Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

bbpop skrev 2007-11-02 20:21:48 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-02 16:53:12 följande:
    Ok. Så "en riktig man" = "inte bög"? Men du skrev ju tidigare att även barn som växte upp med heteroföräldrar där pappan var "svag" och inte tillräckligt manlig kunde sakna en "manlig förebild". Hur definierar du en "riktig man"? Hur måste vi straighta pappor vara för att vara goda manliga förebilder för våra barn? Måste jag slänga ut mina ljusrosa gympaskor sluta baka bullar och spela indisk banjo och börja mecka med bilar och spela fotboll? Är det ok att jag gillar att läsa romaner så länge jag bara läser typ Jan Guilluo och Stephen King och håller mig borta från Sara Stridsberg och Marianne Fredriksson?
    ...Om det där är allt du läser, så är du ingen bra intellektuell förebild i vilket fall som helst..! :)
  • Gabriella S
    Amazina skrev 2007-11-02 20:24:10 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-02 20:19:19 följande:
    Ja, samtidigt som det finns väldigt få professorer i fängelsen och fängelsekunder med semesterlägenhet på Manhattan. Likväl som en skilsmässa inte automatiskt innebär att barnen hamnar i finkan. Du kan inte gämföra äpplen med päron. Det är inte tvunget så att de inte hade hamnat i fängelse om föräldrarna inte hade skilt sig. Eventuellt kan sådana saker bero på instabil barndom över huvud taget.
    Det går ju att visa statistiskt. Och även om man skiljer sig, så kan ju pappan fortsätta att finnas med som en manlig förebild, eller hur! Det är få frånskilda pappor som försvinner - och då menar jag just där föräldrarna har varit gifta eller sambos före skilsmässan.

När det gäller sönerna till ensamma mammor som blir fängelsekunder, så tror jag att det är TVÅ faktorer som spelar in. Dels det jag skrev förut, att de saknar än vettig manlig förebild. Men även, att många av de ensamma mammor, som har fått barn i så instabila relationer att de inte har någon kontakt med pappan under barnens uppväxt, i sig inte är lämpliga att fostra barn. Just för att de inte har någon ordning på sitt liv.

Utan det blir ett kaos av nya styvpappor som försvinner igen, halvsyskon och styvsyskon hit och dit, socialbidragsberoende, inga fasta rutiner i hemmet, ingen koll på om barnen går till skolan eller gör sina läxor, alkoholism, rökning, droger - först hos mamman, och sedan hos barnen också... Flickor som växer upp i denna miljö, blir ju ofta små slampor själva tidigt.
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-11-02 20:39:38 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-02 20:35:39 följande:
    Ok. Så du har alltså ingen bra definition på vad en riktig man ska vara bortsett från 'inte bög'. Då vet vi.
    Nej. Det intellektuella är oberoende av kön.
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-11-02 20:39:38 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-02 20:35:39 följande:
    Ok. Så du har alltså ingen bra definition på vad en riktig man ska vara bortsett från 'inte bög'. Då vet vi.
    Jag vet i alla fall när jag har med en riktig man att göra - även om en definition är svår att formulera i ord. Men så här kanske:

Rudyard Kipling

If

If you can keep your head when all about you
    Are losing theirs and blaming it on you;
    If you can trust yourself when all men doubt you,
    But make allowance for their doubting too;
    If you can wait and not be tired by waiting,
    Or, being lied about, don't deal in lies,
    Or, being hated, don't give way to hating,
    And yet don't look too good, nor talk too wise;

If you can dream - and not make dreams your master;
    If you can think - and not make thoughts your aim;
    If you can meet with triumph and disaster
    And treat those two imposters just the same;
    If you can bear to hear the truth you've spoken
    Twisted by knaves to make a trap for fools,
    Or watch the things you gave your life to broken,
    And stoop and build 'em up with wornout tools;

If you can make one heap of all your winnings
    And risk it on one turn of pitch-and-toss,
    And lose, and start again at your beginnings
    And never breath a word about your loss;
    If you can force your heart and nerve and sinew
    To serve your turn long after they are gone,
    And so hold on when there is nothing in you
    Except the Will which says to them: "Hold on";

If you can talk with crowds and keep your virtue,
    Or walk with kings - nor lose the common touch;
    If neither foes nor loving friends can hurt you;
    If all men count with you, but none too much;
    If you can fill the unforgiving minute
    With sixty seconds' worth of distance run -
    Yours is the Earth and everything that's in it,
    And - which is more - you'll be a Man my son!
  • Gabriella S
    Amazina skrev 2007-11-02 20:48:36 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-02 20:41:35 följande:
    MÅSTE bara kommentera. Sedan sticker jag från denna tråden! Detta låter ju inte klokt! Har läst ditt inlägg flera gånger för att konstatera att NEJ- det är verkligen inget skämt! Du är ju själv skild. Blir dina barn i så fall också små slampor? Eller är dina barn kanske undantag?? Kommer de inte hamna i fängelse (som du skrev om tidigare) heller då eller? Och hur kan du kalla barn för slampor! Hur kan du kalla skilda ensamstående för socialbidragsberoende? Kom ut ur ditt tunnelseende och välkommen till verkligheten!Få människor på detta dorum har gjort mig så uppretad som du! Men det är faktiskt rätt skönt att vara arg!
    Men jag sa ju, att det är skillnad på att ha levt i ett förhållande som gift eller sambo, och sedan skilja sig och ha gemensam vårdnad och ett bra samarbete om barnen - och att ha avlat barnet i en så tillfällig förbindelse att pappan inte är intresserad av att vara pappa. Många av dessa kvinnor vet inte ens vem pappan är...
  • Gabriella S
    stellina skrev 2007-11-02 20:59:16 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-02 20:51:56 följande:
    Och många pappor vet inte hur många barn de har-och bryr sig inte.
    Det är lika sorgligt som det är sant, ja.
  • Gabriella S

...Fast låt mig gissa, att du inte uppskattar kvinnor vars huvudmeriter är att kunna laga bilar och borra i betong..? =)

bbpop skrev 2007-11-02 23:14:42 följande:
    Precis. Det är lite det jag lite trevande har försökt komma fram till. Jag tror att många blandar ihop sina egna preferenser med det allmängiltiga. I många diskussioner kring könsroller har jag sett mer eller mindre tvärsäkra påståenden om hur en 'riktig man' eller en 'riktig kvinna' bör vara. Oftast baserat på vad man själv tänder på. Typ "min man kan laga bilar och borra i betong. Det kan alla riktiga män". Jag kan naturligtvis ha åsikter om vad jag själv uppskattar hos en kvinna, men jag inbillar mig inte att det är samma egenskaper som uppskattas av alla andra män.
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-11-03 00:00:49 följande:

Det skulle vara väldigt praktiskt med en fru som kunde laga bilar och borra i betong eftersom jag själv är urkass på det...
    ...varför är jag inte förvånad..? =)
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-03 08:45:22 följande:
    Äe du skapt heterosexuell, eller är det något du har valt? Den som är homosexuell är det lika naturligt som du är heterosexuell.Och som svaar på din fråga vad man ska göra med de som är skapta som de på din lista, så är svaret att inte tex. masochister eller blottare är skapta så, utan det är något som hänt i deras sexuella utveckling som gjort att det blivit så. Och allt är ok så länge det inte skadar någon annan. Om en masochist gillar att bli smiskad av sin partner är det inte upp till mig eller någon annan att förbjuda det, det skadar ju ingen och är därför inte ett problem. Blottare begår ju sexuella övergrepp mot andra, så därför är det inte acceptabelt. Nekrofiler skändar lik, lik kan inte gå med på att ha sex med dem, och man får bara ha sex med de som ger sitt medgivande, annars är det skadligt. Orkar inte gå igenom din lista mer förtillfället, men du kanske har fattat poängen?Att två vuxna människor som vill ha sex med varandra ska få ha det om det inte skadar någon. Därför finns det ingen anledning att homosexuella inte ska få leva i ett sexuellt förhållande. Vi har fortfarande inte sett ett enda argument till VARFÖR de inte skulle få det, eller någon förklaring till hur ni tror att det skulle påverka samhället negativt, eller varför det är omoraliskt, eller VEM som är offret, så...Free Spirit skrev 2007-11-03 08:14:38 följande:
    Jo, jag tror att vi alla har fattat skillnaden mellan det som skadar andra och det som inte gör det. Men det betyder inte att allt som inte skadar någon annan är normalt.

Om du hoppar omkring på ett ben i köpcentrat och gal som en tupp, så skadar du förmodligen ingen. Men det är likfullt inte normalt. Och Kyrkan har ingen skyldighet att inrätta en särskild ceremoni som välsignar folk som vill hoppa omkring och gala som tuppar heller.

Fattar inte att "ni" inte kan fatta DEN skillnaden?

Förresten är det där "homosexuella skadar ingen" en sanning med modifikation, för jag VET många fall där vuxna homosexuella - av båda könen - har utnyttjat sin ställning som t.ex. lärare till att förföra ungdomar till homosexuellt sex. Ungdomar som aldrig skulle ha kommit på tanken annars, men som tydde sig till den här läraren eller tränaren för att dom var ensamma och de egna föräldrarna inte brydde sig... Så nog sjutton kan de skada, om alla tabuföreställningar och regler kring vad som är rätt och fel släpper!
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-03 08:55:17 följande:
    En fet ful, gammal man är kanske inte den sortens människa jg tänder på, men det har väl ingenting med vem som är en riktig man att göra, eller? Är du en riktig man i det avseendet?Och jag vet inte riktigt varför ni tror att ni ska få bestämma vem som är en riktig man och inte, som om det vore något allmängiltigt? Det kan hända att en man som byter blöjor på sitt barn inte anses vara en manlig man i många kulturer, men man kan inte säga att han inte är en riktig man, det faktum att han lyckats avla ett barn är bevis på att man är en man. Om ni inte vet vad man och kvinna är, föreslår jag att ni läser på lite naturkunskap!
    Nä. För fortplantningsfunktionen är bara det allra basalaste som definierar könet. Sedan finns det mycket mer: sekundära könskaraktärer, bland annat. Samt många personlighetsdrag.

Det ser man ju även på däggdjuren - och ni som inte tror på någon Skapare alls, utan räknar oss som däggdjur bland andra däggdjur, borde väl känna stor gemenskap med dem! Det är hannarna som slåss; det är honorna som tar hand om ungarna. Det går liksom inte att rucka på!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?