vilja. En gris har inte den möjligheten, och kan alltså inte tillfrågas. Ganska enkel logik va... Och jag tror jag skrivit det tidigare också.

Och det är här bristen på respekt visar sig: Ja, homosexuella har rätt mycket rättigheter jämfört med andra länder. Betyder det att det räcker? Ska straighta automatiskt ha mer rättigheter? Ska man då i samma anda sluta kämpa för kvinnors rättigheter, eller barns? De har ju fler rättigheter än i de flesta länder också... Så visst, en del barn far illa, kvinnor får mindre lön och har sämre chans att få inflytande, men hey, vad gör det, det är bättre än i Iran och Sudan, eller hur?

ALLA människor ska ha lika rättigheter och skyldigheter. Oavsett läggning, kön, ålder (med viss begränsning för att omyndiga inte kan ta för sig av alla rättigheter och inte kan uppfylla vissa skyldigheter), ursprung eller någon annan egenhet. Det inkluderar (duh!) homosexuella.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-11 18:08:05 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-10 23:02:19 följande:
    De är inte representanter för ett riksdagsparti.
    Sist jag hörde var Paulo Roberto med i Socialdemokraterna. Och många i Kådis är klart på hans linje, även om de sällan uttalar sig öppet, för risken att sänka partiets popularitet.
  • Dorian Ertymexx

"Och DÄR tycker jag att det kan stanna. Mer än så får gränserna inte flyttas, för då blir det skadligt för den allmänna anständighets- och moralkänslan hos befolkningen i allmänhet."

Missade att svara på den biten.

Ahem.

Alltså.

VILKEN moralkänsla? Vi lever i ett högersamhälle där flera, även här på Fl, tycker att det är helt OK att folk svälter på gatorna för att sänka deras skatter med någon krona. Moralen, etiken, är ganska död, och det har inte det minsta att göra med homosexuellas rättigheter - det har enkom att göra med att girighet, negativ egoism och skit i andra-anda får regera fritt.

Vad gäller sexualmoral - oh please! För hundra år sedan hade både du och jag ansetts vara vidriga libertiner som skickats till psykvården för att vi ens TÄNKT på premaritalt sex. Så den biten struntar jag fullkomligt i. Ingen, vare sig du, jag, Carola, rabiate farbror Åke Green eller någon annan skadas av att homosexuella får gifta sig. Om någon känner sig skadad är skadan inbillning eller en törn mot egot, inget annat.

• Dorian Ertymexx

www.qx.se/nyheter/artikel.php

Men för i helvete...

Med gubbfans logik - måste jag sitta och lyssna på mångtusenårigt dravel utan att få stoppa ett genmanipulerat äpple i käften på dem så de håller tyst?

En del kristna har verkligen svårt att fatta att medeltiden sedan lääääänge är över.

• Dorian Ertymexx
    bbpop skrev 2007-10-11 19:17:10 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-11 19:09:01 följande:
    Och framför allt: Ska vi heterosar sitta här och definiera vad som är rätt och fel och bestämma vad homosexuella får och inte får göra?
    Mmm. Jag bestämmer hellre vad kristna får och inte får göra. *ler brett*
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-10-12 15:59:55 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-11 18:07:20 följande:
    Har inte Dorian redan skrivit om det? Flera gånger, tillochmed?
    Jo. Men mitt svar är antingen osynligt eller obekvämt. Det ignoreras i alla fall.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?