Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

trollbottom skrev 2007-10-02 07:33:27 följande:
    Sani skrev 2007-10-01 23:28:31 följande:
    Hehe, jo FS tycker att vi andra har fel. FS är lite av Gud själv. Ett flertal gånger i tråden har FS påstått att kristna som tolkar annorlunda är sämre kristna och att FS äger sanningen till tron. Problemet är egentligen inte att vi tolkar bibeln olika. Problemet är respekten. Som i många andra fall där kyrkan blivit splittrad och det finns en ja och nej-sida så står nejsidan och bankar med bibeln i huvudet på folk. Medan ja säger att okej, du får tro så men du måste respektera att andra inte tror så. Att vi är olika och att ingen äger sanningen. Ingen kan säga vad som är rätt eller fel. För ingen av oss är Gud. Ändå fortsätter nejsidan och därmed blir splittringen mycket större än vad den skulle behöva vara.
    Det ingår i begreppet fanatism. Fundisar och bokstavstroende är genomgående mer glada på att tvinga på andra att De Minsann Har Rätt. De kan liksom inte föreställa sig att de har missförstått något, övertolkat, undertolkat, missat eller helt enkelt lagt sin egen personliga syn på bibeln och tolkar genom detta. De tror att de är objektiva och rena. Vilket det förstås inte är.

Det är litet kul... Jag läste just i bibeln att djävulen kommer att framstå som Jesus i folks visioner och lura dem. Står dock ingenting om att JESUS ska komma till folk i visioner!

Vad säger de om alla som "mött Jesus" och blivit fundisar, tro...
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-10-02 08:04:29 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-02 07:40:24 följande:
    Ah, det är dom som är djävulens barn, inte jag *tjoho*
    Well, yes. Om man ska vara litet elak. De tillåter en massa syndare i kyrkan - en byggnad som Jesus aldrig menade skulle finnas ens, de viger folk trots att Jesus och Paulus var emot vigslar, de säljer saker och kräver kollekt fast Jesus hivade ut månglarna från templet, de dömer och anklagar folk för synd fast Jesus var tydlig med att man inte ska döma andra, och de rör sig i den världsliga världen med pengar och fina kläder fast Jesus uttalat sig emot rikedom.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-10-02 08:41:42 följande:
    DorianTja, jag hör ju iof till en kyrka. Men jag tror inte så många som inte tror gifter sig i den. Det är ju ändå en frikyrka. Själv har jag knappast pengar att hurra för även om jag anses rik om man jämför med många fattiga runt om i världen. Dömer andra gör jag också men jag försöker låta bli och se bortom det. Jag ger alltid människor en chans eller två. Tyvärr har jag mycket fördomar mot just fundisar och tyvärr har inte mina fördomar där minskat. De blir bara bekräftade hela tiden. Jag har mött en fundis som jag kunde faktiskt umgås med. Men det var efter vi hade plockat bort vissa ämnen som vi aldrig pratade om. För då gick det inte.
    Mmm. Att fela är mänskligt. :)
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-10-02 17:25:42 följande:

Hva andre kristne som du kjenner tro eller inte kan eg ik uttale meg om, dessuten, hva har personligt forhold til Gud i denne saken å gjøre? Vi snakker om at Gud skal tilpasse seg mennerskes livsstil, så kanskje du kan holde deg til emnet?Eg påstår inget!!Eg har heller ei sagt at Gud avivser noen, men han godtar ik alt vi gjør.Å forvente at Gud skal innrette seg etter samfunnet er det samme som at han skal forandre på sin natur, og det går ei..
    Jag tycker fortfarande det verkar vara en tämligen patetisk gud som inte kan förändra sig.

Vad kallar man en stark, intelligent, skärpt, lysande och alltigenom perfekt människa som inte kan förändra sig? Störd. Eller, i bästa fall, tråkig.

Kan man inte förändras är man inte en gud, utan en sorglig wannabe. Men det är min högst personliga åsikt, utan grund från något annat än min personliga syn på livet, universum och allting.

(Och återigen, gud HAR ändrat sig.)
  • Dorian Ertymexx
    mindless skrev 2007-10-02 21:33:07 följande:
    Nej, det är väl fortfarande så att homosexualitet är fel för att det är onaturligt, och onaturligt för att det är fel. Varför överge en så lysande förklaring?
    Cirkelresonemang. Yay.

Synd, jag skulle älska att få såga en förklaring om vad som är naturligt eller inte. Men de vet väl redan det, därav att svar dröjer. Länge.
  • Dorian Ertymexx
    bbpop skrev 2007-10-03 00:04:31 följande:
    mindless: Jo, den förklaringsmodellen ser ju onekligen snygg ut. Men av någon anledning känns det som om man liksom hoppat över nånting...
    Logik? Sans? Vett? Genomtänkta åsikter? Eftertanke? Djup? Reflektion/självreflektion? Insikt? Kunskap? Förståelse för hur världen fungerar?

Sorry, jag orkar inte skriva fler uppenbara saker som har hoppats över, det blir så långt då...
  • Dorian Ertymexx
    bbpop skrev 2007-10-05 12:21:31 följande:
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=7007...
    Det är som jag förutsade i en annan diskussion på en annan site, när queerfolk och fetischister vädrade morgonluft - det enda de kan vänta sig från en högerregering, speciellt en med Kådis som medaktör, är fortsatt förnekelse och heligt babbel om "kärnfamiljens värden".
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-10-05 21:33:52 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-01 18:14:13 följande:
    Att hålla Bibeln till den standarden (som Guds Rena Ord och ofelbar källa till sanning) är att Gudifiera boken. Det är avgudadyrkan.Om man ska tala bibliskt språk, då.
    Japp. Vilket jag också skrev ovan (långt ovan vid det här laget). Vi tänker rätt lika där.
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-10-05 21:38:13 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-02 23:59:09 följande:
    Jag bara eftertrycker lite: Visst förändrar, och ändrar, Gud sig. Genom hela den bibliska historien. Profeterna som säger sig förmedla Guds ord, säger "Men jag har sett mitt folks näd, och jag har ångrat min hårda dom" och liknande. Fast Gud kanske ljuger genom profeterna, enligt FS?Och hur var det nu med det naturliga?
    Japp. Och för att vara perfekt är gud ganska vek. Israel besegrade ju honom nästan i en brottningsmatch, men gud fuskade så han vann. Inte riktigt vad man väntar sig av en gud som ska kunna skapa stenar så tunga att inte han själv kan lyfta dem...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?