Inlägg från: carita1974 |Visa alla inlägg
  • carita1974

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Kärlek som kärlek...varför ska inte alla få gifta sig???
    Spelar det någon egentlig roll om det är mellan 2 av samma kön eller en av varje kön?
    Är kärleken mellan 2 av samma kön inte mycket värt kan man juh undra....

• carita1974

Hej!Jag är sj bi.Är gift med en man.Som jag brukar säga när folk udrar om min bisexualitet...jag blir inte kär i ett kön (kille/tjej) jag blir kär i en person.Om jag anser att alla har rätten att bli älskad och älska vem dom vll.....

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-27 16:55:12 följande:

*ler snett* Tydligen inte... Om du bor i Stockholm har du säkert sett "Rädda äktenskapet"-kampanjen. En söt liten kampanj om att äktenskapet minsann är mamma-pappa-barn (med felvänt r för att verka litet sött). Kampanjen stöds av gulliga namn som Paulo Roberto, Stanley Sjöberg och Ulf Ekman (ni vet Livets Ord).Jag undrar litet vad det är för fel på folk... Är det så roande att dömma ut folk, fast ens religions stadgar säger att man just INTE ska göra det?
  • carita1974

Kloka ord!Håller med!Kram

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-27 17:11:19 följande:

Japp, håller med dig. Är själv straight men känner många bin.Man får helt enkelt bestämma sig för om äktenskapet är en juridisk och social konstruktion eller en religiös dogm. I det senare fallet får man helt enkelt ta bort det, i det tidigare få det att omfamna alla. Går inte att försvara enbart heteroäktenskap utan att leka bokstavstrogen dogmatiker.
  • carita1974

Kan fortfarande inge begripa hur folk kan vara så inskränkta trots att det är 2007.....Varför inte hylla kärleken istället.
    Varför är det inte OK att 2 män eller 2 kvinnor vill binda kärlekens band i kyrkan?I varje vigsel i kyrkan läser dom högt ur biblen hur stark o mäktig och vacker kärleken är...Varfös ska kärleken mellan två av samma kön vara så skambelagt och smutsig för?
    Många av er är lika inskränkta som då man trodde att HIV/AIDS bara spreds mellan homosexuella män..idag vet vi bättre att vem som helst kan få det...

Tänk om erat barn kommer hem och säger att dom är homo/bi...vad gör ni då?Ska ni förskjuta erat eget barn då för att det står i bibeln att det var Adam o Eva och 2 av samma kön????

Skulle nått av mina barn komma hem o säga att dom var homo/bi och ville gifta sig skulle jag bara gratuera och bli glad över att dom hittat någon att gifta sig med!!!!!!
    Att gifta sig är ett sett att hylla sin kärlek till varann och visa hela världen att det är dom...Dessutom så skulle det hända den ena nått så är dom så är det bra rent juridiskt sett...
    Tänk dej sj attleva med någon som plötsligt dör...och du har inga som helst rättigheter till nått...vare sig arv eller bohag eller nått...

• carita1974

OTROLIGT BRA SKRIVET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mochride skrev 2007-10-28 15:31:56 följande:
    Den kristna tron säger väl att man inte ska dömma andra och att Gud älskar alla? En homosexuell person är inte sämre än någon annan. Kärlek som kärlek, tycker jag. Självklart borde de få gifta sig i kyrkan också. Ska en homosexuell nekas att utföra sin tro bara för att den har en annan läggning också?
  • carita1974

Tillåt mej asgarva...Vaddå blir botade fån homosexuellitet???
    Mne herre guud...Homosexualtitet är väl ingen sjukdom???Jag är sj bi men dras mer till män...jag är född bi och kommer dö bi...Och jag skäms inte det minsta för det!
    Men det är juh helt absurt det Gabriella S skrev...

Gabriella S skrev 2007-10-28 00:33:40 följande:

Det finns ju många som har vittnat om att de blivit botade genom frikyrkornas program. Jag har ingen källa nu, men det finns säkert om man googlar på det.

Däremot tror jag på det som Tussiluskan skrev..."Däremot kan man säkert genom påtryckningar utifrån inbilla sig själv under en kortare period att man inte längre har den läggningen.."
    Det är mycket möjligt..men är man född homo/bi som kommerman alltid vara det...så länge man inte förnekar det inför sig sj och vägrar inse att man är homo/bi..men det gör juh inte en person straight...

Tussiluskan skrev 2007-10-28 21:57:53 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-28 00:33:40 följande:
    Jo, men det var kanske inte riktigt så jag menade, utn kanske mer från ett medicinskt vetenskapligt perspektiv. Såsom jag ser det så tror jag inte att man kan bota homosexualitet, jag tror att det är precis som heterosexualitet, bara så hjärnan är riggad liksom. Däremot kan man säkert genom påtryckningar utifrån inbilla sig själv under en kortare period att man inte längre har den läggningen, men som sagt, man kan inte tvätta ränderna ur en zebra.Jag kan förstå att du och många andra tycker att homosexualitet är äckligt, det är ju liksom tvärtemot vad som är "normalt" och vad som folk ska göra för att föröka sig. Men om man kan sätta den instinkten åtsidan ett ögonblick, och sätta sig och fundera över vad man är så rädd för, och huruvida homosexuellas privata sexliv verkligen kan ställa till problem för någon annan, så kanske man på ett logiskt sätt kan lära sig att acceptera det.Vi är så starkt påverkade av vår kultur, dessutom. Om du ständigt får höra att homosexualitet är äckligt och fel, så är det väl inte ditt fel att du tycker det. Jag tycker att det är vidrigt att äta en stor fet spindel, det är inget man gör i min kultur. Men om andra människor i andra samhällen vill göra det, eller om de vill komma till sverige och göra det, så stör det ju inte mig. Jag äter vad jag vill. Och jag har sex med vem jag vill, jag tycker inte att man ska lägga sig i andras privatliv om det inte har någon som helst effekt på ens eget liv.Jag har inte hört NÅGRA bra eller vettiga argument till varför homosexuella skulle vara tvugna att skämmas för sin läggning, eller till varför de skulle störa er på något sätt. Kan ni inte bara låta dem vara som de är, låta dem vara som de är skapta (av gud eller eolutionen eller vad man nu tror på) och unna dem lycka i livet? det är ju inte precis några barnamördare vi pratar om, fast man kan tro det när man ser de ordalag ni benämner dem i. Synd är det, att inte se till en människas personlighet istället för till vem de har ömsesidigt kärleksfull sex med.Och by the way: SÅ himla fräscht och romantiskt är det kanske inte precis med heterosex alla gånger heller?
  • carita1974

Fyyy f*n Vad bra skrivet!Kram C

Tussiluskan skrev 2007-10-31 17:17:15 följande:
    Fast jag tycker ändå att huvudfrågan är huruvida man får diskriminera hur som helst bara för att man är ett religiöst samfund.Man kan ju inte hjälpa om man är homosexuell, det är ju inte ett beteende utan en läggning, trots att somliga här försöker få det att låta som om vi alla liksom själva kan välja och vraka om vi vill vara hetero, bi eller homo. Det är inte OK att diskriminera mot individer bara för att de är ovanliga. Man får inte låta bli att viga de som är överviktiga bara för att ett av budorden är att man "icke får svulla". Man får inte göra så här mot folk i ett civilicerat samhälle, man får inte mobba homosexuella på det här viset. Tänk er själva om ni vaknade en morgon och hela samhället var homosexuellt förutom du själv och ett fåtal andra. Plötsligt får ni höra att ni är äckliga och onaturliga, och sedan kommer det några religiösa fanatiker och ska "omvända och bota" er. När ni frågar varför ni inte bara kan få vara heterosexuella ifred, vad faran är för någon annan, vad det har för negativa konsekvenser för samhället och bara får till svar att "det orkar jag inte svara på, det bara är så" - HUR SKULLE DET KÄNNAS?
  • carita1974

Hej!
    Jag är bisexuell...inget jag valt...bara är det...HADE jag fått valt hade jag definivt inte valt att vara bi med tanke på hur fördomsfullt vårt samhälle är trots att det är 2007....
    Ingen människa väljer sin läggning....idag är det lika fult att vara bi/homo som det var då under `Hitlers tid att vara jude!
    Varför ska man behöva skämmas över sin läggning?
    Jag tycker att så länge det inte skadar någon så ska man få vara den man är!Ni som är inne på denna tråd...vad skulle ni göra om era barn kom hem och sa att dom var homo/bi....???
    Skulle ni förskjuta dom????
    Isf kan jag inget annat är tycka synd om dom barnen som aldrig kommer våga erkänna för er om dom skulle homo/bi!

• carita1974

Jag har fortfarande inte fått ett enda svar på mina frågor!!!
    Ni som är EMOT HOMO/BI att dom inte ska ha samma rättigheter som straighta människor....Vad är det ni är rädda för?Bara enkla frågor!Skrivit fom frågorna typ 15 ggr nu...VAD SKULLE NI SOM ÄR EMOT GÖRA OM ERA BRAN KOM HEM O SA ATT DOM VAR BI/HOMO?
    Skulle det ändra er syn och åsikt?Eller skulle ni förskjuta erat barn...skulle ni avråda om dom skulle vara bi/homo att gifta sig i kyrkan eller skulle ni stötta????

carita1974 skrev 2007-11-03 11:14:21 följande:
    Hej!Jag är bisexuell...inget jag valt...bara är det...HADE jag fått valt hade jag definivt inte valt att vara bi med tanke på hur fördomsfullt vårt samhälle är trots att det är 2007....Ingen människa väljer sin läggning....idag är det lika fult att vara bi/homo som det var då under `Hitlers tid att vara jude!Varför ska man behöva skämmas över sin läggning?Jag tycker att så länge det inte skadar någon så ska man få vara den man är!Ni som är inne på denna tråd...vad skulle ni göra om era barn kom hem och sa att dom var homo/bi....???Skulle ni förskjuta dom????Isf kan jag inget annat är tycka synd om dom barnen som aldrig kommer våga erkänna för er om dom skulle homo/bi!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?