Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Moxie skrev 2007-09-09 22:37:39 följande:
    The Immaculate Conception is, according to Roman Catholic dogma, the conception of Mary, the mother of Jesus without any stain of original sin, in her mother's womb: the dogma thus says that, from the first moment of her existence, she was preserved by God from the lack of sanctifying grace that afflicts mankind, and that she was instead filled with divine grace. It is further believed that she lived a life completely free from sin. Her immaculate conception in the womb of her mother, by sexual intercourse, should not be confused with the doctrine of the virginal conception of her son Jesus....säger wikipedia. Jesu tillblivelse är "inkarnationen" eller "Bebådelsen". "Den obefläckade avelsen" är katolsk doktrin om Maria tillblivelse.
    Där ser man! I så fall måste det blandas ihop överallt!
  • Gabriella S
    Bergelmer skrev 2007-09-09 22:40:33 följande:
    de starkaste och de mest anpassade överlever.Fast nuförtiden tror jag våra gener degenerariseras. (+stavning o sånt)
    Ja - jag är tyvärr helt övertygad om att det är så. Särskilt när det gäller intelligensen...
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-09 22:43:51 följande:
    De mest anpassade överlever. Punkt. Har ingenting med styrka att göra. I dagens samhälle fortplantar sig (bättre ord än "överlever") de som är bäst anpassade till dagens samhälle, vilket innebär mindre fokus på fysisk styrka och mer på mentala egenskaper.
    Nja, dom som får flest barn idag är väl snarare dom som går på Soc.. Det otäcka är bara, att den dagen som det inte finns något Soc. längre - i krigstid, till exempel, eller efter en naturkatastrof av något slag - så är det många människor som inte har en chans...
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-09-09 22:46:05 följande:
    Nej det är inte lika över hela jorden. Otroligt! i vissa kulturer/länder är det vackert med stor rumpa, i andra inte för att ge dig ett exempel på att du är ute och cyklar. Medfött är det ju knappast. En liten pojke eller flicka kan finna sin mamma vackrast på jorden, om hon så är riktigt frånstötande. Detta brukar dock ändras då barnet "lärt" sig av sin omgivning vad som är vackert och inte.
    Ja, sin mammas ansikte föredrar alla spädbarn. Men om man visar dom bilder på främmande kvinnoansikten, så betraktar dom längre och med mer intresse de traditionellt vackra ansiktena. Det ÄR faktiskt så!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 22:53:00 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 22:38:26 följande:
    Fel ängel.
    Alltså, jag VET vilken ängel du är uppkallad efter. Jag menade bara att det finns en ärkeängel som inte har fått ge sitt namn till barn, som de andra tre!
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-09 22:58:26 följande:
    Eh.. nje varför skulle jag tänka?Det finns EN anledning till att jag inte skulle ta med mina barn... Och anledningen är alkohol. Jag vill dricka under festivalerna, och DET ska inte mina ungar vara med på.Gabriella S skrev 2007-09-09 22:15:11 följande:
    Det var ju för väl det i alla fall.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 23:04:37 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 22:59:50 följande:
    Och det kommer från en människa som nyss citerade Paulus "kvinnan ska tiga i församlingen."Enda skillnaden är att de med koppel njuter av detta samspel, medan fundiskristna mest ska lida, verkar det som. ENDA skillnaden.Och du, det är aldrig övergrepp om det är två medgivande vuxna med i leken. Bara så du vet för framtida referens.
    Fast "medgivande" är ett väldigt luddigt begrepp. Jag är övertygad om att en människa med normal självkänsla inte skulle låta sig domineras på det sättet. Och att en fullt normal människa inte skulle vilja dominera någon annan heller.

Det där med "kvinnan tige i församlingen" handlade just om församlingen. Kvinnliga präster, alltså. Ingen annanstans! :)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 23:12:27 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 23:10:44 följande:
    Då tror du fel. Tvärtom blir vi smartare. Dumma människor kommer inte lika långt som smarta, och då intelligens ofta är en del av uppvaktningen på senare tid, så kommer inte dumma så långt.Klart, undantag finns, men att vi rent generellt skulle bli dummare tror jag inte på.
    Jo, för nästan dom enda som har möjlighet att skaffa fler än två barn idag, är dom som lever på någon form av bidrag. SAMT hemmafrufamiljer där maken har en hög inkomst (och dom är naturligvis inte dumma, men de är inte så många idag eftersom det inte uppmuntras av samhället).

Det funkar inte att ha fler än två barn, om man har en arbetsgivare som blir sur varje gång man meddelar att det är dags för en ny mammaledighet snart... Och kvinnor som har karriärambitioner, kan definitivt inte ta paus fler gånger än HÖGST två. Många karriärkvinnor skaffar inga barn alls idag.

Och de intelligenta männen är gifta med intelligenta kvinnor nästan alltid. Så deras gener går också i stå.
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-09-09 23:23:59 följande:
    Okej.... Men jag menar barn som har passerat spädåldern, barn som säger till sin mamma med ord att hon är vackrast i världen. Barn som säger saker i stil med "min mamma har lång fin mage" (mamman har slapp mage) för det gör ju barn. Så ÄR det.  Men hur förklarar du det faktum att det i olika kulturer/länder finns olika kriterier för vad som anses vackert? Varför ska vi enligt rådande skönhetsideeal vara hårlösa och beninga, så har det ju knappast alltid varit. Inte satt kvinnsen och rakade underlivet för fyrahundra år sedan?
    Nä, och kvinns som har lite i huvudet sitter inte och rakar underlivet idag heller... Och om jag hade en man som önskade att jag skulle se ut som en liten flicka i underlivet, så skulle jag nog bli lite orolig, faktiskt...
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-09-09 23:27:14 följande:
    Gabriella S: "Och om ni tog åt er angående barn och Pride-festivaler, så är jag bara GLAD. Då kanske ni tänker lite, innan ni tar dit dom nästa gång..."Nu har jag aldrig själv varit på Sthlm-Pride - och det har väl förmodligen inte du heller - men mitt intryck är att det är en rätt lugn och beskedlig tillställning som jag inte skulle tveka att ta med mig barn på. Till skillnad då från supa-knarka-knulla-i-buskarna-festivaler som Hultsfred och Sweden Rock. Jag antar att du tycker att det är minst lika hemskt, kanske värre tom, med föräldrar som tar med sig barn dit också?
    Det finns ingen anledning att gradera det. Självklart är det inte någon lämplig miljö för barn, det heller. Jag tänker även på att ljudnivån från en rockkonsert skulle skada ett litet barns hörsel...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?