Inlägg från: markera |Visa alla inlägg
  • markera

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

gudrun skrev 2007-09-27 16:11:20 följande:
    Det var nog nån annan som var på besök hos dej.....
    Nänä...han är inneboende hemma hos oss
    Gay by nature-proud by choice.
  • markera

Jesus...var inte han extremt homosocial?

• markera
    Free Spirit skrev 2007-10-01 20:29:08 följande:
    Forklar deg!!
    Ja, han hängde väl mest med lärjungarna och andra män eller hur?
  • markera

Kanske lite on tpoic men i alla fall:

Pressmeddelande från RFSL förbundet: Oppositionen visar vägen i frågan om könsneutralt äktenskap

I samband med årets allmänna motionstid i riksdagen har socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet lämnat in en flerpartimotion rörande införandet av en könsneutral äktenskapsbalk. I den begär de att regeringen återkommer under våren med en proposition i ämnet. RFSL gläds åt initiativet.

Frågan kring en könsneutral äktenskapsbalk har aktualiserats i samband med att ensamutredaren Regner lämnade över sitt betänkande till regeringen i våras. Frågan är nu ute på remiss men flera aktörer är oroliga att frågan kommer att skjutas på framtiden av regeringen.

– Frågan är enormt viktig och denna motion bevisar att frågan om äktenskapet är större än partipolitik. Det handlar om mänskliga rättigheter, säger Sören Juvas, förbundsordförande RFSL, i en kommentar.

Enligt ensamutredarens förslag skulle frågan beslutas av riksdagen redan under hösten för att kunna träda i kraft redan den 1 januari 2008. Regeringen valde dock att dra på remissförfarandet och förlänga denna ända till den 15 januari 2008.

– Lägger regeringen frågan i en ytterligare längbänk efter remisstidens utgång kan det inte tolkas som någonting annat än ett bristande ledarskap inom regeringen, fortsätter Sören Juvas.

– Vi förväntar oss att oppositionens agerande kan tjäna som en sporre för regeringen att återta initiativet i frågan, avslutar Sören Juvas.

För ytterligare information, kontakta:
    RFSL:s pressekreterare, Thomas Laurell, tfn: 0736-60 32 64 eller e-post: [email protected]

Det går att prenumerera på RFSL:s pressutskick. Anmäl dig via: [email protected]

RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter, bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL verkar genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter.

• markera
    Gabriella S skrev 2007-10-10 19:44:05 följande:
    Det enda raka vore att ordna en folkomröstning. För det är en så principiellt viktig fråga, och folket i stugorna vill inte ha "könsneutral lagstiftning". Och ska det vara folkstyre i det här förbannade landet, så ska det vara det i den frågan också..!
    Ja varför inte, folkomröstningarnär ju trevligt. Lite kostsamma kanske och de politiker vi har är väl demokratiskt valda att fatta beslut men visst.
  • markera
    Gabriella S skrev 2007-10-10 20:11:55 följande:
    Det funkar ju inte så, eftersom det har blivit PK att jamsa med. Därför vågar ingen driva frågan att inte tillåta det ena och det andra (äktenskap, adoptioner...) för homosarna, samtidigt som majoriteten av folket egentligen sitter och önskar att någon skulle göra det...Det är samma sak som med massinvandringen. Folk i stugorna vill inte ha den; de flesta politiker vill antagligen inte ha den heller. Men ingen vågar ta upp frågan, och under tiden fortsätter det...
    Men, tror du inte att majoriteten du nämner har förstånd att rösta fram andra politiker då?
  • markera
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-19 06:57:31 följande:
    Hmm. Där ser man.Jag undrar om det kommer komma reaktioner från fundisarna i väst.
    Skulle inte vara så säker. Fundisar verkar snarare reagera på det som hände för ett par tusen år sen än vad som händer i nutiden.
  • markera
    Free Spirit skrev 2007-10-22 18:49:17 följande:
    Svenske kirken er da ik alle!!
    Hej och hå, om vi säger så här free spirit: Sverige är med i EU även om jag röstade nej. Förstår du? Majoritetsbeslut. Vanligt förekommande i demokratier.
    Norge är inte med i EU. Även om en kompis till mig röstade ja.  Majoritetsbeslut. Vanligt förekommande i demokratier.
  • markera

Mikkel räv: Så ateist jag är; Amen!

• markera
    Free Spirit skrev 2007-10-26 19:31:29 följande:
    Har vert i gjenom den debatten så mange ganger nu og orker ik en gang til..ik nu i allefall. Men tar et par ex fra GT og NT..finst flere, men dette holder får eg tro. Vil ik ha noen videre diskusjon om saken.3 Mos 18:22Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.1 Kor 6:9Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män,
    Ok, så flator funkar ok då?
  • markera
    Free Spirit skrev 2007-10-26 19:59:03 följande:
    Forlått!! Tar ik den debatten nu..skulle det stå.
    Om du inte vill ta debatten så, låt bli bara. Tänkte bara att det åskådliggjorde något ganska viktigt.
  • markera
    Free Spirit skrev 2007-10-28 15:54:40 följande:
    Jo klart Gud elsker alle!! Men som eg har sagt mange ganger før, han elsker og godtar ik alt vi gjør. Det er forskjell på handling og person.
    Av ren nyfikenhet free spirit: Vad är det du gör som gud inte älskar och godtar? Och feramförallt, hur får du veta det?
  • markera
    Dorian Ertymexx skrev 2007-10-28 19:45:46 följande:
    Åh, det kan jag svara på! Han dömmer andra, och på det kommer han själv bli dömd. Han kastar första stenen. Han ser stickan i sin nästes öga men inte bjälken i sitt eget. Tror det blir mycken smisk över de bitarna!Sedan följer han budets ord men inte budets anda, vilket jag också tror kommer göra den gamle snickaren litet enerverad, men det är mer vad jag tror. De tidigare sakerna VET jag, ety jag själv sett det i den här tråden.
    Tack Dorian för det tydliga och kunskapsberikande svaret!
  • markera
    Gabriella S skrev 2007-10-31 19:18:46 följande:
    ...Men i så fall måste det ju även gälla andra sexuella läggningar som är ovanliga, eller hur..? Om en man kommer och säger att han är kär i sin kossa, så måste prästen viga dem för annars "diskriminerar" han en ovanlig grupp..? Och JA, jag fattar att det finns skillnader mellan att vigas vid ett djur och en människa - även om människan är av samma kön som man själv. Det behöver du inte berätta för mig. Men det jag vill belysa, är att ditt argument inte håller.
    Kan vi inte ta den diskussionen när det är kossan som kommer och ber om att få gifta sig? Liknelsen är liksom mer relevant då.
  • markera
    Gabriella S skrev 2007-10-31 19:27:25 följande:
    Du måste ha en annan upplaga än GT än vad jag har, för sist jag kollade så fanns det inget budord med lydelsen "du ska icke svulla"... :)Men alltså, jag fattar inte hur många ggr jag ska behöva förklara det här innan det går in. Men igen då: Det finns ingen anledning för prästen att viga människor som begått vissa synder - t.ex. människor som stulit, eller människor som dräpt. Eftersom vigseln INTE HAR NÅGOT SAMBAND MED DEN SYND SOM DE HAR BEGÅTT. Fattar du nu??? Men om han skulle viga ett homosexuellt par, så skulle det vara samma sak som att han godkände och väldignade SJÄLVA DEN SYND SOM HOMOSEXUELLA GÖR SIG SKYLDIGA TILL. Alltså att ha sex med en person av samma kön. *orkar snart inte längre*Men visst, ibland tycker man att den enskilda prästen borde ta ett ordentligt samtal med ett heterosexuellt par som vill viga sig. Till exempel om de har varit gifta eller sambos med andra partners tidigare, och under tiden varit otrogna med varandra. Och så kommer de till prästen och vill ha Guds välsignelse och ett gulligt kyrkbröllop där hon ska leka jungfrubrud i vit klänning och krona, bara för att få uppmärksamhet. Jag tycker absolut att den ENSKILDE prästen ska få vägra viga paret i ett sådant fall. Men det är en annan diskussion.
    "icke svulla" bör väl kunna översättas till frosseri som ju är en synd eller hur?
  • markera
    Gabriella S skrev 2007-10-31 19:50:31 följande:
    Ja, eventuellt. (Men nu kommer du att få alla feta människor på dig, som menar att de lider av ett ämningsomsättningsfel..! :) )Men det är inte ett av budorden. Det är en av de sju dödssynderna. Och fortfarande: om prästen viger två fetton, så är det ju inte samma sak som att han sanktionerar att de går hem och fortsätter att äta sig feta, eller hur..? Vigseln har ingenting med frossandet att göra.
    Nä. Men vet du vad? Könsneutral äktenskapslagstiftning kommer att bli verklighet ganska snart.
    Jag gifte mig med min fru för drygt tio år sen och det finns inte ett skit varken du eller någon annan kan göra åt det.
  • markera
    Gabriella S skrev 2007-10-31 20:16:52 följande:
    Om du menar att du ingick partnerskap, så har du inte "gift dig".
    Som sagt, du kan hoppa upp och ner och skrika dig blå och vad du vill. Vi gifte oss, firade bröllop, vigdes och nu har vi fått barn-tillsammans. Sluta försök hindra utvecklingen, var en del av den. Sluta försök ta glädjen och lyckan från dina medmänniskor utan dela den istället. Min kärlek skadar inte-det gör ditt hat.
  • markera
    carita1974 skrev 2007-11-06 18:36:10 följande:
    Äntligen en mamma som inte tycker det spelar någon roll.A halleluja moment!!!!!KRAM
    Om mina barn är hetero är det ok. Bara for the record.
  • markera
    Free Spirit skrev 2007-11-07 05:48:47 följande:
    Sukk!! Dere vet ik forskjell på å ha i mot noe og ik personen. Det går faktisk ann å skille på sak og person, men kanskje det er noe dere ik har erfaring på og inte forstår?
    Och vad du aldrig förstår är att jag är lika homosexuell när jag går och handlar mat, pluggar,tänker, talar, sover och när jag är tillsammans med min fru och dotter. Det handlar inte bara om vad jag gör i sovrummet (eller någon annanstans..)
    Så, exakt vad är det med mig som du skiljer från handlingen?
  • markera
    Gabriella S skrev 2007-11-13 09:30:46 följande:
    Fast det intressanta är att så otroligt många bögar dog i AIDS under 80-talet. Även de "gulliga" paren, som var den tidens motsvarighet till Jonas & Marc. Det bevisar faktiskt att även dessa "gulliga" par måste ha haft en hel del sexuella kontakter före eller under förhållandet. Överhuvudtaget så är det KÄNT att homosexuella män intresserar sig mer för ren sex än för gulliga monogama förhållanden. Och även när de söker en fast partner, så skriver de preferenser som "välhängd" etc. i kontaktannonserna. (Kolla vilken tidning som helst!) Så skriver ju inte kvinnor och män som söker varandra!
    *fascineras över att heterosexuella kvinnor läser kontaktannonser för homosexuella män*
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?