Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-04 20:43:04 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 17:32:35 följande:
    Därför att ett äktenskap som ingås i kyrkan mellan en man och en kvinna är något större och heligare än så. Det kan och ska inte reduceras till något "partnerskap"...FY vad jag hatar det där ordet partner, förresten. När dom frågade på Förlossningen om min "partner" skulle komma dit senare, så sa jag: "Jag har ingen partner. Jag har en MAKE - och ja, min MAKE ska komma så fort han kan."
    Tänk att jag visste att du skulle hamna där. Med andra ord, en man och en kvinna är helig, en man och en man - även om de lever i celibat - är det inte.

Synd för dig att de allra flesta av oss inte håller med, och att vi lever i en demokrati, inte en teokratisk diktatur.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-04 21:02:21 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 20:59:25 följande:
    Ursäkta? Snarare tvärtom: jag RESPEKTERAR dom anhängare av gamla religioner, som är rakryggade och rena i sin tro, och som aldrig skulle kunna tänka sig att skriva om sina religiösa skrifter för att det ska passa Mona Sahlin. Faktiskt!
    OK. Så då anser du att du med era samlade religioner som grund ska påverka samhället att börja jaga homosexuella igen. Skippa rasist, ersätt med hets mot folkgrupp och SERIÖS homofob.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-04 20:52:29 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 19:08:09 följande:
    Hur vet du det - VAR DU MED??? Forskarna tvistar än idag om vem som hade rätt och fel angående korstågen...Sedan får man komma ihåg (och det gäller naturligtvis även den andra, muslimska, sidan) att det alltid finns rötägg i varje armé. Som tar chansen att plundra för egen vinning och sådant. Detta händer i ALLA krig. Men DET var liksom inte tanken bakom korstågen. De heliga Tempelriddarna och Korsriddarna som levde i celibat och ägnade hela sitt liv åt Gud och hans sak, lär ju inte ha följt med till Jerusalem för att döda kvinnor och barn... (TÄNK lite någon gång.)
    Jag är ledsen, men jag är rätt insatt i historia. Det är ett seriöst intresse för mig, och jag inte bara läser och följer program på kunskapskanaler, jag har vänner som läst och kan historia också.

Det roliga i kråksången är att du försvarar korstågen med att grundorsaken minsann var fin. Bara ett problem med det - "DU SKALL ICKE DRÄPA!" OAVSETT vad de gör mot dig, din familj, påven eller hela kristenheten. Och det visste de, varenda en av dem. Så de där fina ädla rena riddarna, de fanns inte.

Dessutom är det riddarideal du talar om väldigt sent påfund, och uppstod efter korstågen - ironiskt nog inspirerat av arabiska kärleksideal.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-04 21:05:55 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:00:59 följande:
    Nä, jag tycker faktiskt att det är (ganska) onaturligt och äckligt det också. Men det går inte att kolla, eller hur..? Ingen av oss kan veta vad ett heteropar gör i sängen. Man kan knappast fråga ut dom om det med en lögndetektor inkopplad, innan de får gifta sig...Har förresten svårt att tro att det finns heteropar som _bara_ gör det du nämnde...Men när det gäller ett homopar, så är det uppenbart att det de gör är onaturligt. För det finns inget naturligt alternativ i det fallet.
    Homosexualitet är naturligt. Hur mycket du än ogillar det.

Man KAN kolla om heterosar är fertila eller inte. Rimligen borde ju infertila eller steriliserade inte få gifta sig, eftersom de inte kan reproducera sig, det var ju hela grejen, inte sant?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-04 21:10:14 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:03:39 följande:
    Ja, för att det ÄR så.
    Nej, det är det inte. Du TROR att det är så. I vår faktiska verklighet finns inga tecken på att du har rätt. Inga änglakörer som sjunger, inga magiska ljus över paret - fan, inte ens en garanti att de ska hålla ihop till efter första barnet!

Guds välsignelse verkar inte så effektiv.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-04 21:21:06 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-04 17:43:44 följande:
    Värdiga? Vem säger att prästen har rätt att döma och bestäma vilka som är värdiga att vigas? Varför skulle prästen vara bättre än gemene man? Eller var det bara en dålig formulering?Högst okristligt sätt? Som vad? Vad menar du med okristligt levnadssätt? Jag förstår inte. Min man är inte kristen, inte tusan tycker jag han lever på ett sämre sätt än jag som är kristen. Hur skulle bibelstudier göra att man lever ett bättre liv? Det förstår inte jag. Och hur tänker du om ett par (som jag och min man) där den ena är kristen och den andra inte men gifter sig iaf i kyrkan. Vi gifte oss i kyrkan för att det var viktigt för mig. Min man tror inte alls och ändå gifte han sig inför Gud. Men det var till mig han gav löfte, inte till Gud. Det var till honom jag gav mitt löfte, inte till Gud.
    Lustigt hur lätt Jesu bud om att man "inte ska döma, på det att man må bli dömd själv" glöms bort... Plötsligt ska varenda präst och lekman få döma andra efter deras sakrala regler. Inte ens alla teokratier kör med sådant.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-04 21:38:55 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:27:56 följande:
    Ja, jag tycker det är lite skrämmande. Framför allt eftersom att inte döma är ett av de största budskapen. Märkligt att så många missar det.
    Den är väl inte lika rolig som att baktala homosexuella...
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-04 22:05:18 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:45:44 följande:
    Nä, det är ju lättare att ha kvar sina fördomar och döma än att göra något åt det, ta reda på fakta, lära känna osv och därmed leva ett mindre fördomsfullt liv. Fast det kanske är kristligt att vara fördömande. I sådana fall är jag en dålig kristen, men det har jag ju hört förr *S*
    Japp! Önskar att fler kunde vara som Ned Flanders och hans familj i Simpsons...

Ned (glatt leende): "But we don't judge you!"
    Neds fru (lika glatt leende): "No, we leave that to our vengefull god!"
  • Dorian Ertymexx
    Peippo skrev 2007-09-04 23:13:12 följande:
    Jag fattar fortfarande inte varför just prästen (en enskild vanlig person) ska ha rätten att bestämma vem som får vigas och inte. Vem som helst kan ju bli präst...det är bara att plugga... Upplys mig nu hur folk tänker egentligen.  
    Folk tänker efter sin kultur, de normer de lärt sig och efter erfarenhet. Har man inte studerat så mycket, fått perspektiv, så tror man att ens normer är det enda riktiga. Det gäller lika mycket religiösa fundisar som white trash-folk (avskyr uttrycket) och moralmorsor. Därav att de så gärna använder uttryck som "normalt" eller "naturligt" utan att egentligen ha koll på vad orden betyder. De uttalar sig också gärna om saker de inte har koll på, tex historia, religionskunskap... till och med de egna normernas grund och bakgrund.

Det leder förstås till en drös fördomar och feltänk, eftersom de aldrig fått sina världsbilder ifrågasatta, och reagerar med vrede eller panik när så sker. Det ÄR jobbigt att få sin världsbild ifrågasatt, det kan jag förstå. Önskar bara de kunde öppna upp sig litet för mer kunskap och visdom, mer än sina gamla dogmer.
  • Dorian Ertymexx
    Dramaonline skrev 2007-09-04 23:27:45 följande:
    Homosexualitet är naturligt.Det är i naturen förekommande.Både bland djur och människor.Men kristna har ju lov att bestämma att det är "synd" i sin förening i alla fall.På det hela taget är "naturligt" ett överskattat argument och oftast bara rökridåer.Men det blir diskriminering när ett par nekas vad ett annat par får, av mymdigheten, utsatta för en religiös förespråkares godtycke.Skilj kyrkan från staten på riktigt, inte bara ekonomiskt.
    Håller helt med på alla punkter! Väl skrivet!

Det är alltid roande när folk tar till ordet "naturligt" för att försvara eller attackera något. Ska man utgå från sådant är det mest naturliga i världen att bo i en stor gemensam hydda av barr, springa omkring efter mat och tjäna en drottning viljelöst, en drottning som föder en massa mäns barn och, ja, just inte gör något annat. Yay!?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?