Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Fröken Inga skrev 2007-09-04 09:20:21 följande:

Lite knäpp fråga. Problemet med homosexuella och giftemål i kyrkan är ju inte så enkelt. Klart jag vill att mina vänner ska få gifta sig i kyrkan, det vill de flesta. Den frågan som är intressant är dock ska man tvinga kyrkan att tillåta gaybröllop mot dess vilja. Det tycker nog inte jag. Vi tvingar ju inte moskeer att viga kristna par. Hade kyrkan fortfarande varit statlig hade jag dock tyckt annorlunda.
    Det vore ju dock väldigt fint om kyrkan själva ville viga samkönade par.
    Finns många som vill det, men fundisarna här tycker att dessa är hädare.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-04 09:29:51 följande:
    Klart bibeln har med det att göra, men jag menar på att disskutera allt annat som står i bibeln har ju inte med homosexuellas rätt att få gita sig i kyrkan att göra
    Så, om jag visar på en statistik som visar att just kristna präster är pedofiler, men resten av undersökningen talar om att det är en extrem minoritet, rent av enstaka fall, så är den infon irrelevant om vi diskuterar pedofilpräster? Och helt OK för mig att säga att alla präster är pedofiler, eftersom all annan information i sammanhanget måste ses som OT???

Det var en... intressant tolkning av debatteknik. Sist jag hörde hör källkritik till de tillåtna medlen i alla debatter.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-04 09:31:27 följande:
    Inlägget var inte ens till dig.blåbärspappa: andra infallsvinklar än dina är tydligen OT. Väljer han att tolka det så så får han väl göra det
    Mig veterligen har Blåbäret aldrig sagt att något är OT, så det där var mest barnsligt.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-04 09:48:22 följande:
    Det är ingen som har sagt att homosexuella är mindre värda. Men varför ska de in i Guds hus och be om guds välsignelse när det står i bibeln att det är en synd?
    Det är också en synd att ha premaritalt sex. Jag har hittills inte hört om präster som kollar tjejens oskuld innan han viger dem.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-04 09:52:26 följande:
    Nej jag märker det, men man kan väl ändå om man inte är troende respektera de som är det?Gud älskar syndaren, men inte synden.Vad är det du inte fattar, det står ju i bibeln att en man ska inte ligga med en annan man såsom en man ligger med sin kvinna
    Det står också att man ska stena barn, kvinnor som går med mens i kyrkan och folk som lyfter ett finger på söndagen. Mycket som står i bibeln. Lustigt hur just sådant som rör homosexuella alltid lyfts fram...
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-04 11:48:22 följande:

varför skulle dom som skrivit bibeln trott att jorden var platt?
    För att de valde att anta en aristoleisk världsbild när de satte ihop bibeln, och utgick från att denne hade rätt. Och han sa att jorden var platt. Folk som sa annat fick länge på moppo.
  • Dorian Ertymexx
    Speedway skrev 2007-09-04 13:19:48 följande:
    Märkligt jäkligt märkligt....Behandla andra som du vill bli behandlad själv...eller? Vilket skämt.
    Nej nej, det är ett missförstånd som beror på skribentens lathet - det ska egentligen stå behandla andre heteronormativa, mononormativa, Normala människor som du vill bli behandlad, resten kan du förslava, bränna, tortera och göra vad du vill med!

Du vet att det är så de löste problemet med korstågen i kyrkan? En påve ville skapa fred i europa genom att skicka alla stridslystna satar för att återta det heliga landet (och i förbifarten rensa det på guld), men en påve som utlyser krig lät ju konstigt med "du skall icke dräpa"-budet, så han omtolkade det till att det enbart syftade på rättrogna kristna.

Och de säger att PR och politisering är något nytt va...
  • Dorian Ertymexx
    Peippo skrev 2007-09-04 14:20:29 följande:
    Självklart ska man träda in i kyrkan med repekt för alla inte bara de troende! Man ska gå på bussen med respekt för alla...det gäller inte bara kyrkan. Du bör komma ihåg att du nu "predikar" över din tolkning av texter i bibeln och vi är många troende som tolkat det på ett annat sätt. Det ska du respektera. Tycker att det är synd att du inte kan se att alla människor har samma värde och därmed samma rättigheter. Vet du, om alla människor lyssnade mer på sitt eget hjärta och inte stirrade sig blinda på religiösa skrifter så skulle världen vara en mycket tryggare plats, fylld av kärlek och gemenskap för våra barn att växa upp i. 
    Det sista håller jag inte med om. Tvärtom är det så att många läser gamla texter, men bara ser vad deras hjärta säger dem. Vilket långtifrån alltid är gott. Därav att folk kan få bibeln till att bli rena hattexten mot oliktänkande. Med "rätt" glasögon kan man ju få folk att döda för Jesus skull. Både i krig, genom terror och i rena vansinnesdåd. Om Jesus verkligen lever, avundas jag honom inte det minsta, tyvärr. Skulle gråta blod själv, om så mycket ont skedde i mitt namn.
  • Dorian Ertymexx
    Speedway skrev 2007-09-04 14:32:00 följande:
    Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan döma människor på det viset. Jag accepterar folk som dom är, och människor som jag dömmer är sånna som dömmer andra för att dom är homosexuella eller dyl. Saker som folk inte kan råför. Det är som att förtrycka nån som är handikapad, fan man blir ju mörkrädd...
    Vaddå "som om", vissa kristna tolkar ju GT som att det ÄR fel på handikappade, att de är syndare eller barn till syndare.
  • Dorian Ertymexx
    nica83 skrev 2007-09-04 14:32:34 följande:
    Jag tycker att det är upp till kyrkan. Det är ändå en religiös plats och man måste acceptera deras tro även om man inte håller med. Detsamma gäller moskeér och andra religiösa platser...
    Det ÄR inte upp till kyrkan, eftersom det är en juridisk fråga först och främst. Och ingen vill tvinga ovilliga präster att viga samkönade, men de som vill ska väl få göra det!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?