Inlägg från: markera |Visa alla inlägg
  • markera

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

stina84 skrev 2007-08-31 13:59:44 följande:
    Nuskriver vi vad vi tycker i ett forum, det är inget jag står och predikar om på torget direkt. Jag har aldrig gjort något/sagt något illa motdem, men nu disskuterar vi här och alla säger vad de tycker, det är en väldig skillnad. Jag kan bara stå till svars för mig själv. inte alla andra
    Debattforum är också en del av världen, och många unga rör sig också på internet och tar intryck av det som skrivs där. Du behöver inte saluföra dina åsikter på ett torg för att de ska få genomslag och påverka. Det räcker att du pratar om det hemma på det här sättet så att dina barn hör så att de eventuellt börjar mobba en avvikare, eller barn till homosexuella föräldrar.
  • markera
    Puh84 skrev 2007-08-31 14:26:18 följande:
    Nuskriver vi vad vi tycker i ett forum, det är inget jag står och predikar om på torget direkt. Jag har aldrig gjort något/sagt något illa motdem, men nu disskuterar vi här och alla säger vad de tycker, det är en väldig skillnad. Jag kan bara stå till svars för mig själv. inte alla andramarkera skrev:Debattforum är också en del av världen, och många unga rör sig också på internet och tar intryck av det som skrivs där. Du behöver inte saluföra dina åsikter på ett torg för att de ska få genomslag och påverka. Det räcker att du pratar om det hemma på det här sättet så att dina barn hör så att de eventuellt börjar mobba en avvikare, eller barn till homosexuella föräldrar.Fruktansvärt onödig kommentar, markera. Då kan jag lika väl gå ut och säga att dina barn kommer växa upp till mobbare bara för att du inte tror på Gud och det som står i Bibeln.

Onödig? Hur menar du då, jag tycker din liknelse haltar betänkligt. Jag har inte på ett enda ställe förespråkat min rätt att tala illa om troende. Jag ser ingen anledning till det. Gör det någon lycklig att tro på något högre väsen så har jag inget emot det alls så länge det inte missioneras med svavelpredikningar.

• markera
    Puh84 skrev 2007-08-31 14:32:00 följande:
    Nej, men du verkar ju uppenbarligen tro att kristna går hemma och pratar illa om homosexuella..
    Men suck, det sa jag ju inte heller... vad jag sa var att även homofobi uttryck på nätet kan påverka människor och att man inte kan frånsäga sig allt ansvar bara för att det är ett debattforum.
  • markera
    Atamon skrev 2007-08-31 14:50:56 följande:
    Frågor till alla kristna som är mot att homosexuella ska gifta sig i kyrkan. Tycker ni att svenska kyrkans ledning har svikit er då de har sagt jag till att homosexuella ska gifta sig i kyrkan?Hur ställer ni er till om nya äktenskapslagen går igenom och blir könsneutral och om kyrkan får igenom sitt krav att inte behöva kalla det för äktenskap utan samlevnadslag?
    Trevligt att någon förde tillbaka debatten från ryggkliarverkstad till det den handlade om
  • markera
    Gabriella S skrev 2007-08-31 15:38:58 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:29:55 följande: Nu är det så, att det där inte fungerar i praktiken. Människan är inte skapt så. Det blir otroligt mycket svartsjuka och hat i sådana relationer - för det är inbyggt i människan att vilja leva i par, och inte dela den älskade med någon. Att veta att man är viktigast för någon, och att han är viktigast för en tillbaka...Vi är helt enkelt SKAPTA för att leva i par, en man och en kvinna. Sedan om det är Gud eller evolutionen som har skapat oss så, spelar ingen roll. Lagstiftningen måste stödja det ändå.
    "Nu är det så" Det var ett rackarns tungt argument. Man kan fråga sig varför det är så viktigt att förneka andra människor samma rättigheter som man själv tar för givna. Det är ju ingen som kommer att tvinga dig att leva i en samkönad relation eller med flera andra eller hur?
  • markera
    Puh84 skrev 2007-08-31 15:51:20 följande:
    Om man inte kan hålla sig till en person utan måste ha flera stycken, då förstår jag inte varför man gifter sig över huvudtaget?? Det är ju precis samma sak som att vara singel och strula runt med massa olika personer..
    I vänligt tonfall: Men, bara för att en människa inte förstår varför någon annan vill gifta sig så leder väl det inte till att denna eller dessa personer ska avstå?
  • markera
    Tant Greta skrev 2007-09-02 18:28:45 följande:
    Sett det,men fattar inte!Så t ex pedofiler,mördare&brottslingar får vigas i kyrkan,men inte homosexuella?
    Jomenvisst, huvudsaken är ju att de inte älskar en människa av samma kön som de själva. Det är ju så hotfullt...
    Gay by nature-proud by choice.
  • markera
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 18:36:41 följande:
    Du hann svara före mig, hade tänkt svara något liknande. ;)Gillar din, eh, vaddetnuheter, det där på botten av alla dina inlägg. Sidfot heter det inte på nätet... *suckar över mitt usla minne*
    Tack Dorian, jag gillar också sidfoten. Kan dock inte ta åt mig äran över den, såg den på Copenhagen Pride förra helgen .
  • markera
    qenzo skrev 2007-09-02 18:43:59 följande:
    Jo men ingen mördare, pedofil eller liknande går ju ut öppet med det. Eller hur?Så vem vet om de bär på sådana tankar/laster?Tant Greta skrev 2007-09-02 18:28:45 följande:
    Inga namn men vigs inte vissa skumma heterosar av präster i fängelse...då vet man ju. Och då är det inga upprörda röster..
  • markera
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 19:06:22 följande:
    Men de är ju Normala! Och du vet väl att när de får barn, då förstår han/hon (vem som nu satt i finkan) livets värde, och blir en god far/mor, fin nog att platsa på framsidan av en Vakttornet-tidning!*ryser*
    Wow, du förstår hur jag tänker helt och hållet!

( Funderar på om vi nu fått iväg homofoberna en gång för alla från den här tråden)..
    Gay by nature-proud by choice
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?