Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Trollbottom: menar du att dina föräldrar hade sex medan du såg på? Medvetet, alltså? Eller bara att du råkade komma in i sovrummet?

• Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-09-09 16:53:27 följande:
    En kontrollerande och styrande dominant förälder är väl aldrig att föredra helt och hållet, vare sig man går på pride eller inte.
    Nej, fast jag är inte så heller.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 16:54:20 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 16:44:14 följande:
    Seriöst, om flickan blev chockad har det väääldigt litet att göra med vad hon såg. Med tanke på att barn på dagis kan leka helt nakna och så, så... minderåriga.
    Den synen går inte att jämföra med nakna barn. Faktiskt.
  • Gabriella S
    trollbottom skrev 2007-09-09 16:54:51 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 16:47:40 följande:
    Du kanske skulle ta och jobba inom kyrkan ett tag så du fick se vilket jobb de faktiskt gör. Ha lite respekt för att det är ett yrke. Ett yrke med ett speciellt kall. Men du kan inte begära att de ska vara övermänniskor som klarar av mycket mer än en vanlig människa. Du kan inte begära att en som jobbar inom kyrkan ska slita tills de drabbas av utmattningssyndrom. För att tillfredställa dig. Präster jobbar inte bara på söndagar och har inte bara hand om gudstjänster enbart. De gör en massa massa mer. Din inställning får mig att kräkas
    Jag VET att dom gör en massa mer. Men dom är ju flera /många i varje församling också. Och dom har hjälp av andra yrkeskategorier också, som någon sa.

Det intressanta är att det inte är ett kall längre, utan att man bara arbetar på betald arbetstid. Ska man stanna längre för att prata med en församlingsbo i själanöd till exempel, så måste man ha övertidsersättning för det...

Jag VET att det är så, för när vi var några som ville ha en Bibelstudiegrupp på söndagkvällar när alla kunde, så sa de att det inte gick för att prästens övertidsersättning skulle kosta så mycket... (Ska man skratta eller gråta?)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 16:58:11 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:42:24 följande:
    Så folk var inte lika "sjuka i hjärnan" då som nu? Heh... Think again... Grekerna som bebodde stora delar av Israel hade lång av vana av just sådant "sjukt", speciellt samkönat sex. Ta bara en titt på deras urnor och vaser så får du se.Och seriöst, hur gamla tror du flickorna var när de blev bortgifta? De var inte vuxna, kan jag lova. Kanske 12-14 eller så. Pedofili, eller normer farligt nära det, var inte bara tänkbart, det var norm.
    Ja, MÄNNEN ja. Och det är manlig homosexualitet som det finns ett uttryckligt förbud mot i Bibeln också. Kvinnlig avbildades väl inte ens av grekerna..?

Nä, jag tror inte att judiska flickor giftes bort före puberteten, va? Det står ju just om några bröder som pratar om en syster som "ännu icke har någon barm". De pratar om hur de ska göra sedan, när hon mognat och ska giftas bort.

I Sverige förekom ju barnäktenskap på medeltiden, men då var ju i alla fall tanken att de inte skulle ha sex förrän de var mogna för det. Sedan kan det såklart ha funnits sjuka män som utnyttjade flickan tidigare.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 17:01:00 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 16:47:40 följande:
    Tänk, exakt samma tankar som det går om läraryrket, läkarkåren, sjuksköterskor... Om de flesta jobb som är underbetalda och involverar människor...
    Ja - OCH???
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 17:02:20 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 16:49:15 följande:
    Host, harkel... Nu har du sådär fel igen!Om vi alldeles bortser från jämngamla och äldre kyrkor som den ortodoxa, koptiska etc, så finns det många kyrkor och sekter som verkligen inte har katolsk modell alls. Vart får du allt ifrån?
    De ortodoxa och koptiska kyrkorna påverkar ju inte så mycket utanför sina egna länder, som Vatikanen gör. Det är inte alls samma stora, världsomspännande organisation.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 17:03:46 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 16:51:49 följande:
    Ah, så Maria Magdalena hade han bara med för... vad... sex?
    Maria Magdalena var inte en av lärljungarna. Nu var du dum igen.

Däremot så visade ju Jesus med systrarna Maria och Marta, vilka uppgifter han tyckte att kvinnor skulle ha i församlingen. Maria fick stå för det andliga (som de kontemplativa nunneordnarna), och Marta för den praktiska kristendomen (som de utåtriktade nunneordnarna, eller varför inte församlingspedagogen, församlingsvärdinnan och förskollärarna på Kyrkis idag..!)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 17:04:43 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 17:03:09 följande:
    Nope. Tror det var amerikaner, men jag minns inte tyvärr. Men även om, vad spelar det för roll VILKA som gjort det?
    Ja, gissa! För att dra skulden för korsfästelsen från judarna, naturligtvis. Och många amerikaner är judar. Särskilt på universiteten.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 17:07:03 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 16:52:51 följande:
    Nej, har man ingen fru, ingen fritid och inte får ha roligt blir det lätt så. Om man nu förutsätter att du har rätt. Vilket jag inte gör.Min kunskap om en katolsk prästs liv kommer förvisso ur "Father Ted" mer än annat, men många katoliker som sett det har menat att det är mer parodi än komedi...
    A. Cronins romaner kommer sanningen närmare.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?