Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 23:41:28 följande:

Kolla på bonobon, dvärgschimpansen. De har sex mest hela tiden. De löser gräl med sex, de har sex för att det är kul, de har sex för att de tycker om varandra - det stärker sociala band inom gruppen. Och de är - tillsammans med schimpansen - vår närmaste släkting.
    Jaha, men tycker du att det är idealet för hur människor ska leva då - som APOR???

Förresten är det inte alls bara gamar som lever i livslång monogami, det gör många fåglar. Svanar och ugglor bland annat.
  • Gabriella S
    Livetpålandet skrev 2007-09-07 08:02:03 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 23:50:54 följande:
    Ha...Han ser ut så där bara för att "reta" folk och för att han vill få uppmärksamhet.Inte för något annat.Men bakom dom där kläderna och sminket så är det oftast: Vanliga , trevliga ungdomar som är precis som vi alla andra.
    Nja, just den här killen verkar faktiskt inte normal. Det där sättet han går undan på, inte vill möta blickar, inte svara på tilltal...

Efter alla vansinnesdåd man har hört av psykiskt sjuka på sista tiden, så är jag faktiskt lite rädd för honom. Tänk om han skulle ta fram en kniv, plötsligt..?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-07 08:05:35 följande:

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-07 07:59:00 följande:
    Problemet är att vi inte har samma tänk här. Du utgår från att det finns något slags normalitet, något slags stor "vi" (eller "dom") som kan anses normala. Det FINNS inget sådant. Normal är ett genomsnitt som ingen lever upp till, så ALLA är onormala, om man ska se det så. Några bär kjol, några är politiker, några bor i lägenhet, några vill inte ha barn, några är bdsm-are, några är poly, några är brandmän... i slutändan ser man att det inte finns något "normalt", annat än i Fl-moraltanters heta små drömmar. Samhället är fyllt av minoriteter som ibland har individer som överlappar mellan dessa minoriteter. Men något normalt som så finns inte. Normalt är bara det ord som nämnda moraltanter använder för att säga "vi som duger" för att markera mot det de anser onormalt ("ni som inte duger").
    Nu var du dum igen. Att vara politiker är normalt, även om det inte är så stor promille av befolkningen som är det. Att hoppa omkring på ett ben på allmän plats och gala är inte normalt. Om det skulle sprida sig, så att 51 procent av alla människor gjorde det, så skulle det fortfarande inte vara normalt...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-07 08:13:42 följande:

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-07 08:08:22 följande:
    Fast återigen, VILKEN mängd! Det finns ingen mängd, annat än i makthavares och moraltanters våta drömmar.Se det så här: Vilket parti är "mängden"? Inget enskilt parti har ens nära 50% av alla röster, så alla partier är i minoritet. Det är likadant med allt annat också.Mängden, massan, folket, det normala... bara ord myntade för att få folk som makten och moralen inte tycker om ska känna sig utsatta och anpassa sig. Men som faktiskt begrepp existerar de inte. Folk är individer. Och alla är olika, och därmed onormala. Och om alla är onormala, vart finns det normala då?
    ...Fast hur mycket du än väger ord, så känner alla ändå igen en onormal människa när dom ser den.
  • Gabriella S

Hinner bara kommentera en sak nu. (Ett elände att man ska missa så mycket intressant på nätet, för att barnen kräver mat och rena kläder och sådant där..! :) )

Dorian: när det gäller de här vansinnesmördarna som vi har sett på senare år, som hugger ner främmande på gatan helt omotiverat (typ han som högg ner lille Tobias i Jönköping, eller dubbelmördaren i Linköping), så är jag rätt säker på att det syns på dem att de är galna. Och det är sådana vibbar jag får av den här killen med den höga hatten och frackrocken...

Men de som har ett logiskt motiv för att mörda, och kanske bara gör det en gång i sitt liv, behöver ju inte vara galna. Inte så att det syns på dem ute bland folk i alla fall. Jag tänker på en kvinna som mördar sin misshandlande make för att det är enda sättet att bli fri, eller någon som mördar arvtanten för att få ut arvet fortare, eller affärskollegan för att få företaget för sig själv, eller kärleksrivalen för att få större chans hos den åtrådda...

• Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-08 10:51:36 följande:
    Återigen: Att samla frimärken är inte särskilt vanligt. Skulle du kalla frimärkssamlare onormala för det?"Onormal" och "Ovanlig" är inte synonymer. Håll dig till det ord som betyder det du (säger att du) menar så håller alla med dig.
    Nåja - den få personer jag träffat som fortfarande har frimärkssamling som sitt stora intresse efter 15 års ålder, har kanske inte varit "onormala" - så långt ska jag inte gå. Men klart nördiga har de varit..!
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-08 20:23:42 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-06 20:55:10 följande:
    Ah. Så de kör barbröstat under ringbrynjan då, förstår jag (Aj! Aj! Aj!)
    Nä, men dom kanske har en fru eller flickvän som syr skjortan. Ska man leka medeltid så tycker i alla fall jag att man ska göra det fullt ut. Och på medeltiden var det kvinnorna som skötte textilieframställning och klädproduktion på gårdarna.

Eller köper den färdig på medeltidsmarknader. Där kan man ju köpa alla typer av medeltidsplagg (till svindyra priser, men ändå).
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-08 20:21:54 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-06 20:44:05 följande:
    Den form de har idag "uppfanns" under den nationalromantiska tiden - Såväl Sverigedräkterna som Landskapsdräkterna uppfanns då. Sockendräkter fanns det visst spår av, men de förstorades och "kulturifierades" av nationalromantiker som ville förhärliga den stolta svenska bonderasen. Jag sade inte heller att spelmansmusiken uppfanns då.
    NEJ. Så här var det: dräkterna UPPTECKNADES då. Och då blev det naturligtvis EN dräkt med alla tillbehör som man upptecknade, och som sedan s.a.s. konserverades till eftervärlden.

I verkligheten var det nog snarare så, att grunden var den samma under lång tid (som det där med den svarta rödlistkjolen i Hälsningland och den blommiga hättan i dalarna - de finns upptecknade på MASSOR av ställen). Men de mindre tillbehören ändrades säkert efter hand, eller så tog man bara det som fanns tillgängligt. Jag menar sjalen, broschen etc..

Jag retar mig också lite på de där "dräktortodoxa" personerna i folkdanskretsar, som spanar in minsta detalj i andras dräkter och säger att det är fel. För att det inte stämmer med den officiella uppteckningen. SÅ enhetlig in i minsta detalj var inte dräkten.
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-08 20:29:07 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-06 21:01:36 följande:
    Människan har, som du vet, ett intellekt. Vi använder det till att övervinna våra instinkter och impulser. Eller agera på dem, om vi vill, men det är fortfarande så att våra instinkter inte ger oss mer än en korkad impuls.Men det är klart, det är ju bra att ha en "instinkt" att skylla sitt val av fritidssysselsättning på
    Det stämmer. Och vi har ett samvete också. De flesta av oss i alla fall. Men visst är det många som trots allt ÄR otrogna... DET kan ingen förneka.
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-08 20:45:53 följande:
    Äh. Hade Gud menat att vi skulle ha sex hade Gud låtit oss födas nakna.
    Ehhh... Var DU påklädd när du föddes, eller..?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?