tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
Gabriella S skrev 2007-11-19 20:08:37 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 19:21:03 följande:
Vi har ju varit igenom det här så många gånger nu. Jesus utsåg de tolv apostlarna, som han skickade ut att predika Herrens evangelium. Utifrån dem, växte sedan prästerskapet fram. Och de var alla MÄN!Visst fanns det kvinnor i Jesu följe, men då hade de andra uppgifter än att förkunna ordet. Som att sköta det praktiska (Marta) och att vara en andlig lyssnerska (Maria). Likaså var det ju två kvinnor som först kom för att svepa Jesu kropp - en typisk vårdande uppgift - som jag också har utfört i mina dagar, och jag ser inget fel eller nedvärderande i det.Jag anser, att vill man som kvinna tjäna Gud, så finns det sätt som är i överensstämmelse med Jesu lära - men att bli präst är inte ett av dem. Man kan bli t.ex. diakonissa, eller församlingspedagog, eller förskollärare och arbeta med Kyrkans barnverksamhet, eller fritidspedagog och arbeta med ungdomarna, eller hålla grytan kokande hos Frälsningsarmén, eller ge sig ut i världen som volontär. Och vill man ge HELA sig, så kan man bli nunna! Då kan man välja en utåtriktad orden, vilket inte bara ger tid för bön, gudstjänster och lovsång, utan även för rejält praktiskt arbete som t.ex. sjuksköterska, socialarbetare eller lärarinna. Men man kan också välja en kontemplativ orden, om man vill, vilket innebär teologistudier bland mycket annat. MYYYYYCKET djupare teologistudier, än de som krävs för att bli präst i Svenska Kyrkan dessutom...Så det saknas inte möjligheter för kvinnor som vill tjäna Gud på det sättet som Jesus tänkte sig det..!
...så Jesus var misogyn mansgris. Inte riktigt så jag uppfattat det, men du säger dig ju veta allt så...Vi har ju varit igenom det här så många gånger nu. Jesus utsåg de tolv apostlarna, som han skickade ut att predika Herrens evangelium. Utifrån dem, växte sedan prästerskapet fram. Och de var alla MÄN!Visst fanns det kvinnor i Jesu följe, men då hade de andra uppgifter än att förkunna ordet. Som att sköta det praktiska (Marta) och att vara en andlig lyssnerska (Maria). Likaså var det ju två kvinnor som först kom för att svepa Jesu kropp - en typisk vårdande uppgift - som jag också har utfört i mina dagar, och jag ser inget fel eller nedvärderande i det.Jag anser, att vill man som kvinna tjäna Gud, så finns det sätt som är i överensstämmelse med Jesu lära - men att bli präst är inte ett av dem. Man kan bli t.ex. diakonissa, eller församlingspedagog, eller förskollärare och arbeta med Kyrkans barnverksamhet, eller fritidspedagog och arbeta med ungdomarna, eller hålla grytan kokande hos Frälsningsarmén, eller ge sig ut i världen som volontär. Och vill man ge HELA sig, så kan man bli nunna! Då kan man välja en utåtriktad orden, vilket inte bara ger tid för bön, gudstjänster och lovsång, utan även för rejält praktiskt arbete som t.ex. sjuksköterska, socialarbetare eller lärarinna. Men man kan också välja en kontemplativ orden, om man vill, vilket innebär teologistudier bland mycket annat. MYYYYYCKET djupare teologistudier, än de som krävs för att bli präst i Svenska Kyrkan dessutom...Så det saknas inte möjligheter för kvinnor som vill tjäna Gud på det sättet som Jesus tänkte sig det..!
(Klart, du har fel i det mesta, men...)