Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Moxie skrev 2007-09-09 21:06:34 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 21:02:31 följande:
    Har du för övrigt funderat på vilka dessa tolv var? Prova att läsa igenom evangelierna och skriv ner namnen på de tolv...
    Om man inkluderar Judas så blir de tolv. De var 13 vid nattvardsbordet inklusive Judas och Jesus.

Eller hur menar du..?
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-09 21:09:28 följande:
    Den där missade jag uppenbarligen. Som kommentar till att Katolska kyrkan är kristendomens världslikare är den ju fantastisk i sig - Vad har deras "påverkan på världen" att göra med huruvida de anser Katolska Kyrkan vara deras förebild eller inte att göra - och återigen kanske det visar mest att Gabriella behöver komma ut lite. Nä, Ortodoxa kyrkan påverkar nog inte samhället så mycket...här. Kanske mer lite längre österut. Då.
    Jag sa ju UTAN FÖR SINA EGNA LÄNDER. Jag känner väl till den koptiska kyrkan. Jag har en ungersk brevvän som är med i den, och han berättar mycket.

Har även sett mycket från den tidiga koptiska kyrkan när jag varit i Egypten.
  • Gabriella S
    trollbottom skrev 2007-09-09 21:12:30 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 21:01:15 följande:
    Oh, här kom det. Jag har suttit och väntat på hur länge det skulle ta innan bilden av Jesus som vit skulle komma. Ja, det är ju därför folk där nere är mörkhåriga men vita i hyn. Inte för att vi blekfisar i väst inte kan tänka oss något annat. Kära nån, ta dig en titt på hur människor ser ut i de trakterna Jesus kom från. Är de mörkhåriga och ljusa i hyn? Knappast...
    Nä, men Jesus hade ju halva sitt fysiska arv någon annanstans ifrån. Läs om "bebådelsen" är du snäll...
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-09 21:15:09 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 21:10:35 följande:
    Nu förutsätter du modern västeuropeisk trångsynt moralitet, igen. Gör inte det. Det var inte ett dugg uppseendeveckande, på den tiden och i den kulturen. Förutom att det är ett exempel på att den "naturliga" föreningen mellan man och kvinna monogamt i evighet amen är ett ganska kulturlokalt fenomen och inte alls särskilt "naturlig", så var det tänkt som ett motexempel till ditt uttalande att "sånt som homosex och pedofili och annat kunde man väl inte tänka sig på biblisk tid" eller hur det nu var.
    Jo, manlig homosexualitet har ju alltid varit känt. Och jag är övertygad om att romarinnorna i sitt stilla sinne måste ha tyckt att det var heläckligt, när maken kom till dom och hade haft sn*ppen någon heeelt annanstans tidigare på dagen... D.v.s. om hon visste om det.
  • Gabriella S
    trollbottom skrev 2007-09-09 21:15:22 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 21:11:56 följande:
    Det är en dålig motivering. Gud är inte heller bevisad. Och får jag fråga vad det är som säger emot att skapelseberättelsen och darwins teroi? De går ju hand i hand om man nu fattar att sju dagar inte var just sju dagar
    Nja... Det följer ju med moral och människosyn och sådant också, med de två olika lärorna. Om man börjar anamma darwinismen, så följer att man måste börja tänka på vilka människor som bör få föra sina gener vidare. Vad som är bäst för arten, och inte individen. Sådana frågor.

Kristendomen säger ju att alla människor är lika mycket värda.
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-09 21:17:43 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 21:11:56 följande:
    Nej, det är väl klart som f*n att evolutionen inte är "bevisad". Vetenskapliga teorier blir inte "bevisade" på det sättet. Vandra in på en biologiinstitution och säg "evolutionen är inte bevisad!" och se om någon höjer ett ögonbryn?!?Alltså, allvarligt - Finns det inga gränser någonstans?
    Men ÅBEROPA inte evolutionen, som om den skulle vara solklart bevisad, då..!
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-09-09 21:19:07 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 21:01:15 följande:
    Bara av ren nyfikenhet och inte för att spela PKD, eller vad du nu kallade det när folk ber dig förklara hur du menar. När du skriver att det inte är en slump att skådespelaren ser ut ganska precis så som man kan förvänta sig att Jesus ska se ut i en sådan TV-serie; Hur menar du med "inte en slump"? Menar du att TV-producenterna hade hjälp av en högre makt, eller menar du att det knappast kan vara en slump att de också var påverkade av hur Jesus har avbildats i konsten i tusen år?
    Ja, jag menar att Jesus' utseende förmodligen beskrevs av de första kristna. Så att konstnärerna började avbilda honom på ett visst sätt. Jag har svårt att tro att den traditionella bilden av Jesus på målningar bara hittades på huxflux, utan någon levande tradition att bygga på.

Hade han varit svart, så hade det säkerligen stått redan i evangelierna. Så DET var han DEFINITIVT inte.
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-09 21:21:59 följande:
    För att inte tala om hur skrattretande det är att de afrikanska kyrkorna fattat helt fel - De har ju målat jesus som mörkhyad och krullhårig! Tänk så det kan bli!Fast egentligen har ju alla fattat fel, för går man in i kyrkor i dalarna så kan man få se att Jesus minsann var rågblond och bar Leksandsdräkt. Så så måste det ju vara. Stallet var dekorerat med kurbitsmålningar också.
    Det där var dumt, för det utseendet är det ju inte alls rimligt att han hade.
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-09 21:23:59 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 21:20:59 följande:
    Återigen, om du kollar hur många namn som nämns på dessa de tolv (och jag är fullt medveten om att det är viktigt att de är 12, det nämns om och om igen, som en del av den talmystik man gärna sysslar med som bibelförfattare) så ser du att den snarast måste ha varit 15-16 stycken, om alla som nämnts ska få vara med.Hur var det nu - Bibeln är rakt igenom sann och innehåller inga motsägelser?
    Ja, då måste jag sätta mig och räkna. Har inte tid just nu.
  • Gabriella S

fia sthlm skrev 2007-09-09 21:30:42 följande:

såg någon bild i en vetenskapstidning hur dom trodde att jesus kan ha sett ut, han såg inte nordisk ut direkt Mörkt hår halvmörk hy och kortklippt skägg.
    Ja. Det är ingen som har sagt att han såg nordisk ut heller!

Man kan ju också tänka sig att han var rätt muskulös och välbyggd, eftersom han arbetat som timmerman i många år.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?