Inlägg från: Sofia t |Visa alla inlägg
  • Sofia t

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Men shit.

Vad är det som skulle va fel? Att deras son har två mammor?

Du vet att en sexuellägning är något du föds med det är inget som kommer när du är 20.

Så alltså välkomnas en massa homosexuella barn till guds rike årligen.

Gabriella S skrev 2007-09-01 11:12:10 följande:

Nej - för det är inte "eran" sons fel att han har blivit till på det sättet som han har blivit till. Han är en egen individ som inte har begått någon synd, och förhoppningsvis kommer han att göra sina egna val när han blir vuxen. Han har rätt att bli välkomnad in i Guds rike precis som alla andra barn.En präst får aldrig vägra att döpa ett barn, för övrigt, oavsett vilka föräldrarna är. Dopceremonin har inget med föräldrarna att göra.
  • Sofia t

Nej jag anser inte att man väljer att ha sex med en tjej eller kille..

TeeTee skrev 2007-09-01 11:24:40 följande:
    Det är ju inte samma sak att VARA homesexuell som att LEVA UT sin homosexualitet. Så visst är det en handling man väljer själv.
  • Sofia t

Men nej nej..

Jg anser att sex är naturligt inte ett val okej??

Visst man kan se det som att man väljer att ha sex eller inte ha sex men JAG ser det inte som så punkt.

Så det är alltså okej att va homosexuell men man får inte ha sex?

TeeTee skrev 2007-09-01 14:32:55 följande:
    nej men du väljer ju att HA sex?
  • Sofia t

*stupid* Jag kommer nog alltid va förvirrad inom detta ämne.

qenzo skrev 2007-09-01 14:48:16 följande:
    Jo du får ju ha sex, men inte med en person av samma kön *asg*Sofia t skrev 2007-09-01 14:46:59 följande:
  • Sofia t

Ja om du har den sexualdriften får väl det stå för dig jag har då inte dom begären.

MEN vadå leva ut den???? Är man homosexuell är man spelar ingen roll om man har sex eller inte.

jenesaispas skrev 2007-09-01 14:50:50 följande:
    Men man kan ju välja att avstå, annars skulle jag ju försöka hoppa i säng med varenda karl jag ser bara för att de existerar?Man väljer inte sexuell läggning, men man väljer om man ska leva ut den eller inte. Även som heterosexuell kan man ju välja att låta bli att ha sex.
  • Sofia t

Ja du skrev att man vljer om man lever ut en sexualitet. En sexualitet är inget du lever ut

jenesaispas skrev 2007-09-01 14:56:41 följande:
    Och det skiljer sig från det jag sa på vilket sätt?
  • Sofia t

Ja om nån skriver JAG så tolkar jag det som denne persons uppfattning.

Daou skrev 2007-09-01 15:02:18 följande:
    Gealach säger:"Men man kan ju välja att avstå, annars skulle jag ju försöka hoppa i säng med varenda karl jag ser bara för att de existerar?"Sofia t svarar:"Ja om du har den sexualdriften får väl det stå för dig jag har då inte dom begären."Du läser inte särskilt noga eller? Jag uppfattar det som att Gealach skriver hypotetiskt, du tolkar det som att det är hennes egen uppfattning. Det blir litet märklig effekt när du slår ifrån dig av fel orsak...
  • Sofia t

Ja det finns flera som borde låsas in.

Trött i hjärnan är jag idag me.

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 15:27:01 följande:

Sofia t skrev 2007-09-01 14:46:59 följande:
    Sofia T, du ser bara problem där du borde se möjligheter. Ge personen rätt istället. Och lås in henne med en förgiftad tallrik gröt. Och påpeka att ingen TVINGAR henne att äta det, det är ett val!
  • Sofia t

Eh jag lägger ner diskutionen om vad JAG anser vara ett val.

jenesaispas skrev 2007-09-01 16:04:16 följande:
    Så att det skulle vara hypotetiskt går inte att tänka sig?
  • Sofia t

Jag tycker faktiskt man kan ta bort vigselrätten för kyrkan.
    Idag står det för fördomar och det ska inte få fortsätta bara för man kan gömma sig bakom en religion.

• Sofia t

Ja det är ju självklart det som man förväntar sig. Men kan inte kyrkan acceptera detta så borde dom inte ha rätten att viga någon alls.

Peippo skrev 2007-09-01 16:43:54 följande:
    Varför ta bort vigselrätten? Varför kan vi istället inte förvänta oss att Svenska Kyrkan för en gångs skull förändras med tiden? Rättar in sig i ledet (tiden)... det börjar bli dags att det händer saker nu, tycker jag.
  • Sofia t

Jo visst borde folket få reda på exakt vad alla pengar används till. Jag betalat gärna för att kyrkorna ska kunna stå kvar mm men jag tänker inte förtsätta stödja kyrkan om det ska va så fördomsfullt. Jag förstår varför det är så många som väljer att gå ifrån kyrkan.

Peippo skrev 2007-09-01 16:52:32 följande:
    Jag tror personligen att vi alltid pratar om DEM (kyrkan) och förväntar oss en förändring. Vi som betalar kyrkskatt borde på något vis engagera oss mera i kyrkans verksamhet och ta reda på vad de gör med våra pengar (vilket är en hel j-la massa). Inte bara när vi vill gifta oss, döpas eller när vi coolat av för gott. Hur vet jag inte...en tanke bara... I finland (där jag bodde förut) har man kyrkoval vart fjärde år och då får folket rösta in representanter till kyrkofullmäktige och påverka på det sättet... Vet inte hur det fungerar här.
  • Sofia t

Nej man får inte begravas någon annan stans pga av förutnelser mm. Du kan söka speciellt tillstånd för att få sprida ut aska men tror inte dom får tillåta mer än ett visst antal. men det kommer alltid finnas speciella begravningsplateser där alla blir begravda vare sig dom är homosexuella eller hetero

jenesaispas skrev 2007-09-01 16:58:06 följande:
    Även om man gått ur kyrkan betalar man en begravningsavgift eftersom det fortfarande är kyrkan som har hand om begravningsplatserna, även om man har en borgerlig begravningsceremoni. Tror inte att det finns några icke-kyrkliga begravningsplatser.
  • Sofia t

Nej du får inte sprida vart du vill du ska söka tillstånd mm. Tydligen ska det va ganska omfattande och krångligt

Peippo skrev 2007-09-01 17:01:16 följande:
    OK! Oj, om man inte vill bli begravd på kyrkogården? Blir man det i alla fall då? Ja, man kan ju välja att sprida askan... får man göra det var man vill.... Nu är jag ute och cyklar helt OT men blev lite nyfiken...
  • Sofia t

Ja jag tror det är många som enbart är med just för att betala så kyrkorna bevaras. Men med tanke på att det är just folket som betalar så ska man nog lyssna på dom.

jenesaispas skrev 2007-09-01 16:59:35 följande:
    Precis. Jag har gått ur svenska kyrkan, men jag går gärna in och tittar i kyrkor eftersom det är vackra byggnader och jag är allmänt intresserad av historia och konst. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala en inträdesavgift för att gå in och titta, så att byggnaderna bevaras.
  • Sofia t

Det som är konstigt är att du får inte gå ut på gatan och skrika att du inte tycker om homosexuella. Men så länge du är kristen är det okej.

Daou skrev 2007-09-01 17:02:48 följande:
    Vet ni vad jag tror? Jag tror det är så här...Nej, jag är ÖVERTYGAD om att det är så här:Alla som kommer dragande med argumenten att Gud tycker si och så eller Gud vill si eller så, gör det enbart för att gömma undan sin egen homofobi. Genom att använda gudsargumentet befriar man sig själv från allt ansvar.Homofobi är vad det handlar om. Somliga människor tycker helt enkelt att homosexuella är äckliga och jobbiga. Men det är inte populärt eller ens tillåtet att säga det rakt ut i Sverige, så då måste alla välartade homofober ha något att ursäkta sig med. Den troende homofoben har alltid sin religiösa skrift att luta sig mot och eftersom den är som den är kan man alltid använda den tolkning som för stunden ger det önskade resultatet, samtidigt som man ignorerar en himla massa andra saker, som man i ärlighetens namn egentligen också borde ta ställning till.
  • Sofia t

Nej jag tycker det är konstigt faktiskt.

Jag funderar från o till. Sambon me.

Peippo skrev 2007-09-01 17:03:53 följande:
    Ja, jag är Kristen men har från och till funderat över att gå ur kyrkan just på grund av dubbelmoralen och fördomarna. Förstår inte varför just kyrkan har stannat i tiden för 1000 år sedan.
  • Sofia t

Mm konstigt att man kan leva kvar med just vissa saker från bibeln och inte alla.

jenesaispas skrev 2007-09-01 17:07:25 följande:
    Ja, det är inte så lite märkligt. Gömmer man sig bakom en religiös tro kan man tydligen säga vad som helst, för då blir det de som kritiserar det man säger som är de intoleranta.
  • Sofia t

Ja exakt. Vem är det som säger att nu lever vi efter detta. Och nu har vi tagit bort detta..

jenesaispas skrev 2007-09-01 17:14:47 följande:
    Ja, jag fattar inte vem som bestämmer vad i Bibeln man ska leva efter och vad som är OK att bortse ifrån. Till exempel har ju dessa saker cirkulerat några varv runt nätet:1) Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (Tredje Moseboken 1:9) Problemet är att grannarna klagar.2) Jag önskar sälja min dotter som slav (Andra Moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?3) I Tredje Moseboken 25:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar bestämt att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?4) Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. Andra Moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Har jag en moralisk skyldighet att göra detta själv?5) En av mina vänner menar att även om det är en styggelse med homosexualitet, så är det ännu värre att äta skaldjur (Tredje Moseboken 11:10) Jag håller inte med. Vem av oss har rätt??Här får man alltid som svar att "Det där är ju Gamla testamentet, kristna lever efter Nya testamentet". OK, men det finns ju fortfarande saker i GT som en kristen lever efter, det är ju i GT vi hittar de tio budorden, till exempel...
  • Sofia t

Tyvärr vet jag inget om det.

TeeTee skrev 2007-09-01 17:42:28 följande:
    Jag tycker att det är lika konstigt att man inte får gå ut på gatan och skrika att du inte tycker om homosexuella, men det verkar vara ok att säga vadsomhelst om dom kristna!?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?