Moxie skrev 2007-09-09 21:59:31 följande:
Gabriella S skrev 2007-09-09 21:52:41 följande:
Det beror på hur man ser det. Man har inte ett exemplar av varje art hela vägen, men man kan titta på mitokondrier och RNA och hur det utvecklas och förändras i olika arter, tillräckligt väl för att kunna rita upp i stort sett hela kedjan och peka på "här är ett hål, men vi vet att hålets föregångare var den här och hålets efterföljare var de här.Det är lite som att ha en pocketbok som en 1-åring rivit ut några sidor ur. Vi kan inte "bevisa" att de saknade sidorna någonsin funnits, eller att boken egentligen hängt ihop en gång i tiden, men vi kan läsa boken och se att det verkar vara samma historia som fortsätter, och vi kan se på sidnumreringen och konstatera att här emellan saknas det två eller tre eller vad det nu kan vara blad. Om du har en sådan bok, anser du det vara "bevisat" att boken en gång hängt ihop, eller anser du det vara ett sunt argument att säga "Nä, eftersom inte alla sidor finns här, och i rätt ordning, så är det inte bevisat att det här från början var en sammanhängande bok"?
Jo, men jag har tänkt på det här med att enzymsystemen, till exempel, är så otroligt komplicerade. Det är så många faktorer som måste finnas på samma ställe i samma ögonblick, för att det ska kunna ske en reaktion, som sedan utlöser andra reaktioner, som kräver att ytterligare faktorer finns på plats...
Då undrar man ju lite hur alla de där faktorerna AV EN SLUMP kunde uppstå samtidigt. För utan bara EN av dem, så blir det ju ingen reaktion. Och hela systemet är fullkomligt värdelöst...
(Jag har läst ett år på läkarlinjen, så jag är inte helt borta när det gäller biokemi heller..!)