Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-02 10:52:00 följande:

Läs Kristin Lavransdotter är du snäll! En underbar roman som utspelar sig på 1300-talet.Nu har jag inte kollat om det ens stämmer att Luther skulle ha sagt något tillåtande om polygami. Men visst, de gamla patriarkerna levde ju ibland i polygami, så visst finns det i Bibeln. Och det är det som mormonerna stödjer sig på också. Sedan moderniserade ju Jesus och de första kristna (Paulus t.ex.) den judiska tron, och gjorde en egen tro - kristendomen. Och i NT finns inte längre något stöd för polygami.
    ...och inte heller gör social gaybashing. Lustigt hur man plockar litet vad man vill ur GT. Synd att en del kräver konsekvens.
  • Dorian Ertymexx
    Åsa skrev 2007-09-02 10:56:32 följande:
    Gabriella S: Styvfamiljer har jag sett på närmare håll än i "Känsliga rummet" och liksom du bildat min uppfattning utifrån vad jag sett. Att det förekommer konfliktfyllda relationer också betvivlar jag inte det minsta.
    Fast vilka relationer är INTE konfliktfyllda. Huruvida föräldrarna är biologiska eller inte är nästan irrelevant, det viktiga är hur man hanterar barnutvecklingens... mindre charmanta sidor. Och där är biologiskt föräldrarskap LÅNGT ifrån en garanti för framgång.

Det är liksom så enkelt, att vem som är en bra förälder, i en bra situation, enkom beror på hur samspelet mellan personerna fungerar, inte på deras biologiska eller sexuella samhörighet.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 10:58:04 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 10:45:59 följande:
    Den kyrkliga vigseln var viktig för självägande bönder också. Det var den förresten redan på vikingatiden, fast man då gav sina löften inför en annan gud. Det är egentligen bara trälar och utanvidsfolk som har kunnat leva lite hipp-som-happ och ha barn med vem som helst...
    ...vilket på medeltiden (och fram till 1700-talet) var den absoluta majoriteten av befolkningen. Så du har bekräftat det jag sagt.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 10:59:32 följande:

Nä, men i de här inseminationsfallen så förväntas ju den icke-biologiska föräldern göra det. Det är meningen att man ska låtsas som om obalansen i föräldraskapet inte finns...
    Och? Det är inte större än obalansen i att bara ha fått spruta litet och i att bära resultatet i nio månader, klämma fram det i stor vånda etc. Den obalansen är ju inte ett dyft mindre.

Vilket också visar sig i skilsmässostatistiken, som råkar vara rätt hög just vid ankomst av barn.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:03:20 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 10:52:07 följande:
    Nä, och jag hade kanske inte haft så mycket emot det om det hade varit en naturlig utveckling. Men att Kyrkan plötsligt ska förlora sin vigselrätt bara av hänsyn till bögarna, det är så stötande att jag tror att väldigt mycket hat mot de homosexuella kommer att blossa upp om det faktiskt blir så. För det är sådant här som gör folk ARGA - när de homosexuella (eller organisationer som går deras ärenden) ska ha rätt att förstöra för andra människor. Om de bara levde sina liv i fred och lät oss andra fortsätta att leva VÅRA liv i fred, som vi alltid har gjort, så skulle ingen bry sig om vem de delade säng med...
    Eh... Oookey. Förutsätt nu för ett ögonblick att det var femtiotalet, att vi talar om svarta och inte bögar, och att vi är i USA, och upprepa det där. Om du inte skäms då, ja...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:03:20 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 10:52:07 följande:
    Nä, och jag hade kanske inte haft så mycket emot det om det hade varit en naturlig utveckling. Men att Kyrkan plötsligt ska förlora sin vigselrätt bara av hänsyn till bögarna, det är så stötande att jag tror att väldigt mycket hat mot de homosexuella kommer att blossa upp om det faktiskt blir så. För det är sådant här som gör folk ARGA - när de homosexuella (eller organisationer som går deras ärenden) ska ha rätt att förstöra för andra människor. Om de bara levde sina liv i fred och lät oss andra fortsätta att leva VÅRA liv i fred, som vi alltid har gjort, så skulle ingen bry sig om vem de delade säng med...
    Och dessutom, vaddå naturlig utveckling! Det ÄR en naturlig utveckling när folk kräver sina rättigheter! Eller tror du att det bara vips kommer råka slinka in ett bögpar som av misstag blir vigda, så ett till, och ett till tills det plötsligt blir OK? ALL utveckling sker med motstånd från makten och/eller de normbärande samhällsklasserna/grupperna.

De förstör ingenting, de vill bara ha en del av samma kaka som alla andra. Och vaddå "bara", det är ju "bara" kristna fundisar som vill utesluta dem, vilket inte ens betyder alla i svenska kyrkan! Skillnaden är att en grupp talar om jämställdhet, den andra om religiös fundamentalism. Gissa vilken jag håller på.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:08:04 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:01:48 följande:
    Nej, dom flesta var väl självägande bönder. Sedan fanns det bröder och systrar som inte gift sig utan blivit kvar på gården, samt drängar och pigor. Men dom hörde ju också till gården, och husmodern förväntades att vakta på alla kvinnor i hushållet så att de inte gick och blev med barn. Träldomen upphörde i och med landets kristnande.
    Tvärtom. Självägande bönder var vanligt FÖRE kristnandet, och lyckades upprätthållas fram till Gustav Vasas tid ungefär, när kungamakten och adelsmakten (med kyrkan som stöd) tog sig för allt mer. Och du talar nu om Sverige. Resten av europa var det verkligen inte vanligt med självägande bönder.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:10:03 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:06:45 följande:
    Fast nu förstår jag inte vad du menar. Vad har de svarta förstört i USA? Rasbråken är speciellt idiotiska i USA, eftersom de vita är lika mycket inkränktare där. Det är bara indianerna som har hemortsrätt där från början. (Och naturligtvis i Afrika, eftersom Afrika är just de svartas land och ingen annans.)
    Dina argument var exakt densamma som vitas, som tyckte att de svarta började kräva för mycket som inte ville ha skilda toaletter, egna skolor, rösträtt... Det var ju "bara" svarta som hela tiden skulle kräva mer, vilket ju givetvis förklarade varför Ku Klux Klan fanns, och det är klart att vanligt fint vitt folk blev upprörda när de kräver en massa som av hävd och tradition (och religion, icke att förglömma) är den vite mannens rätt. Svarta, bögar... Alltid finns det någon man ska sparka på för att känna sig exklusivare.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:16:06 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:11:42 följande:
    Ja, nu har jag inga siffror på det där. Men i alla fall upphörde träldomen med kristendomens införande. Men kristendomen kom också uppfattningen om människovärdet - och det var enormt viktigt! Tidigare kunde husbonden till och med slå ihjäl sina trälar utan att straffas...(Men vet ni, nu hinner jag inte sitta här längre - även om det är intressant!)
    Som sagt, det är precis tvärtom. Med kristendomen kom feodalismen, som i högre grad förslavade (förträlade) bondebefolkningen under krigsherrar eller kyrkor än någonsin tidigare.

Sverige var länge ett undantag, eftersom vikingatidens småhövdingar i stort sett var storbönder, som vägrade inordna sig i den sortens maktstruktur. Varje gård var sin egen, och ville svårligen bli trälar under jordiskt eller himmelskt frälse (adel eller kyrka alltså). Att de enskilda gårdarna, vikingahövdingarna, hade trälar är inte samma sak som att flertalet bönder var trälar. Det var bönderna som ÄGDE trälar i vikingasverige, de VAR inte trälar.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:20:21 följande:

Ja, och där håller jag med. Precis så är det ju - PK-tanterna som har drivit igenom att eleverna inte längre ska få ha sina avslutningar i Kyrkan för invandrarnas skull HAR förstört både för eleverna - som inte får uppleva de stämningsfulla skolavslutningarna som vi fick som barn - OCH för invandrarna - för det är dom som missnöjet och ilskan vänds emot... (Det är ju mindre sällan invandrarna själva som bråkar om kyrkobesöken. De är nog beredda att ta seden dit de kommer i de flesta fall.)
    Oh please... har du jobbat på skola? Det har jag. Vet du hur mycket eleverna bryr sig om avslutning i kyrkan? NADA. De vill ha sina betyg och få komma ut och ha kul. Kyrkan är för de flesta, oavsett etniskt bakgrund, en lång och tråkig stund av babbel och floskler, som de gärna sluppit för litet extra sovmorgon. Så var det när jag var elev, så var det när jag var lärare.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?