Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Rosenöga skrev 2007-09-02 11:31:32 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:23:13 följande:
    Det där är nog lite olika på olika håll i landet. I landsorten bryr man sig mer om traditioner och där har man inte heller tagit bort skolavslutningarna i kyrkan.
    Exakt. Och då blir det ju ett spökproblem, eftersom de som bryr sig får sin kyrka, de som inte bryr sig slipper. Win-win.
  • Dorian Ertymexx
    Rosenöga skrev 2007-09-02 11:37:38 följande:
    För övrigt har jag svårt att förstå det hela. Det pågår en kamp för att homosexuella ska ha rätt till vigselakt i kyrkan. Samtidigt ska skolavslutningar inte _få_ förekomma i kyrkan.
    Det är ingen som sagt att de inte får. Det är bara allt fler som väljer bort det. Vilket är helt OK i ett sekulariserat samhälle med religionsfrihet.

En liten detalj i det hela är att det är så banalt att beskylla just invandrarbarn för det hela - det är inte som att ateister, Jehovas Vittnen, diverse frikyrkliga varianter HELLER vill/får gå i kyrkan på avslutningen.
  • Dorian Ertymexx
    susandra skrev 2007-09-02 11:45:41 följande:
    Påfågelöga:Det finns rätt mycket som "är meningen" och "tanken med" och "självklart" enligt kristendomen (och en massa andra religioner) som INTE är bra eller hälsosamt eller genomtänkt egentligen...Dessutom handlar då äktenskap BARA om reproduktion. Så om man slaviskt skulle följa olika religioner, i detta fall fristendomen, skulle de heterosexuella som inte kan få barn, INTE få gifta sig. Eller hur?Och de som väljer att inte skaffa barn bode få skilja sig, eller?Naturligtvis ska vi homosexuella få gifta oss var vi vill. I kyrkan precis som alla andra. Alla andra människor ska ju få sina önskemål efterlevda, så varför skulle inte vi få det?JAG vill absolut inte gifta mig i kyrkan, därför att jag inte är troende och verkligen inte vill gifta mig inför en gud jag inte tror på.Men ALLA ska ha samma rättigheter. Om nu alla är lika inför gud vill säga?!?Eller "han" kanske har valt ut vissa speciella???/Sandra
    Gud är för min del irrelevant. Oavsett om vi är lika inför gud eller inte, är vi lika inför lag och rätt. Och det är det som bekymrar mig.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 11:54:27 följande:

At homofile skal ha rett til å gifte seg i kirken er jo motstridende etter kirkens tro. Så hvordan det skulle det skulle være en rettighet vet inte jag..
    Nej, det är motstridigt mot DIN tro. Det är inte samma sak.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 11:59:53 följande:

Eg tror bare hva Ordet sier glassklart og tydligt!!
    I din tolkning. Men det finns kyrkor som vill kunna viga samkönade par.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 12:16:32 följande:

Det har eg fått med meg, og undrer på hva som ligger bak det. Er det for å være politisk korrekt? Bli annsett som åpen folkekirke? Være ett med dagens mennesker?
    De kanske helt enkelt är upplysta barn av sin tid, och lyssnar mer på vett och sans än gamla dogmer. Man måste inte tro det värsta om alla som inte tycker som en själv.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 12:32:07 följande:

Tro det verste om andre..eg bare funderte på hva som gjør at det tillater så..en grunn må det jo være.Opplyste barn av sin tid? Da følger en jo samfunnets strømninger..Så det betyr at vi andre ik er opplyst?
    Att följa sin tid är att vara vaken. Man behöver inte hålla med om allt, men man kan i alla fall bedömma saker efter nuvarande förhållanden.

Att bedömma saker efter hur ett litet sandigt nomadsamhälle fungerade för 2500 år sedan är inte så fasligt upplyst, nej. I min erkänt profana världsbild.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 12:54:30 följande:

Tngen kjære Dorian er at vise ting forandrer seg aldri. Mennesker er ik skapt anderledes i dag en dei første menneskene. dei fungerer på samme måte fremdeles..
    Sant. Å andra sidan är utveckling att lära sig vad som fungerar bäst. För 2500 år sedan hade de åsnor. Fungerar åsnor bättre än bilar, flygplan, tåg? De hade flinta och sten. Vi har tändare, microvågsugn, kyl, frys... var deras variant bättre?

På den tiden stenade man folk för litet allt möjligt, brände dem på bål, kapade kroppsdelar och sålde varandra som slavar. Var det bättre än vår profana värld idag? Jag kan inte riktigt förmå mig att tycka det.
  • Dorian Ertymexx
    Rosenöga skrev 2007-09-02 13:10:49 följande:
    Dorian Ertymexx, Om skolavslutning i kyrkan sa du:"Det är ingen som sagt att de inte får. Det är bara allt fler som väljer bort det. Vilket är helt OK i ett sekulariserat samhälle med religionsfrihet."Jag har väldigt svårt att sammankoppla talet om religionsfrihet med en skolavslutning i kyrka, synagoga, moské eller vilken kyrkobyggnad som helst. Har aldrig hört talas om att någon ändrat trosuppfattning för att de vistats högst en timme i ett kyrkorum där ett par psalmer spelas. Den blomstertid nu kommer och I denna ljuva sommartid i detta fall.Tycker det hör till allmänbildning att ha ett litet hum om hur det ser ut i olika tempel, kyrkor, moskéer och hur det fungerar där. Om inte annat så för att kunna bilda sig en åsikt.
    OK. Jag väntar på ditt förslag om att fira ramadan i en moské för alla kommunens kyrkor.
  • Dorian Ertymexx
    Rosenöga skrev 2007-09-02 13:16:25 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-02 13:03:10 följande:
    Ja, det kan man ju fråga sig. Om man nu tror på bibeln och tillhör kyrkan så är det inte _så_ underligt att man vill följa vad som står i bibeln och då är det inte _så_ underligt om man inte vill tillåta homosexuella vigslar.Det måste ju inte vara avoghet mot homosexuella utan det är att följa bibeln som ligger till grund för kristendomen.Så jag kan förstå dem som säger nej.
    Och ingen har sagt att ALLA kyrkor måste viga homosexuella, eller ens alla präster. Men idag får inte ens de som VILL viga samkönade göra det. Så då är det ju en ofrihet åt andra hållet. Tillåt kyrklig vigsel, så får samfunden och kyrkorna och prästerna bestämma för sig om de vill eller inte. Vari ligger problemet?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?