Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

VulgusProfanum skrev 2007-11-11 10:18:11 följande:
    Det är ju just det jag vänder mig emot Det går inte att bara ta en vers och läsa den rätt upp och ned- och sedan acceptera det.För OM du väljer att ta just denna vers och göra på det sättet- vad gör du då med alla andra verser som finns i Bibeln?Jag antar att även du i dina tolkningar väljer vilka verser som är relevanta eller inte.För jag har väldigt svårt att tro att du följer Bibeln till punkt och pricka.Så varför är just denna din tolkning viktigare än andra?
    Men du..det står flere steder både i GT og NT som sier just det samme i den saken.
    Så hvordan i all verden kan en då omtolke noe som står klart og tydelig. Forstår inte.

Dessuten er eg ik ute etter å behage mennesker, men en må våge å være ærrlig å se hva skriften sier og ik følelser besteme hva en leser.
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-11 10:31:38 följande:
    Nej du behöver inte behaga någon!Du har rätt till din tolkning likväl som jag och många andra med mig har rätt till sin tolkning.Har du läst någon av de länkar jag postade. För de är intressanta och visar på olika sätt att tänka och olika sätt att tolka Bibeln.
    Dei har du komt med før..Sier som før.

Det står klart og tydligt..hvordan tolker du det som står skrevet om at dei som driver med slikt ik skal arve Guds rike.. ? Det er meget alvorligt!!!
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-11 10:37:13 följande:
    Det jag tycker är allvarligt är den inskränkthet som finns bland vissa kristna. Det är allvarligt!Det får långt gående effekter för andra människor och på samhället i stort och smått. Och det går verkligen emot budskapet att inte döma andra. Och ska jag vara ärlig så tror jag att OM det nu är så att det blir svårigheter att ärva Guds rike för mig och människor som tror som jag gör- så lär det också bli svårigheter och diverse "arvstvister" för de som springer runt och dömer sina medmänniskor.Som du vet- den utan skuld kastar första stenen
    Så du mener at om eg taler som Guds Ord så dømmer eg..vel det er ordet som dømmer.

Om du ik vil se alvoret i ordet men heller velger å følge din sympati så får du ta konsekvensene for det. Det er jo ditt valg!!
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-11 10:54:05 följande:
    Så gäller även dig Du får ta konsekvenserna av dina val här i livet så det är öht inget unikt i sig.Och det är bara att inse att du och jag tolkar ordet olika.
    Men eg har jo sagt til deg før at vi ser det forskjellig. Eg kan ik se at det er noen grunn til å tolke dei versene for det står rakt frem.
  • Free Spirit
    bbpop skrev 2007-11-11 13:19:37 följande:
    Free Spirit:Självklart gör även du en tolkning.
    Og hur vet du det? Det går ann å lest som det står uten å tolke og vir det til det en selv vil det skal være. Selv folk som er for homofili ser hva skriften seier
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-11-12 01:50:05 följande:
    Jag borde sova, men några ord till först då: 1. De kommer att sakna antingen en fadersgestalt eller en modersgestalt. Det finns dessutom risk att de kommer att sakna en normal förebild av det kön som föräldrarna tillhör, också, ifall t.ex. bögparet uppför sig fjolligt. Då får barnen i den familjen ingen normal förebild alls av något kön. Det här skadar deras utveckling, eftersom det är känt att både pojkar och flickor behöver relatera BÅDE till sin förälder av det egna könet OCH sin förälder av det andra könet, under viktiga perioder av utvecklingen. Kort sagt, så behöver man för en normal psykosexuell utveckling kunna identifiera sig med föräldern av det egna könet, och bli bekräftad av föräldern av det andra könet (typ att pappan visar att han uppskattar sin dotters utseende, när hon börjar bli kvinna). 2. De kommer att få en konstig syn på familjer, kärlek och sex3. De kommer att ses som avvikande i skolan och på alla andra ställen under sin uppväxt. De blir tacksamma offer för mobbning. Vissa kamrater kommer inte att få leka med dem för sina föräldrar. Senare kommer det att bli problem med att förklara för sin flickvän/pojkvän hur dennas blivande svärföräldrar är beskaffade...4. Om de har blivit till genom insemination, så saknar de halva sitt ursprung, och det är känt att detta ofta skapar identitetskriser. Man vet inte vem man är, man fantiserar om hur ens pappa kunde ha varit och får lätt en väldigt orealistisk bild (typ att han var en prins). Man känner inte till vilka sjukdomar man har att vänta, vilka anlag som finns i släkten, hur åldrandet troligen kommer att se ut...5. Just det att de har blivit till på ett så avvikande och kallt och kliniskt sätt, gör också att de lätt kan känna sig annorlunda - när till och med deras själva avelse var avvikande från andra människors. (Det här och punkt 4. gäller så klart även barn till heterosexuella som använt sig av insemination.)6. Eftersom barnet faktiskt bara är den ena förälderns, så lär vårdnadstvisterna bli mer komplicerade än efter en vanlig skilsmässa. Eftersom den som faktiskt har fött barnet självklart kommmer att hävda att det är hon som är den riktiga mamman, och därför har rätt till barnet. Och det skulle ju också vara rätt absurt, om det skulle vara den andra, som inte alls är släkt med barnet, som skulle få vårdnaden. Och vidare: den som inte är bioförälder kanske inte är så jätteintresserad av att betala underhåll i arton-tjugu år, till någon som h*n inte ens är släkt med... Det är som bekant inte lika gulligt längre efter en skilsmässa, som när man bestämmer sig för att leka mamma-pappa-barn (eller mamma-mamma-barn, i det här fallet...) Använder man i stället en fyrpartslösning, så lär vårdnadstvisterna bli ännu "intressantare"... (vill inte ens tänka på det). Och antalet styvmödrar och styvfäder ökar exponentiellt...7. Och det värsta med allt det här tycker jag är att barnen inte har någon möjlighet att VÄLJA om de vill ingå i en subgrupp i samhället överhuvudtaget. Det är de vuxna som väljer ÅT dem. Lite som när folk släpar med sig sina barn i politiska demonstrationer - men tio gånger värre, eftersom uppväxten i en queerfamilj påverkar HELA livet och inte bara det politiska engagemanget...
    Kan ik annet en gi en stående applaus over god innsikt !!!!
    Du får frem det andre ik har ord for å få uttrykt, men så gjerne vil. Takk Gabriella.
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-12 09:28:22 följande:
    God insikt?Det är ju punkter som är baserade på allt annat än en god insikt. Det handlar om fördomar.
    Hvilken fordomer?
  • Free Spirit
    emcjoh skrev 2007-11-12 11:31:10 följande:
    Skönt att det finns NÅGRA här som är klarsynta, Gabriella S, Free spirit o. jag själv antagligen.Barn som inte kommer till på "vanligt sätt" i en "vanlig" familj har det svårare på MÅNGA sätt!Hur vet jag det?Jo, är själv utlandsadopterad o. har därför EGNA erfarenheter.Skall man sedan späda på med: homosexuella föräldrar, insemination - där man inte kan få söka upp donatorn o. identitetskriser.Stackars barn, bdet verkar ju bara vara så att de vuxna tänker på sig själva o. inte på barnens bästa som det BORDE vara.Bara ngra tankar i all hast, men egoistiska vuxna behöver inte få barn. Vissa förhållanden blir det inte barn i, oavsett homo- el. heterosexualitet det är ju bara att acceptera som Guds vilja.
    Bra skrevet!! Holder med!!
  • Free Spirit
    Pinja skrev 2007-11-12 11:39:07 följande:
    Och om en människa föds homosexuell så är det Guds vilja.
    NEI!!!!!!!

Om et menneske blir født som pedofil er det fremdeles Guds vilje?? Hallo???
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?